گرانی قیمت خودرو در بازار همچنان ادامه دارد، هر چند این روند با تثبیت نرخ دلار در محدوده ۴۰ هزار تومان، در یکی دو هفته اخیر کمی کُند شده است. پراید ۱۱۱ در این هفته رکورد قیمتی جدیدی را ثبت کرد تا با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان در بازار معامله شود، بدین شکل که در کمتر از یک سال ۱۰۰ میلیون تومان گران شده است. پراید ۱۳۱ هم که دو از توقف تولید آن گذشته، به قیمت ۲۷۵ میلیون تومان رسید و تیبا و کوییک هم از مرز ۳۰۰ میلیون تومان گذشتهاند، تا بدین ترتیب دیگر خودرو صفر ۲۰۰ و ۲۵۰ میلیون تومانی در بازار موجود نباشد.
در این روزها، رکود دوباره به بازار خودرو برگشته است و خرید خودرو رونق چندانی ندارد و فروشندگان هم به دلیل کمبود خریدار، نمیتوانند به راحتی اقدام به فروش خودرو کنند. بازار خودرو، حداقل تا شب عید در رکود به سر خواهد برد و احتمال دارد بازار خودرو اوایل سال ۱۴۰۲ هم به این اوضاع و احوال دچار باشد.
پژو ۲۰۶ تیپ ۲
مدل ۱۳۹۹ – ۴۲۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
پژو ۲۰۶ یکی از پرفروشترین و محبوبترین خودرو هم در بازار ایران و هم در بازارهای جهانی است. هاچبک فرانسوی در سال ۱۳۸۰ برای اولین بار راهی خیابانهای کشور شد و در آن زمان به دلیل فاصله کم بین عرضه در ایران و فروش در بازارهای جهانی، خودروی مدرنی به حساب میآمد. پژو ۲۰۶ در ۶ تیپ تولید میشد که از نظر پیشرانه، گیربکس و آپشن با هم متفاوت بودند. در حال حاضر فقط تیپ ۲ روی خط تولید باقی مانده است، اما ایران خودرو جدیدترین مدل هاچبکش را با نام پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما معرفی کرده است. مصرف سوخت این هاچبک کوچک ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر است.
پژو ۴۰۵ GLX
مدل ۱۳۹۹ – ۴۱۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
پژو ۴۰۵ قدیمیترین خودروی ساخت داخل است که سه دهه روی خط تولید قرار داشت و آخرین مدل آن در سال ۱۳۹۹ به دست مشتریان رسید. این اوایل دهه ۷۰، با موتورهای ۱.۶ لیتری و ۲ لیتری به مشتریان ایرانی معرفی شد و از سال ۸۱ موتور ۱.۸ لیتری XU7 به ۴۰۵ قدرت داد. صندوق عقب ماشین دوگانهسوز به دلیل نصب باک گاز CNG، گنجایش کمتری از مدل بنزینی دارد. پژو ۴۰۵ SLX آخرین تیپی این سدان است که همچنان تولید میشود و در ظاهر تفاوتهایی با GLX دارد و از پیشرانه TU5 پژو ۲۰۶ استفاده میکند.
پژو پارس
موتور XU7 – مدل ۱۳۹۹ – ۴۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
پژو پارس که در ابتدا با نام پرشیا شناخته میشد، در سال ۱۳۷۹ به دست خریداران ایرانی رسید. این خودرو شبیه به ۴۰۵ اما با چهرهای جدیدتر، با الهام از پژو ۴۰۶ مخصوص بازار ایران طراحی و تولید شده و به نوعی فیسلیفت پژو ۴۰۵ محسوب میشود. این خودرو در چهار مدل LX، اتوماتیک، دوگانهسوز و ساده در بازار خودرو خرید و فروش میشود. موتور پارس همان موتور ۱.۸ لیتری است که روی ۴۰۵ GLX قرار دارد. LX یکی از مدلهای پژو پارس یا پرشیا است که از سال ۱۳۹۰ و با موتور TU5 روانه بازار شده است. پژو پارس LX از امکانات بیشتری نسبت به دیگر مدلهای پارس برخوردار است. ایران خودرو در سال ۱۴۰۱، پژو پارس ساده را با پیشرانه XU7P تولید و عرضه میکند.
رانا پلاس
مدل ۱۴۰۰ – ۴۲۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
مدل ۱۳۹۹ – ۴۱۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
رانا پلاس یکی از جدیدترین محصولات ایران خودرو است که سال ۱۴۰۰ از طریق طرحهای فروش ایران خودرو عرضه شد. این خودرو هم مثل دیگر محصولات سری پلاس، تلاشی برای اعمال بهبود بر رانا LX است، طراحی و امکانات بهتری نسبت به مدل معمولی دارد. آلایندگی موتور کاهش یافته، فرمان خودرو برقی استفاده شده، گرافیک چراغها تغییر کرده، آینه بغل به راهنما مجهز شده و در کابین هم از تجهیزات پژو ۲۰۷ استفاده شده است. رانا پلاس در ابتدا با جعبه دنده دستی ۵ سرعته به فروش میرسید، اما سریهای جدیدتر آن به گیربکس ۶ سرعته دستی مجهز شدهاند.
سمندLX
موتور EF7 – مدل ۱۴۰۰ – ۴۲۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
موتور EF7 – مدل ۱۳۹۹ – ۴۰۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
موتور XU7 – مدل ۱۴۰۱ – ۴۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
موتور XU7 – مدل ۱۴۰۰ – ۴۰۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
موتور XU7 – مدل ۱۳۹۹ – ۳۸۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
سمند LX یکی از تیپهای خودروی ملی است که در سال ۱۳۸۳ و با هدف رفع کاستیها و نواقص تیپهای قبلی و همزمان با تیپ SE به بازار آمد. در سال ۱۳۸۸، مدل دوگانهسوز این خودرو عرضه شد و دو سال بعد موتور بنزینی EF7 روی سمند LX قرار گرفت. این خودرو یکی از جادارترین ماشینهای تولید داخل است و البته جزو کمآپشنترینها هم به حساب میآید. سمند LX ساده با موتور XU7 به فروش میرسد که روی پژو ۴۰۵ و پارس هم استفاده شده و قدرت کمتر و مصرف بیشتری از سمند LX با موتور EF7 دارد.
کارا
تک کابین – مدل ۱۴۰۱ – ۴۱۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
تک کابین – مدل ۱۴۰۰ – ۴۰۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
تک کابین – مدل ۱۳۹۹ – ۳۹۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
دو کابین – مدل ۱۴۰۰ – ۴۲۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
دو کابین – مدل ۱۳۹۹ – ۴۱۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
کارا اسمی است که بهمن موتور روی وانت مزدا سری B گذاشته و با بدنههای تک کابین و دو کابین تولید و عرضه میکند. کارا بهمن در کنار وانت نیسان زامیاد، یکی از پرسابقهترین و ماندگارترین خودروهایی است که بعد از ۴-۵ دهه همچنان با همان ظاهر به دست مشتریان ایرانی میرسد. در این سالها فقط تغییراتی در مشخصات فنی و کابین کارا اعمال شده و در حال حاضر گروه بهمن برنامهای برای جایگزینی آن با خودرو جدیدتر ندارد.
کوییک اتوماتیک پلاس
مدل ۱۴۰۱ – ۴۱۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
مدل ۱۴۰۰ – ۳۹۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
کوییک اتوماتیک پلاس در سال ۱۳۹۷، دو سال بعد از کوییک معمولی معرفی شد. این خودرو یکی از بهترین محصولات ارزانقیمت داخلی از نظر آپشنها و امکانات است. کوییک اولین خودروی داخلی است که از جعبه دنده CVT استفاده میکند و فرمان اسپرت، نمایشگر لمسی با دوربین نویگیشن و استارت دکمهای از آپشنهای این خودرو هاچبک کراس است. کوییک پلاس یا کوییک اتوماتیک اسمی است که اهالی بازار به این خودرو دادهاند، وگرنه در سایت شرکت سایپا، چیزی به نام کوییک پلاس یا اتوماتیک به صورت مجزا وجود ندارد.
نویسنده: میلاد قزللو