دیجیاتو
از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.
کارشناسان توضیح داده‌اند که زیردریایی تایتان احتمالاً چگونه در مسیر رسیدن به لاشه کشتی تایتانیک به‌سمت داخل منفجر شده است.
جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.
عملیات نجات چهارروزه به‌دنبال زیردریایی تایتان که حامل پنج مسافر برای بازدید از لاشه کشتی تایتانیک بود، درنهایت به شکست انجامید؛ چرا که این زیردریایی ظاهراً به‌سمت داخل منفجر شده است و سرنشینانش جان خود را از دست داده‌اند. اما انفجار به داخل چیست و چگونه برای تایتان رخ داده است؟ با دیجیاتو همراه باشید.
گارد ساحلی آمریکا پنج‌شنبه شب اعلام کرد که پنج قطعه بزرگ از زیردریایی تایتان را در کف اقیانوس در فاصله حدوداً 500 متری از لاشه تایتانیک پیدا کرده است. این گزارش با گزارشی که از ثبت صدای انفجار توسط نیروی دریایی آمریکا منتشر شده بود، همخوانی دارد. از طرف دیگر، شواهد موجود روی قطعات تایتان از انفجاری فاجعه‌بار در این زیردریایی حکایت دارند؛ انفجاری که نه به بیرون، بلکه به‌سمت داخل رخ داده است.
هنوز به‌طور دقیق نمی‌دانیم که چه اتفاقی برای تایتان افتاده است، اما متخصصان حدس می‌زنند که این زیردریایی در همان روز نخست سفر منفجر شده است. تایتان از فیبر کربن و تیتانیوم ساخته شده بود تا توانایی ایستادگی در برابر فشار عظیم آب در عمق 3500 تا 4000 متری را داشته باشد.
فشار آب در عمق 3800 متری دریا که لاشه تایتانیک در آن قرار دارد، حدود 400 اتمسفر یا 6000 PSI است. این فشار را می‌توانید با تحمل وزن 35 فیل روی شانه‌های خود تصور کنید. «اریک فوسیل»، مدیر بخش مهندسی هاب کشتی‌سازی در دانشگاه ادلاید استرالیا، می‌گوید همه غواصان می‌دانند که اعماق دریا چه جای بی‌رحمی است: «رفتن به زیر دریا از دید مهندسی اگر نگوییم بیشتر از رفتن به فضا، اما به‌اندازه آن چالش‌برانگیز است.»
ازاین‌رو، برخی محققان استفاده از تیتانیوم و فیبر کربن برای رفتن به اعماق اقیانوس را زیر سؤال برده‌اند. تیتانیوم حالت ارتجاعی دارد و می‌تواند خودش را با دامنه‌های مختلف فشار منطبق کند. اما فیبر کربن ماده‌ای سخت‌تر و غیرقابل ارتجاع است که اغلب می‌تواند در برابر فشار ترک بردارد و بشکند.
اریک فوسیل حدس می‌زند که تفاوت‌های ذاتی در این مواد احتمالاً باعث بروز نقصی در بدنه تایتان شده و این انفجار را به‌وجود آورده است.
انفجار به داخل (Implode) برخلاف انفجار معمولی (Explode)، به رویدادی اشاره می‌کند که در آن مواد بر اثر فشار محیطی نه به‌سمت بیرون، بلکه به‌سمت داخل فرو می‌ریزند. طبق مفروضات، اگر یکپارچگی بدنه تایتان بر اثر نقصان در هر یک از بخش‌ها دچار مشکل شده باشد، این زیردریایی انفجاری فوق‌العاده سریع از نوع انفجار به داخل را تجربه کرده است.
اریک فوسیل می‌گوید: «با حجم بسیار زیاد فشاری که در عمق 3800 متری اقیانوس روی تایتان وجود داشته، این زیردریایی باید در کسری از ثانیه فوراً به درون مچاله شده باشد.»
بر اثر این اتفاق، سرنشینان تایتان باید در کمتر از 20 میلی‌ثانیه جان باخته باشند. این مدت‌زمان حتی کمتر از مدت‌زمانی است که طول می‌کشد تا مغز انسان‌ها اطلاعات دریافتی خود را پردازش کند.
این اولین‌باری نبوده است که کاوشگران به اعماق اقیانوس می‌روند. در سال 2012، «جیمز کامرون»، کارگردان مشهور فیلم‌هایی مثل «تایتانیک» و «آواتار»، با زیردریایی Deepsea Challenger به عمق تقریبی 10,900 متری گودال ماریانا رفت. او درخصوص فاجعه تایتان گفت که قبلاً درباره عدم ایمنی این زیردریایی هشدار داده بود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره زیردریایی تایتان و آشنایی با سرنشینان آن می‌توانید این مطلب را بخوانید.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو سریع‌ترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است. اگر می‌خواهید به‌روز باشید، شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید.
تمامی حقوق برای وبسایت دیجیاتو محفوظ است | دیجیاتو توسط سرورهای قدرتمند پارس پک پشتیبانی می‌شود

source
سئو سایت

توسط digitalwebmaster