به گزارش تجارت‌نیوز، محمدرضا کاویان‌پور رئیس مؤسسه تحقیقات آب در مراسم افتتاحیه گردهمایی منطقه‌ای تغییر اقلیم (اثرات و سازگاری) اظهار داشت: در حوزه اثرات تغییر اقلیم جنبه‌های مختلفی مطرح است.

وی افزود: اثرات کوتاه‌مدت شامل بارش‌ها، میان‌مدت شامل خشکسالی منطقه‌ای و بلندمدت از جمله موضوعات اقتصادی و ضربه به صنایع و به هم ریختگی توسعه‌های اقتصادی را می‌توان اشاره کرد و در افق‌های بلندتر، ممکن است جمعیت به مهاجرت کشیده شده و در جنبه‌های بزرگ نیز ممکن است اتفاقات بدتر رخ دهد.

کاویان‌پور گفت: هنگامی که به موضوع تغییر اقلیم می‌پردازیم حتماً باید به افق زمانی توجه شود؛ چرا که فرآیند گرمایش، فراگیر شده و شدت آن نیز مختلف شده است.

رئیس مؤسسه تحقیقات آب خاطرنشان کرد: با بالا رفتن دمای هوا، ظرفیت رطوبت هوا نیز بالا می‌رود و به همین دلیل شاهد بارندگی‌های سیلابی هستیم.

وی ادامه داد: ما با برش‌های زمانی و مکانی مختلفی روبرو هستیم؛ اما با فرآیند تغییر اقلیم فصول مختلف به هم متصل می‌شوند؛ برای مثال مردم تابستان طولانی‌تری را احساس می‌کنند و از نظر شرایط دمایی نیز زمان دیرتری متوجه حضور پاییز خواهند شد.

کاویان‌پور گفت: به همین نسبت، زمان زمستان کوتاه‌تر می‌شود و اثرات زمانی نیز بر هم می‌خورد و به طبع، برنامه زمانی برای برنامه‌ریزی‌های مختلف از جمله کشاورزی تغییر می‌کند.

وی در خصوص گستردگی این تغییرات در سراسر دنیا افزود: ما در منطقه جزو کشورهایی هستیم که این تغییر اقلیم را به طور کامل احساس می‌کنیم و مدیریت آن بسیار پیچیده است.

رئیس مؤسسه تحقیقات آب با بیان اینکه لازم است از تجربه کشورهای مختلف در حوزه تغییر اقلیم استفاده کنیم، گفت: باید در این زمینه شبکه تبادل و انتقال دانش تشکیل دهیم.

وی اظهار داشت: یکی از اقدامات در راستای تشکیل شبکه تبادل، برگزاری همایش‌های این چنینی است که اکنون در حال اجراست که زیر نظر یونسکو و سازمان ملل در حال انجام است.

آیا در بخش حاکمیتی ایران برای تغییر اقلیم آمادگی لازم ایجاد شده است؟

کاویان‌پور در پاسخ به این سؤال که آیا در بخش حاکمیتی ایران برای تغییر اقلیم آمادگی لازم ایجاد شده است؟ اظهار داشت: ما باید این پدیده را بشناسیم. در تمام دنیا نیز در حال شناخت این پدیده هستند و این شناخت باید به گونه‌ای باشد که از ظرفیت‌های موجود استفاده شود تا هزینه مضاعف به کشور تحمیل نکند.

وی افزود: یکی از تصمیمات خوبی که در دولت و مجلس اتخاذ شده است، در خصوص استقرار جوامع در مرزهای آبی است و این مسئله مهم و حیاتی است که در مرحله تحقیق و بررسی قرار دارد.

کاویان‌پور اضافه کرد: این طرح درصدد است تا به جای انتقال آب که هزینه‌ها و تبعات زیادی دارد، جوامع در کنار مرزهای آبی تشکیل و مستقر شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات آب بیان داشت: دنیا در مسیر تعامل و انتقال تجربه قرار گرفته و ما نیز در حال بررسی تجربه کشورهای دیگر هستیم و هر مسیری برای اعمال سیاست‌ها و استراتژی‌ها به کار ببندیم، متحمل برخی هزینه‌ها است.

وی افزود: این پدیده به قدری سریع در حال وقوع است که باید کشورها با تعامل با یکدیگر مرزهای دانشی را به حداقل برسانند. هر کشور متناسب با شرایط خودش لازم است از تجربیات دیگر کشورها استفاده کند.

کاویان‌پور گفت: سیاست‌هایی که اعمال می‌شود باید حداقل ریسک را دارا باشد. این مسیری چند بخشی متشکل از وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، وزارت نیرو و غیره است.

رئیس مؤسسه تحقیقات آب با بیان اینکه ما در زمینه مقابله با اثرات تغییر اقلیم در ابتدای راه هستیم، گفت: لازم است ابعاد مختلف از قبیل آلودگی هوا، منابع آب‌های زیرزمینی، سدها و سایر موارد برای مدیریت هرچه بهتر مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: ایرنا

source

توسط