اگر می خواهید اطلاعاتی در رابطه با عملکرد سایت خود به دست آوردید، بدون شک گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4) بهترین ابزار برای این کار است. شما با استفاده از اطلاعات و نتایج به دست آمده به کمک این ابزار می توانید تصمیمات مناسب تر و بهتری بگیرید و از این نتایج برای تعیین استراتژی مناسب با کسب و کارتان استفاده کنید.
گوگل آنالیتیکس 4، آخرین و جدیدترین نسخه این ابزار است که کسب و کارها برای کسب اطلاعات مختلفی مانند میزان ترافیک سایت، نحوه تعامل کاربران و … از آن استفاده می کنند.
برای بررسی ویژگی ها و امکانات جدید در این ابزار و نحوه کار کردن با آن ها با ما در این مقاله همراه باشید.
در ابتدا شما لازم است برای ساخت اکانت خود وارد سایت اصلی google analytics شوید. در ادامه برای متصل کردن گوگل آنالیتیکس به سایت خود می توانید از ابزار تگ منیجر کمک بگیرید. برای این کار لازم است در ابتدا وارد سایت tagmanager شوید، پس از انجام تمامی مراحل کدی که تگ منیجر به شما می دهد را در قسمت Head قالب شما قرار دهید تا سایت شما تایید شود. پس از تایید شدن سایت شما با انجام یک سری مراحل ساده و ساخت تگ می توانید گوگل آنالیتیکس 4 را به سایت خود متصل کنید.
برای دسترسی به بخش Admin پس از ورود به اکانت GA4 خود بر روی چرخ دنده آبی رنگی که در پایین، سمت چپ صفحه مشاهده می کنید کلیک کنید. صفحه ای که برای شما باز می شود از دو بخش account و property تشکیل شده است که به کمک این قسمت ها شما می توانید تنظیمات مربوط به اکانت و گوگل آنالیتیکس خود را انجام دهید.
به طور کلی در این بخش شما می توانید تنظیمات مربوط به کل اکانت را انجام دهید. در این قسمت با کلیک بر روی create account می توانید یک اکانت دیگر ایجاد کنید و یا با کلیک بر روی منوی کشویی، اکانت خود را عوض کنید.
در این بخش شما می توانید تنظیمات مربوط به property گوگل آنالیتیکس 4 خود را انجام دهید. در این قسمت همانند بخش قبلی می توانید با کلیک بر روی create property یک property دیگر ایجاد کنید و یا با کلیک بر روی منوی کشویی، بین property های مختلف جابه جا شوید.
همانطور که مشاهده می کنید حالت blended اطلاعات کامل تری را در اختیار شما قرار می دهد و بهتر است که این گزینه فعال شود.
شما می توانید به بخش Reporting attribution model مراجعه کنید و با انتخاب یکی از مدل های موجود تعیین کنید که امتیاز فروش به کدام کانال و یا کانال های شما تعلق بگیرد.
در این بخش قصد داریم ما را با مفاهیم dimension و metric در گوگل آنالیتیکس 4 آشنا کنیم.
User:
تعداد کاربرانی که وارد سایت شده اند را نشان می ‌دهد.
new user:
تعداد کاربران جدیدی که وارد سایت شده اند را نشان می ‌دهد.
Session:
تعداد دفعات فعالیت کاربر در سایت را نشان می دهد. منظور از فعالیت کاربر این است که در سایت فعال باشد و صفحات مختلف رو ببیند. در صورتی که پس از 30 دقیقه فعالیتی انجام ندهد session به پایان می رسد. این زمان به 7 ساعت و 55 دقیقه قابل افزایش است.
View:
تعداد بازدید یک صفحه از وبسایت را نشان می دهد.
Engaged session:
تعداد session هایی که با کیفیت هستند را نشان می دهد. یک session در صورتی باکیفیت تلقی می شود که یکی از موارد زیر را در بر بگیرد:
حداقل فعالیت کاربر 10 ثانیه طول بکشد.
حداقل یه conversion event توسط کاربر انجام شود. (منظور از conversion event هدفی است که شما برای یک رویداد مشخص کرده اید)
کاربر حداقل از 2 صفحه بازدید کند.
Engagement rate:
نسبت session های با کیفیت به کل session ها را نشان می دهد.
Average engagement time:
میانگین مدت زمان تعامل کاربر با صفحات سایت را نشان می دهد.
Medium:
روش جذب کاربران به سایت را نشان می دهد. به طور کلی روش های زیر برای جذب کاربران وجود دارد:
Source:
این مفهوم نشان می دهد که کاربر از کدام منبع به سایت شما وارد شده است؟ (گوگل، بینگ و …)
Event count:
تعداد رویداد های انجام شده در سایت شما را نشان می دهد.
Conversion:
منظور هدفی است که شما برای یک رویداد مشخص می کنید. (مانند پر کردن یک فرم، کلیک کردن روی یک دکمه یا …)
در نسخه ی universal این مفهوم با نام goal وجود دارد.
Total revenue:
کل درآمد حاصل از خرید کاربران شما را نشان می دهد. (حق اشتراک ها، خریدهای درون برنامه ای، درآمدهای تبلیغاتی و …)
در این قسمت قصد داریم تا شما را با تب Home و بخش های مهم و کاربردی آن در گوگل آنالیتیکس 4 آشنا کنیم. به طور کلی این قسمت خلاصه ای از تمام گزارش هایی که می توانید در GA4 داشته باشید را نشان می دهد.
شما در بخشی از این صفحه نموداری را مشاهده می کنید که اطلاعات و آمار مربوط به user، new user، Average engagement time و total revenue را در یک بازه زمانی نشان می دهد.
User: تعداد کاربران
New user: تعداد کاربران جدید
Average engagement time: میانگین مدت زمان تعامل کاربران با سایت
total revenue: میزان کل درآمد
با کلیک بر روی هر کدام از موارد بالا، نمودار خطی آن به شما نمایش داده می شود. این نمودار از دو خط تشکیل شده است که خط پر رنگ بازه زمانی مشخص شده و خط نقطه چین بازه زمانی قبلی را نشان می دهد و شما می توانید اطلاعات مربوط به دو بازه زمانی را با هم مقایسه کنید. علاوه بر آن بازه زمانی را می توانید خودتان مشخص کنید.
در سمت راست صفحه home می توانید اطلاعات Realtime را مشاهده کنید. در واقع این بخش اطلاعات اخیر از ورود کاربران را نشان می دهد (به عنوان مثال برای 30 دقیقه گذشته) و همچنین این اطلاعات بر اساس کشور نیز دسته بندی شده است.
در بالای صفحه آیکونی وجود دارد که با کلیک کردن بر روی آن با مجموعه ای از سوالات کاربردی مواجه می شوید. این سوالات بر اساس موضوعات مختلف دسته بندی شده اند:
Basic performance
تعداد کاربران شما در هفته ی گذشته را نشان می دهد.
بهترین صفحات از لحاظ تعداد بازدید را به شما نشان می دهد.
تعداد کاربران در روزهای مختلف هفته را مرتب شده از بیشترین به کمترین، نشان می دهد.
تعداد کاربران جدید در ماه جاری را به شما نشان می دهد.
بهترین رویداد ها بر اساس تعداد کاربر را به شما نشان می دهد.
Demographics
زبان هایی که مردم بیشتر استفاده می کنند را نشان می دهد.
نشان می دهد که کاربران شما بیشتر در چه کشورهایی هستند.
نشان می دهد که کاربران شما بیشتر در چه شهرهایی هستند.
نشان می دهد که درآمد شما بیشتر از کاربران چه کشورهایی است.
User Acquisition
تعداد کاربرانی که از طریق جستجو در گوگل وارد سایت شما شده اند را نشان می دهد.
درآمد شما را در دو حالت زیر با هم مقایسه می کند.
Traffic Analysis
نشان می دهد که در کدام ماه ها از سال گذشته کاربران شما بیشترین رشد را داشته اند.
رشد ماه به ماه تعداد کاربران را نشان می دهد.
Technology
نشان می دهد که کاربران شما برای ورود به سایت از چه دستگاهی بیشتر استفاده می کنند.
نشان می دهد که کاربران شما برای ورود به سایت از کدام مرورگر بیشتر استفاده می کنند.
نشان می دهد که کدام نسخه از اپلیکیشن شما بیشترین تعداد کاربر در هفته ی گذشته را داشته است.
نشان می دهد که کاربران شما بیشتر از چه پلتفرمی استفاده می کنند.
Ecommerce
نشان می دهد که در 12 ماه گذشته، میزان درآمد شما در کدام هفته ها بیشتر بوده است.
نشان می دهد که در سال جاری بیشترین درآمد شما از طریق کدام دستگاه ها بوده است.
نشان می دهد که بیشترین درآمد شما از طریق فروش کدام محصولات بوده است.
نشان می دهد که کدام محصولات شما بیشترین فروش را داشته است.
گوگل آنالیتیکس 4 یک ابزار رایگان است، اما در صورتی که سایت شما بسیار بزرگ باشد، تمام  اطلاعات به شکل رایگان قابل مشاهده نیستند و در این حالت شما باید از نسخه های غیر رایگان گوگل آنالیتیکس (مانند گوگل آنالیتیکس 360) استفاده کنید.
در کنار تب Home تیک سبز رنگی است که با کلیک بر روی آن می توانید مشاهده کنید که چند درصد از کل اطلاعات سایت شما نمایش داده می شود.
در این قسمت به بررسی بخش Reports در گوگل آنالیتیکس 4 می پردازیم.
در بخش Realtime کاربرانی که در 30 دقیقه اخیر وارد سایت شده اند به شما نشان داده می شود. علاوه بر آن نمودار دایره شکلی مشاهده می کنید که کاربران را بر اساس نوع دستگاه تفکیک کرده است. در این صفحه شما کاربران و کشورها را می توانید در داخل نقشه مشاهده کنید.
در بخش add filter بر اساس dimension های مختلف می توانید کاربران را در لحظه فیلتر کنید. (مثلا بر اساس کشور)
در پایین این صفحه گزارش هایی را می بینید که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد.
Users by filter user source:
در این قسمت کاربران بر اساس منبعی که وارد سایت شما شده اند، دسته بندی می شوند.
Users By Audience:
در این قسمت کاربران بر اساس رویداد ها دسته بندی می شوند.
Users by page title:
در این قسمت کاربران بر اساس عنوان صفحه ای که در آن بوده اند، دسته بندی می شوند.
Event count by event name:
در این قسمت تعداد رویداد ها و نام آن ها نمایش داده می شود.
Conversion by event name:
در این قسمت نام هر رویداد به همراه تعداد conversion های تعریف شده نمایش داده می شود.
Users by property:
در این قسمت نیز کاربران را بر اساس property دسته بندی می شوند.
در این صفحه آیکونی به نام view user snapshot وجود دارد که نشان می دهد چه رویداد هایی توسط کاربران اتفاق افتاده است. در واقع نشان می دهد که هر کاربر با مشخصاتش در 30 دقیقه گذشته چه فعالیت هایی در سایت شما کرده است.
در این قسمت قصد داریم به بررسی بخش life cycle که یکی از بخش های مهم در گوگل آنالیتیکس 4 است، بپردازیم.
بخش Acquisition در GA4 شامل 3 قسمت است که در ادامه به بررسی هر کدام از این بخش ها می پردازیم.
در این قسمت قصد داریم به بررسی بخش بعدی که Engagement است، بپردازیم. یکی از قسمت های مهم این بخش Events نام دارد که در ادامه این بخش را بررسی می کنیم.
گوگل آنالیتیکس اطلاعات مختلفی را به شما نشان می دهد مانند:
و …
چیزی که در گوگل آنالیتیکس به شکل دقیق قابل مشاهده نیست این موضوع است که کاربران چه رفتاری را در هر صفحه از سایت شما داشته اند. برای این کار می توانید از تگ منیجر کمک بگیرید. فرض کنید می خواهید بدانید در یک صفحه از سایت شما کاربر چند بار روی یک لینک خاص کلیک کرده است؟
در ابتدا برای رویداد مورد نظر یک تگ تعریف می کنید. سپس مشخص می کنید که چه زمان این تگ فایر شود (مثلا هر زمان که روی این لینک کلیک شد).
اگر لینک مورد نظر داخل دو صفحه از سایت شما باشد باید شرط های بیشتری برای فایر شدن تگ تعیین کنید. می توانید URL مورد نظر را مشخص کنید تا اگر لینک داخل این URL بود تگ فایر شود.
اگر از لینک مورد نظر بیش از یک مورد در صفحه شما وجود داشته باشد، می توانید برای گذاشتن شرط از CSS selector ها استفاده کنید.
زمانی که تگ فایر می شود، اطلاعات را در گوگل آنالیتیکس در بخش home می توانید ببینید. با کمی تاخیر در بخش event هم قابل مشاهده هستند.
در این بخش از GA4 شما می توانید یک سری گزارش ها را بسازید که این امکان در نسخه universal وجود ندارد. به عنوان مثال می خواهید ببینید کاربران داخل سایت شما چه چیزی رو جستجو می کنند؟
در این حالت در بخش dimension، search term را انتخاب می کنید و در ادامه باید یک متریک مانند event count را هم اضافه کنید و به این شکل در گزارش ساخته شده می توانید بیشترین مواردی که کاربران در سایت شما جستجو کرده اند را مشاهده کنید.
گوگل آنالیتکیس 4 ابزاری رایگان است که برای تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به سایت مورد استفاده قرار می گیرد. این نسخه از گوگل آنالیتکیس پیشرفته تر از نسخه قبلی است و ما در این مقاله سعی کردیم تا بخش های مهم و کاربردی این ابزار را به شما معرفی کرده و نحوه کار با آن ها را آموزش دهیم.


info@bizzone.ir آدرس ایمیل
02191004425
تیم تخصصی بیزون متشکل از افرادی است که دقیقا متناسب با اهداف شما دیجیتال مارکتینگ کسب و کارتان را به عهده می گیرد. مهم نیست کجای مسیر قرار دارید، همیشه راهی برای پیشرفت هست.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به گروه دیجیتال مارکتینگ بیزون می باشد.

source

توسط digitalwebmaster