نکات جذب سرمایه گذار اطلاعاتی مفید و کاربردی برای پاسخ داده به سوال «چگونه سرمایهگذار را برای استارتاپ خود جذب کنیم؟» در اختیار بنیانگذاران قرار میدهد. سرمایهگذاران خطرپذیر و فرشته همیشه به دنبال دستیابی به کسبوکاری نوآورانه و ایدهای خلاق هستند اما با این وجود جلب اعتماد و توجه آنها کار چندان سادهای نیست. راهکارهای جذب سرمایه گذار پدیده به نسبت جدیدی محسوب میشود که پس از به وجود آمدن ایده جذب سرمایه خارجی شکل گرفت و مطابق با نظر و سلیقه سرمایهگذاران تغییراتی کرد تا به شکل امروزی درآمد. شروع جذب سرمایهگذار خارجی برای کسبوکارها به دهه 1960 که چند مهندس الکترونیک شروع به تولید تراشههای الکترونیکی کردند و به عنوان یکی از شرکتها پیشگاه موفق به جذب سرمایه شدند بازمیگردد. به مرور با رشد صنعت و به وجود آمدن استارتاپها و کسبوکارهای نوپا جذب سرمایه به عنوان یکی از روشهای مهم تامین مالی استارتاپها مطرح شد. یکی از اصول جذب سرمایه گذار ارائه مستندات دقیق برای جذب سرمایه است که کارشناسهای گروه تحلیلگران رتیبا سابقهای طولانی در این زمینه دارند. برای آشنایی بیشتر با سایر نکات و راهکارهای جذب سرمایهگذار به مطالعه مقاله زیر ادامه دهید.
نکات جذب سرمایه گذار استارتاپی شامل تمام مواردی میشود که نوآورانه و رقابتپذیر باشد. سرمایهگذاران همواره به دنبال کسبوکارهایی هستند که به شیوهای تازه بتوانند نیازی از بازار را برطرف کنند. اگر این کسبوکارها از مزیت رقابتی قابل توجهی برخوردار بوده و توانایی رقابت با سایر شرکتها را داشته باشند برای سرمایهگذاران خطرپذیر جذابتر خواهند شد. سایر نکاتی که در جذب سرمایه گذار استارتاپها تاثیرگذار هستند به شرح زیر است.
کسبوکارها از مزیت رقابتی قابل توجهی برخوردار بوده و توانایی رقابت با سایر شرکتها را داشته باشند برای سرمایهگذاران خطرپذیر جذابتر خواهند شد. سایر نکاتی که در جذب سرمایه گذار استارتاپها تاثیرگذار هستند به شرح زیر است.
۱. ارائه محصول یا خدمات باارزش
۲. تیم مدیریتی و تیم استارتاپی قوی
۳. برنامهریزی دقیق مالی برای سرمایه دریافتی
۴. سهم بازار قابل توجه برای ارائه محصول / خدمات
صداقت، شفافیت و دریافت اطلاعات قابل اعتماد از بنیانگذاران استارتاپها را میتوان از اصول جذب سرمایه گذار خطر پذیر به حساب آورد. سرمایهگذاران خطرپذیر یا فرشته با توجه به نکات گفته شده در بالا به یک استارتاپ علاقه نشان میدهند اما برای سرمایهگذاری روی آنها به فاکتورهای بیشتری احتیاج است. آنها نیازمند دریافت اطلاعات دقیق، صادقانه و قابل اتکا در مورد محصول، مدیریت کسبوکار و امور مالی هستند.
بسیاری از بنیانگذاران تصور میکنند که صرف داشتن ایدهای عالی و نوآورانه باعث میشود که کسبوکار آنها به موفقیت برسد. با وجود اهمیت ایده اولیه اما کسبوکارها برای ادامه حیات خود و موفق شدن به چیزهای بیشتری از جمله تامین مالی احتیاج دارند. هنگامی که صحبت از سرمایه (اولیه، راهاندازی یا سرمایه سری A تا D و فراتر از آن) میشود سرمایه گذاران خطرپذیر یا فرشته وارد بازی میشوند.
دلایل زیادی برای جذب سرمایهگذار استارتاپی وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود.
۱. دسترسی به تخصص و شبکه سرمایهگذاران
۲. استفاده از سرمایه برای شروع درآمدزایی کسبوکار
۳. کسب اعتبار برای استارتاپ در چشم مشتریان یا سایر سرمایهگذاران
کسبوکارها همچنین برای خرید تجهیزات لازم، پرداخت اجاره دفتر، استخدام کارمندان جدید و پرداخت حقوق تیم استارتاپی به سرمایه احتیاج دارند. جذب سرمایهگذار برای سرمایهگذاری روی کسبوکارها فرصتی برای بنیانگذاران فراهم میکند تا بدون نیاز به منتظر ماندن برای کسب درآمد کار خود را شروع کنند.
جذب سرمایه گذار مناسب با اهداف کسبوکار ممکن است کمی دشواری باشد اما با آموختن برخی اصول و راهکارها میتوان نسبت به جذب سرمایهگذار اطمینان بیشتری حاصل کرد. روشهای ذکر شده در این قسمت برای سرمایهگذاری موفقتر و جذب سرمایه بهتر ضروری است.
۱. تیم سازی درست و اصولی
۲. آمادهسازی طرح تجاری مستحکم
۳. بیان داستان کسبوکار به شکلی جذاب
۴. استخدام مشاور در حوزه جذب سرمایه استارتاپها
مهم این است که بنیانگذاران استارتاپی در برخورد با سرمایهگذاران بالقوه اعتماد به نفس بالایی داشته و همانند آنها فکر کنند و خود را برای شرایط پیشبینی نشده آماده کرده باشند.
۱. طرح تجاری (بیزینس پلن) موفق برای ارائه به سرمایهگذار
بیزینس پلن سندی است که هنگام اقدام برای مذاکره با سرمایهگذار شانس جذب سرمایه یک استارتاپ را افزایش میدهد. بیزینس پلن به صورت خلاصه شامل ایده کسبوکار (معرفی استارتاپ)، چشم انداز بازار (سهم فعلی و آینده از بازار)، مشتریان هدف، استراتژی بازاریابی و فروش و نقشه رسیدن به آنها میشود. در کنار طرح تجاری استاندارد و اصولی در اختیار داشتن پیش بینی جریان نقدینگی و صورتهای مالی آن هم در بازه سه الی پنج ساله میتواند باز هم شانس جذب سرمایهگذار را بالاتر ببرد.
۲. بیان داستان کسبوکار به شکلی جذاب (داستانسرایی)
هر چه قدر که ایده اولیه یا خدمت و محصولی که کسبوکار ارائه میکند بینظیر باشد باز هم برای جذب سرمایهگذار خطرپذیر و فرشته به داستانی قانعکننده احتیاج دارد. داستان کسبوکاری که با تکیه بر اشتیاق بنیانگذاران و خلاصهای از نقاط قوت آنها نوشته شده باشد میتواند سرمایهگذاران بالقوه را متقاعد به سرمایهگذاری کند. یک داستان خوب با مطرح کردن جنبههای شخصی از کسبوکار و برقراری ارتباط عاطفی با مخاطب شنونده را با خود همراه کرده تا در نهایت بتواند تصویری موفق از آینده به آنها ارائه دهد.
نکات جذب سرمایه گذار به بنیانگذاران استارتاپی کمک میکند بتوانند سرمایهگذار مناسبتری را برای کسبوکار خود انتخاب کنند. سرمایهگذاران با حمایت از استارتاپها به آنها کمک میکنند آسانتر در راه موفقیت قدم بردارند. میتوان گفت که استارتاپها بدون کمک و حمایت سرمایهگذاران نمیتوانند به حداکثر توان خود دست یابند یا این مسیر را به سختی طی میکنند. لازم به ذکر است که تمام سرمایهگذاران برای تمام استارتاپها مناسب نیستند. به کار بردن اصول جذب سرمایه گذار به فاندرهای استارتاپی کمک میکند تا سرمایهگذار مناسبتری را پیدا کنند که با اهداف کسبوکار خود همسو هستند. آشنایی و همکاری با سرمایهگذار مناسب میتواند منبع ارزشمندی از سرمایه، دانش و تخصص را برای کسبوکارها فراهم کند تا با استفاده از آنها دستیابی به موفقیت آسانتر شود. آمادهسازی مستندات جذب سرمایه استاندارد که کارشناسهای گروه تحلیلگران رتیبا تجربه زیادی در آن دارند در کنار استفاده از راهکارهای کاربردی میتواند منجر به جذب سرمایهگذار خطرپذیر هماهنگ و همسو با استارتاپ مورد نظر شود.
خانواده ما
