شرکت ایران خودرو به احتکار بیش از ۲ هزار دستگاه هایما اعتراف کرده است. این خودروساز به‌دنبال گران کردن شاسی بلند چینی خود است! اما به چه قیمتی؟

هفته گذشته گزارش‌هایی مبنی بر احتکار خودرو توسط دو شرکت ایران خودرو و سایپا روی خروجی سایت‌ها قرار گرفت. ما در مقاله‌ای با عنوان امتناع ایران خودرو و سایپا از عرضه خودرو به بازار برای گران شدن قیمت! به‌صورت مفصل به این موضوع پرداختیم. هرچند بلافاصله در پاسخ به خبرنگاران گجت نیوز، وزارت صمت احتکار خودرو توسط ایران خودرو و سایپا را تکذیب کرد. اما حالا محرز شده که ۲۱۴۷ دستگاه خودرو هایما را احتکار کرده است!

تیمی از گشت مشترک تعزیرات حکومتی، در تاریخ ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۲ در بازدید از سایت ایران خودرو مشهد متوجه وجود ۱۰ هزار خودرو عرضه نشده در این سایت شدند که ۶ هزار دستگاه آن به‌گفته سازنده دچار نقص فنی بوده، ولی ۴ هزار دستگاه دیگر مشکلی بابت عرضه نداشته است. بعد از این بازدید بود که خودروساز دولتی بلافاصله شروع به عرضه و تحویل محصولاتش به بازار و مشتریان کرد، ولی هنوز هم تعداد زیادی خودرو هایما و پژو پارس وجود دارد که مشکلی بابت عرضه ندارند ولی با تصمیم خودروساز به بازار عرضه نشده‌اند.

ایران خودرو احتکار هایما

با توجه به محرز شدن تخلف صورت گرفته از سوی ایران خودرو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی مهلت ۱۰ روزه‌ای را به مدیران این شرکت داده تا خودروهای فاقد مشکل و آماده عرضه را به‌دست مشتریان برسانند. در صورتی که ایران خودرو از این دستور تخطی کند، به جرم سودجویی و گران فروشی محصولاتش محکوم خواهد شد.

اعتراف ایران خودرو برای احتکار هایما

علاوه بر گزارشی که توسط سازمان تعزیرات حکومتی منتشر شده، خود ایران خودرو هم در گزارشی که به سازمان بورس ارائه کرده، بر احتکار محصولاتش اعتراف کرده است.

ایران خودرو احتکار هایما

طبق این گزارش خودروساز دولتی در شهریور ماه امسال در مجموع ۲،۴۱۰ دستگاه خودرو هایما را تولید کرده، در حالی که فقط ۲۶۳ دستگاه از آن‌ها را در اختیار مصرف‌کنندگان گذاشته است. این سند محکمی مبنی بر احتکار ۲۱۰۰ دستگاه خودرو هایما فقط در شهریور ماه است.

وقتی آمار ۶ ماهه نخست تولید و فروش ایران خودرو را هم ببینید، متوجه خواهید شد که این شرکت در مجموع ۱۰ هزار و ۵۲۸ دستگاه خودرو هایما را تولید کرده، در حالی که فقط ۷ هزار و ۶۵۵ دستگاه از آن‌ها را به بازار عرضه کرده است. این یعنی ایران خودرو تا پایان شهریور ماه، در مجموع ۲۸۷۳ دستگاه هایما آماده عرضه را در پارکینگ‌هایش دپو کرده است.

source

توسط