اگر شما نیز در بازاری رقابتی هستید که تحت سلطه یک برند غول آسا و پیشرفته است یا رقابت با رقبا به هر دلیلی برای شما دشوار است و رقبای بسیار زیادی دارید؛ قطعا قسمتی از ذهن شما درگیر این است که چگونه می توان در این بازار رشد کرد و تبدیل به اولین ها شد. شاید گاهی با خود فکر کنید که ممکن است راه هایی مثل  تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ  بتوانند شما را به آن جایی که می خواهید برسانند و در نهایت همه چیز را به نفع شما تمام کنند؛ اما این گونه نیست. گادین در پر فروش ترین کتاب خود به نام «گاو بنفش» می گوید: این روز ها دیگر برای اینکه یک شرکت پیشرو در حرفه و حوزه کاری خود باشید، نمی توانید فقط به انواع روش های تبلیغاتی اکتفا کنید. محصول و یا خدماتی که شرکت شما ارائه می دهد باید برای مخاطبان و مشتریان بسیار جذاب باشد تا توجه را به سمت خود بکشاند. این دقیقا همان چیزی است که گادین در کتاب خود، آن را گاو بنفش می نامد. ما در این مقاله به مفهوم گاو بنفش می پردازیم و به شما می گوییم که گاو بنفش چیست و استراتژی گاو بنفش چگونه کار می کند. در ادامه با ما همراه باشید.

مفهوم گاو بنفش

استراتژی گاو بنفش چگونه کار می کند


طبق گفته های گادین، هنگامی که او به همراه خانواده اش در کشور زیبای فرانسه در حال مسافرت بود و در جاده های پیچ در پیچ رانندگی می کرد، مفهوم اصلی گاو بنفش را درک کرد. در همان حین که او در حال دیدن مناظر از پشت شیشه ماشین بود، صد ها گاوی که در حال چرا کردن بودند، کم کم جذابیت خود را در چشم او از دست می دادند و تبدیل به بخشی غیر از پس زمینه محیط می شدند، مثل این که آن ها نیز دیگر یک شیء  عادی  مثل تمام چیز هایی که هر روز در زندگی معمولیش با آن ها مواجه می شد، به نظر می رسیدند.

در کسب و کار نیز، وقتی که تکنیک های بازاریابی نمی توانند به بهبود وب سایت و کار شما کمک کنند، کسب و کار شما نیز مانند گاو های قهوه ای جذابیت خود را کاملا از دست می دهد. اگر این اتفاق برای کسب و کار شما بیافتد، عملا نابود خواهید شد و باید خود برای بستن و تعطیل کردن کسب و کار خود آماده کنید. شما باید بدانید که مشتریان شما هیچ دلیلی برای وفادار ماندن به شما ندارند و تا زمانی که خدمتی عالی به آن  ها ارائه نشود، شما را دنبال نخواهند کرد. مشتریان به راحتی می توانند برای برطرف کردن نیاز خود به سراغ مجموعه یا کسب و کار دیگری بروند، برای همین است که شما برای موفقیت خود، نیاز به برجسته بودن دارید. اینجا است که باید بدانید استراتژی گاو بنفش چگونه کار می کند و برای تبدیل شدن به یک گاو بنفش به چه چیز هایی نیاز دارید.

چگونه می توان تبدیل به یک گاو بنفش شد؟

چگونه می توان تبدیل به یک گاو بنفش شد


برای دست یابی و تبدیل شدن به یک گاو بنفش، شما در کسب و کار خود نیاز به ویژگی هایی دارید که شما را متمایز کنند و دیگر شرکت ها آن را در خود نداشته باشند. اولین ویژگی یک گاو بنفش این است که سریعا در چشمان شما جلب توجه می کند و کاملا از گاو های قهوه ای متمایز است. شرکت هایی که یک گاو بنفش در بین گاو های قهوه ای هستند، توجه ها را سریعا به خود جلب می کنند و نمی گذارند که چشمان مشتری به سمت گاو های قهوه ای که در واقع همان رقبایشان هستند، برود. علاوه بر جلب توجه، گاو های بنفش در راه اندازی و اجرای ایده های نوین و جدید همیشه از دیگر شرکت های پیشی می گیرند و مایلند تا در صنعت کاری خود کار های عجیب و غریبی را برای اولین انجام دهند. ست گادین می گویند که به طور معمول شرکت هایی که از رقبای خود عقب افتاده اند، به جای تکیه بر پیشتاز بودن و ایده های جدید، از رقیب خود کپی برداری می کنند و همین باعث می شود تا شکست بخورند. او در ادامه اشاره می کند که شما هیچ گاه نمی توانید با تقلید کردن کاری که رقیب شما انجام می دهد از او جلو بزنید و بیشتر از او جلب توجه کنید. شرکت هایی که از این استراتژی استفاده می کنند در واقع خود را به عنوان یک گاو قهوه ای دیگر معرفی می کنند. شما باید بدانید که استراتژی گاو بنفش چگونه کار می کند و از آن در جهت بهتر شدن خود استفاده کنید. در عوض کپی برداری و تقلید از رقبا، گادین پیشنهاد می کند که در کار خود پیشتاز باشید و کاری متفاوت را انجام دهید که هیچ کس قبل از شما موفق به انجام دادن آن نشده است.

پس از ایجاد یک گاو بنفش باید چه کار کرد؟

پس از ایجاد یک گاو بنفش باید چه کار کرد


هنگامی که گاو بنفش خود را ایجاد کردید؛ اکنون دو راه برای شما وجود دارد. اولین راهکار شما این است که گاو بنفش خود را برای هر چیزی که می توان از آن کسب درآمد کرد و یا ارزشش را دارد بدوشید. هنگامی که یک شرکت محصولی را به وجود می آورد که می دانند مشتریان برای بدست آوردن آن هر کاری را انجام خواهند داد، باید جلسه هایی را برگزار کند تا بتواند در رابطه با راه های پول سازی بیشتر آن برنامه ریزی کند و دیدگاه خود را در بلند مدت به دست آورد؛ اما اگر به بقا فکر می کنید، باید راه کار دوم را انجام دهید. راه دوم این است که شرکت شما باید به دنبال سرمایه گذاری مجدد و ایجاد یک گاو بنفش جدید باشد. این کار را باید زمانی انجام دهید که گاو بنفش شما هنوز پیر و کهنه نشده و از بین نرفته است.

جمع بندی

همان طور که توضیح داده شد، گاو بنفش یک استعاره از نوآوری و تفاوت در حوزه کاری شماست. کلید موفقیت در همین متفاوت بودن است و شما هرگ با تقلید از رقبای خود نمی توانید به آن رشد و توسعه ای که تواناییش را دارید، برسید. پیشنهاد ما به شما این است که از اتاق فکر و روش هایی مثل طوفان فکری خود استفاده کنید تا بتوانید ایده های جدیدی پیدا کنید و گاو بنفش حوزه رقابت خودتان باشید. امیدواریم که توانسته باشیم مفهوم گاو بنفش را به خوبی برای شما روشن کنیم و اکنون بدانید که استراتژی گاو بنفش چگونه کار می کند.

source

توسط