ارتباطی که از طریق ایجاد اعتماد در مشتریان، آنها را به انتخاب محصول ترغیب کند، موجب افزایش فروش میشود و یا میزان توجه به محصولی که مورد استقبال کمتری قرار گرفته را افزایش میدهد.
برای رسیدن به چنین اهدافی، کسبوکارها از شیوههای متنوعی بهره میبرند که یکی از راهکارهای کارآمد آن، سمپلینگ یا ارائه رایگان نمونه محصول است. این شیوه که بر ارتباط مستقیم با مخاطب تمرکز دارد، از طریق ارائه حضوری و رایگان نمونه محصول به افراد در حال عبور و یا مراجعهکنندگان به یک فروشگاه خاص انجام میشود. اما این تمام ماجرا نیست؛ امروزه پلتفرمهایی روی کار آمدهاند که سمپلینگ را به صورت آنلاین انجام میدهند. این پلتفرمها علاوه بر تحلیل رفتارهای مخاطب از طریق جمعآوری دادههایی نظیر نظرات و بازخوردها و ایجاد تعامل سازنده با او، فرایند برندینگ و معرفی یا به اصطلاح پروموت محصول را نیز به شکلی نوین بهبود بخشیدهاند. سمپلینگ آنلاین از طریق این پلتفرمها مزایای متعددی دارد و به عنوان نسخه تکاملیافته سمپلینگ معرفی میشود. در ادامه، با معرفی و بررسی یکی از اولین پلتفرمهای سمپلینگ ایران با این شیوه موثر بازاریابی محصولات بیشتر آشنا میشویم.
همانطور که میدانید پیدایش ویروس کرونا و محدودیتهای که بهواسطه آن ایجاد شد، تاثیر بسیار زیادی روی کسبوکارهای مختلف گذاشت و در این چندسال شاهد یک دوران گذار به شیوههای مدرنتر بودیم. شیوههایی که اکثراً مبتنی بر اینترنت بودند. سمپلینگ نیز از این قاعده مستثنی نبود و شیوه سنتی و معمول آن که از طریق ارائه حضوری محصول درون غرفههایی بدین منظور در فروشگاهها و مراکز خرید صورت میگرفت، جای خود را به شیوههای آنلاین و پلتفرمهای اینترنتی داد.
پیکاپک اولین پلتفرم آنلاین سمپلینگ در ایران است که بهطور بهینه و کاملا برنامهریزیشده، نمونه محصول یا همان سمپل را از تولیدکننده دریافت میکند و آن را به دست افراد مشخصی میرساند. تشخیص و گزینش مصرفکننده در این شیوه از طریق دریافت پرسشنامه صورت میپذیرد تا این اطمینان حاصل شود که محصول دقیقا به دست فردی مناسب میرسد. این سازوکار باعث میشود بازخورد و نظر مصرفکننده، واقعی باشد و این مسئله نیز در طراحی استراتژی توسعه محصول برای کسبوکارها میتواند بسیار مفید و کاربردی باشد. مراحلی که پیکاپک طی میکند عبارتند از ثبتنام و تکمیل پرسشنامه؛ تهیه، بستهبندی و ارسال سمپل؛ دریافت بازخورد از مصرفکننده در تجربه استفاده و در نهایت ارائه دادههایی کاربردی از جامعه مخاطب برای تحلیل و همچنین طراحی کمپینها و استراتژیهای توسعه. در ادامه بیشتر با این مراحل آشنا میشویم.
اولین گامی که پیکاپک طی میکند ثبت نام کاربران است. در این مرحله از شرکتکنندگان خواسته میشود که ضمن ثبت اطلاعات هویتی مانند سن، جنسیت، محل زندگی و…، پرسشنامهای را نیز تکمیلکنند. این پرسشنامه شامل سوالاتی در خصوص سلامت و سبک زندگی آنها، میزان و نحوه خریدهایی که دارند، رفتارها و عادات آنها نظیر میزان علاقه به فیلم و سریال و تماشای تلویزیون و… است. این پرسشنامه با دستهبندی مشخص مصرفکنندگان، باعث میشود که محصولات و سمپلها به دست افراد مناسب برسد و بازخوردی که آن افراد ارائه میدهند دقیقا چیزی باشد که صاحبان برند و کارشناسان بازاریابی به آن احیتاج دارند.
پس از پایان یافتن کمپین سمپلینگ در پلتفرم پیکاپک، دادههایی ارزشمند و جذاب در اختیار شرکتها قرار میگیرد تا به کمک این اطلاعات، اهداف و راهبردهای برند خود را محقق کنند.
در این مرحله ابتدا از برندها و کسبوکارهایی که در همکاری با پیکاپک هستند نمونه محصول دریافت میشود. این مرحله به دلیل شناسایی و ثبتنام مخاطبان به صورت بهینه انجام میشود. در سمپلینگ سنتی یا محیطی هیچگاه نمیتوان تعداد دقیق مخاطبان را برآورد کرد ضمن اینکه مخاطبان شناسایی نمیشوند و ممکن است نمونه محصول به دست افرادی برسد که نیازی به آن ندارند یا حتی یک سمپل چندبار به دست فرد خاصی برسد.
بستههای ارسالی پیکاپک به شکل شخصیسازی شده و با یک QR کد ویژه برای مصرفکننده ارسال میشود. این کد به درگاه ثبت بازخورد منتهی میشود و از طریق آن بازخوردهای مخاطبان از کالا گردآوری میشود.
بنابراین تعدادی از محصولات هدر میرود. اما پیکاپک علاوه بر اینکه امکان از بین رفتن و هدررفت محصولات را حذف میکند، از این طریق به برند و همچنین حفظ محیط زیست و کاهش تولید زباله کمک میکند. سپس سمپلها بستهبندی و برای مصرفکننده ارسال میشوند. ارسال سمپل به درب خانه باعث میشود مصرفکننده احساس آرامش خاطر بیشتری حین استفاده و تجربه محصول داشته باشد. همچنین این عمل میتواند به مثابه یک هدیه، احساس خوشحالی را برای مصرفکننده به همراه داشته باشد و از این طریق به جلب رضایت مصرفکنندگان برای خرید کالاها کمک کند.
هنگامی که بستههای پیکاپک به دست مخاطب میرسد روی آن یک QR کد قابل مشاهده طراحی شده است. این کد به درگاه ثبت بازخورد منتهی میشود و از طریق آن بازخودهای مخاطبانی که تجربه استفاده از سمپل را داشتهاند جمعآوری و دستهبندی میشود. دادههای تهیه شده در این مرحله میتواند یک منبع بسیار مفید برای تحلیل باشد و فرآیند بررسی تجربه مخاطب را بهشکلی موثر بهینه و آسان میکند. این رویکرد مبتنی بر داده همچنین امکان برگزاری کمپینهای مؤثرتری را فراهم میکند؛ زیرا معیارهای مخاطبی که به محصول علاقه نشان داده کاملا شناسایی شده است و کسبوکارها میتوانند از این طریق برای افزایش فروش و برندینگ خود راهبردهای دقیق و مبتنی بر دادههای واقعی طراحی کنند. همچنین به موازات تغییراتی که بر اساس سنجش و بررسی نظرات مخاطبان صورت میگیرد، رضایت مشتری نیز افزایش مییابد.
یکی از چالشهایی که همواره تولیدکنندگان با آن مواجه هستند، نوع مواجهه مخاطب یا مصرفکننده با محصول است. این مواجهه از کیفیت محصول تا نوع بستهبندی، ابعاد و قیمتگذاری را شامل میشود. پیکاپک به عنوان یک پلتفرم سمپلینگ امکان بررسی و تجربه استفاده توسط مصرفکننده را پیش از تولید انبوه مهیا میکند. بنابراین تولیدکنندگان میتوانند پیش از عرضه محصول به بازار از طریق این پلتفرم ارتباط موثری با مخاطبان هدف خود برقرارکنند و با دریافت نظرات و تجربه آنها استراتژیهای تولید و عرضه خود را طراحی کنند. همچنین امکان تحلیل دادههای دریافت شده از مخاطبان و مصرفکنندگان فراهم میشود.
این فرآیند به کسبوکارها کمک میکند تا در زمان تصمیمگیری و تنظیم استراتژیهای توسعه محصول راهنمای هوشمند و دقیقی را در کنار خود داشته باشند. افزون بر تمامی این مزایا، سمپلینگ آنلاین امکان نظارت و پیگیری مداوم یا به اصطلاح مطالعات طولی را نیز فراهم میکند. بررسی مصرفکننده در طول زمان و نظارت مداوم بر آنها کارشناسان و صاحبان را قادر میسازد تا تغییرات در نظرات، رفتارها یا ترجیحات را پیش از بروز در بازار و جامعه مخاطب مشاهده کنند.
پیکاپک به عنوان اولین پلتفرم آنلاین سمپلینگ در ایران، با رفع محدودیتها و مشکلات شیوه سنتی سمپلینگ، بستر مناسبی را برای کسبوکارها فراهم کرده تا با روشی دقیقتر و مقرونبهصرفهتر به توسعه برند و محصولات خود بپردازند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پلتفرم پیکاپک، لطفا به صفحه اینترنتی آن به نشانی پیکاپک مراجعه کنید.
خانواده ما
