دیجیاتو
از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمندتر دیجیاتو همراهی میکنید
از شما سپاسگزاریم.
از واپسین روزهای سال پیش، شورای رقابت بار دیگر به حوزه قیمتگذاری خودرو بازگشت تا نرخهای دستوری را برای قیمت خودرو اعلام کند.
جهت بهرهمندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخشهای مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.
از واپسین روزهای سال پیش، شورای رقابت بار دیگر به حوزه قیمتگذاری خودرو بازگشت تا نرخهای دستوری را برای قیمت خودرو اعلام کند. این شورا پس از تعیین قیمت خودروهای داخلی، قیمت خودروهای مونتاژی را نیز اعلام کرد که این مسئله تاکنون با موافقت خودروسازان خصوصی همراه نبوده است. درهمینحال قیمت پیکاپها یا همان خودروهای سبک تجاری روزبهروز افزایش مییابد.
شورای رقابت تاکنون درزمینه قیمتگذاری خودروهای تجاری دخالتی نداشته است. همچنین شرایط فروش خودروهای تجاری بهصورت جداگانه از خودروهای سواری اعلام میشود. همین عامل باعث شده است تا افزایش قیمت شدیدی را در بخش این خودروها شاهد باشیم. برای مثال، قیمت پیکاپ کلوت از سوی مکث موتور در یک روز به میزان 650 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. ایرانخودرو دیزل نیز قیمت پیکاپ فوتون تونلند اتوماتیک را از یک میلیارد و 230 میلیون تومان، به حدود یک میلیارد و 885 میلیون تومان افزایش داده است.
افزایش بیحدوحصر قیمتها در بخش خودروهای پیکاپ موجب انتقادات مصرفکنندگان نسبت به این روند شده. در سوی مقابل، شورای رقابت اعتقاد دارد که بازار خودروهای تجاری سبک انحصاری نیست و بنابراین نیازی به تعیین قیمت پیکاپها از سوی این شورا احساس نمیشود.
مدیر مرکز روابطعمومی شورای رقابت اظهار داشت: «درحقیقت شورای رقابت براساس مصوبه 543، تنها بازار خودروهای سواری تولید داخل و مونتاژیها را انحصاری تشخیص داده است. او در پاسخ به افزایش قیمت خودروهای تجاری سبک، برخورد با افزایش قیمت بیرویه را وظیفه سازمان حمایت از مصرفکنندگان یا سازمان تعزیرات حکومتی دانست.»
درحالحاضر بازار پیکاپها از تنوع بالایی در بحث مدل برخوردار است. بااینحال تمامی پیکاپهای عرضهشده به بازار ایران از نوع چینی هستند و درزمینه مشخصات فنی نیز شباهت بسیاری بین آنها وجود دارد. از سوی دیگر، واردات پیکاپهای خارجی بهشدت محدود است و خودروهای محبوبی همچون تویوتا هایلوکس یا تویوتا لندکروزر سری 70 در تیراژ بالا وارد کشور نمیشوند؛ بنابراین میتوان گفت که بازار پیکاپها نیز همانند بازار خودروهای سواری، انحصاری است.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
شبکههای اجتماعی دیجیاتو سریعترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است. اگر میخواهید بهروز باشید، شبکههای اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید.
تمامی حقوق برای وبسایت دیجیاتو محفوظ است | دیجیاتو توسط سرورهای قدرتمند پارس پک پشتیبانی میشود
