معمولاً کشورهای اروپایی در رده‌بندی سالانه بهترین کشورها حضور پر رنگی دارند و در سال ۲۰۲۳، ۵ کشور از اروپا، در فهرست ۱۰ کشور برتر دنیا قرار گرفتند که در این میان سوئیس با کسب رتبه اول در کل، شش بار در صدر قرار گرفته است. این رده‌بندی بهترین کشورهای ۲۰۲۳ بر اساس نظرسنجی از ۱۷۰۰۰ نفر از ۳۶ کشور دنیا انجام شده است. اما زمانی که پاسخ‌دهندگان را به اروپایی‌ ها محدود کنیم، سوئیس دیگر بهترین کشور نیست و ۵ رتبه سقوط می‌کند و به رتبه ۶ می‌رسد.

بهترین کشورهای جهان از نگاه اروپایی‌ها

۱۰ کشور برتر جهان از نگاه اروپایی‌ ها:

سوئد (+۲)

ژاپن (+۴)

هلند (+۷) 

آلمان (+۳)

فنلاند (+۹)

سوئیس (-۵)

ایالات متحده (-۲)

کانادا (-۶)

دانمارک (+۴)

بریتانیا (-۱)

*اعداد داخل پرانتز نشان‌دهنده تغییر رتبه نسبت به نتایج جهانی است.

بهترین کشورهای جهان از نگاه اروپایی‌ها

پاسخ‌دهندگان اروپایی معتقدند سوئیس در حوزه‌هایی مانند ماجراجویی و میراث فرهنگی در مقایسه با معیارهای جهانی ضعیف عمل کرده است. سوئد رتبه اول را در میان پاسخ‌دهندگان اروپایی به دست آورده که جایگاهش را دو پله نسبت به نتایج جهانی ارتقا داده است. در میان زیرمجموعه‌ها، سوئد در زمینه‌های پویایی و کارآفرینی توسط اروپایی‌ها بهتر از ارزیابی جهانی بود.

فنلاند که توسط دنیا رتبه ۱۴ را کسب کرده بود، توسط اروپایی‌ها بسیار مثبت‌تر ارزیابی شد و ۹ پله صعود کرد. مشابه سوئد، پاسخ‌دهندگان اروپایی معتقدند دنیا در مورد پویایی، کارآفرینی و نفوذ فرهنگی فنلاند اشتباه کرده است.

بهترین کشورهای جهان از نگاه اروپایی‌ها

بریتانیا یک رتبه سقوط کرد و با محدود کردن تحلیل به پاسخ‌دهندگان غیر بریتانیایی، این کشور حتی بیشتر سقوط کرد و در رتبه ۱۲ قرار گرفت که شاید نشان‌دهنده تاثیر خروج این کشور از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ باشد. ایالات متحده و کانادا نیز توسط پاسخ‌دهندگان اروپایی به ترتیب ۲ و ۶ رتبه سقوط کردند.

بهترین کشورهای جهان از نگاه اروپایی‌ها

در خارج از ۱۰ کشور برتراز نظر اروپایی ها، اسلوونی (+۲۲ رتبه) و لتونی (+۲۱ رتبه) بیشترین افزایش جایگاه را در مقایسه با دنیا داشتند. در مقابل، کشورهای خارج از اروپا معمولاً رتبه پایین‌تری گرفتند که روسیه با -۳۱ رتبه، بیشترین سقوط را داشته است. یک استثناء قابل توجه جمهوری دومینیکن بود که اروپایی‌ ها آن را ۱۴ رتبه بالاتر از دنیا قرار دادند.

بهترین کشورهای جهان از نگاه اروپایی‌ها

اروپایی‌ ها یونان را در میراث فرهنگی بهترین دانستند در حالی که پاسخ‌دهندگان جهانی ایتالیا را انتخاب کرده بودند. بر اساس معیارهای اجتماعی، فنلاند در میان اروپایی‌ ها و سوئد در سطح جهانی رتبه اول را کسب کرد.

در سایر زیرمجموعه‌ها، اروپایی‌ ها موافق دیدگاه جهانی بودند که آمریکا بهترین کشور برای کارآفرینی، قدرت و پویایی است و برزیل برای ماجراجویی بهترین است.

بهترین کشورهای جهان از نگاه اروپایی‌ها

علاوه بر معیارهایی که این رتبه‌بندی بر اساس آن شکل گرفته است، از پاسخ‌دهندگان درباره موافقت یا مخالفتشان با چندین عبارت در زمینه‌هایی مانند اقتصاد، تهدیدات جهانی، رسانه و مهاجرت پرسیده شده است.

بهترین کشورهای جهان از نگاه اروپایی‌ها

در مقایسه نظرات پاسخ‌دهندگان اروپایی و جهانی، در برخی موارد اجماع وجود داشت. حداقل ۸۵٪ هر دو گروه به حدی با عبارات زیر موافقت کردند:

– زنان باید به حقوقی مساوی با مردان دست یابند.

– مراقبت از سلامت روان به همان اندازه مراقبت فیزیکی مهم است.

– درمان همگانی حق بشر است.

– مطبوعات آزاد برای یک جامعه پویا حیاتی است.

– کشورم باید تاریخ گذشته خود را آموزش دهد، حتی اگر گذشته سیاهی داشته باشد.

– اثرات تغییرات آب و هوایی واقعی است.

– دموکراسی بهترین شکل حکومت است.

بهترین کشورهای جهان از نگاه اروپایی‌ها

اما در سایر موارد اختلاف نظر بیشتری وجود داشت. مثلاً در عباراتی که پرقدرت‌ترین کشورها را تهدیدی برای جهان می‌دانستند. اروپایی‌ ها بیشتر از جهان معتقد بودند روسیه تهدید جهانی است و کمتر آمریکا را تهدید می‌دیدند. همچنین آنها مخالف بودند که «شبکه‌های اجتماعی اثر مثبتی بر جامعه دارند».

source

توسط digitalwebmaster