5 نوامبر 2013، سازمان تحقیقات فضایی هند کاوشگر مریخ‌نورد خود موسوم به مانگالیان را به فضا پرتاب کرد.

کاوشگر مأموریت مدارگرد مریخ از اولین سکوی پرتاب در مرکز فضایی ساتیش داون، با استفاده از موشک ماهواره‌بر قطبی C25 بلند شد.

اهداف و دستاوردها

مانگالیان هند را به اولین کشور آسیایی تبدیل کرد که به مدار مریخ رسید و اولین کشوری در جهان بود که در اولین تلاش خود این کار را انجام داد.

این عملیات بیشتر یک نمایش فناوری بود که آژانس فضایی هند ترتیب داد تا ثابت کند می‌تواند یک فضاپیما به مریخ بفرستد. اما برخی از دوربین‌ها و ابزارهای علمی برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد سیاره سرخ نیز همراه آن بود.

در سال 2014، چین از مأموریت موفق مریخ‌نورد هند به‌عنوان «غرور آسیا» نام برد. تیم مأموریت مدارگرد مریخ نیز برنده جایزه پیشگام فضایی سال 2015 انجمن ملی فضایی آمریکا در رده علم و مهندسی شد.

هدف ثانویه مانگالیان کشف ویژگی‌های سطح مریخ، ریخت‌شناسی، کانی‌شناسی و جو مریخ با استفاده از ابزارهای علمی بومی بود.

اهداف علمی کاوشگر به جنبه‌های عمده زیر می‌پردازد:

  • اکتشاف ویژگی‌های سطح مریخ با مطالعه مورفولوژی، توپوگرافی و کانی‌شناسی
  • بررسی اجزای تشکیل‌دهنده جو مریخ ازجمله متان و CO2 با استفاده از تکنیک‌های سنجش از دور
  • مطالعه دینامیک جو بالایی مریخ، اثرات باد و تشعشعات خورشیدی و فرار مواد به فضای بیرونی
یکی از اولین تصاویری که مانگالیان از سطح مریخ گرفت.

این مأموریت همچنین فرصت‌های متعددی را برای رصد قمر مریخ فوبوس و همچنین شناسایی و تخمین مجدد مدار سیارک‌هایی که در طول مسیر انتقال مریخ مشاهده شده‌اند، ارائه داد.

سرنوشت کاوشگر مریخ‌نورد هندی

در 2 اکتبر 2022، گزارش شد که مدارگرد پس از ورود به دوره کسوف 7 ساعته در آوریل 2022، به‌طور غیرقابل جبرانی ارتباط خود را با زمین از دست داده‌ است.

روز بعد، سازمان فضایی هند بیانیه‌ای منتشر کرد مبنی‌ بر اینکه تمام تلاش‌ها برای احیای MOM شکست خورده‌ است. سپس رسماً آن را مرده اعلام کرد که دلیل آن ازبین‌رفتن سوخت و توان باتری دستگاه‌های کاوشگر بود.

source

توسط