این را تصور کنید: کلید استارت را در ماشین خود می چرخانید یا دکمه استارت را فشار می دهید، صدای لنگ آشنا را می شنوید و سپس . . . خودشه. میل لنگ ادامه دارد، اما صدای معمول غرش موتور به گوش نمی رسد. اگر این اتفاق برای شما بیفتد، به احتمال زیاد این شروع کننده نیست. در عوض، احتمالاً به این دلیل است که موتور شما حداقل یکی از چهار جزء اصلی را که برای راه اندازی نیاز دارد دریافت نمی کند: سوخت، هوا، جرقه یا تراکم. در این صفحه نگاهی به هر چهار مورد از این موارد خواهیم داشت، همچنین این موارد می توانند باعث روشن نشدن موتور شوند.
چرا ماشین من روشن نمی شود؟
وقتی موتور شما میلنگ میزند اما روشن نمیشود یا کار نمیکند، میتواند به این معنی باشد که موتور شما در تولید جرقه، دریافت سوخت یا ایجاد تراکم مشکل دارد. شایعترین علل، مشکلات در احتراق (به عنوان مثال، کویل احتراق نامناسب) یا سیستم سوخت (به عنوان مثال، گرفتگی فیلتر سوخت) است. با این حال، منبع ممکن است یک خطای مکانیکی (به عنوان مثال، یک شیر نشتی)، یا قطعات معیوب در سیستمهای دیگر باشد.
هر کاری که انجام می دهید، از چرخاندن مکرر موتور به امید روشن شدن موتور خودداری کنید. ممکن است در این فرآیند باتری خود را تخلیه کرده و به موتور استارت آسیب برسانید. در عوض، سعی کنید از شارژ باقی مانده در باتری خود برای پیدا کردن عیب استفاده کنید. در این مقاله موارد زیر را پیشنهاد می کنم:
خرابی سیستم جرقه
ابتدا باید بررسی کنید که جرقه خوبی به سیلندرها می رسد. شما می توانید این تست را بدون تست کننده جرقه انجام دهید، اما بهتر است از آن استفاده کنید زیرا جرقه ضعیف و همچنین جرقه از دست رفته می تواند از روشن شدن موتور شما جلوگیری کند. در صورت امکان از یک تستر قابل تنظیم استفاده کنید تا بتوانید جرقه های 40KV، 30KV و 10KV را تست کنید.
ک شمع با دسترسی آسان انتخاب کنید و سیم شمع، سیم پیچ یا سیم پیچ روی شمع (COP) را جدا کنید.
جرقه سنج را روی 40 کیلو ولت تنظیم کنید و آن را در انتهای سیم شمع یا سیم پیچ وصل کنید. تستر جرقه را به زمین موتور قلاب کنید. برای زمین تستر، از یک براکت یا پیچ بدون رنگ روی موتور استفاده کنید. توجه: اگر از دستگاه جرقه سنج استفاده نمی کنید، سیم را با یک انبر عایق گرفته و نوک سیم را حدود نیم اینچ از زمین (بلوک موتور، براکت، سرسیلندر) قرار دهید. شما هنوز به یک کمکی نیاز دارید که موتور را برای شما روشن کند. بقیه تست ها هم همینطوره شما قادر خواهید بود وجود جرقه را آزمایش کنید اما نه قدرت آن را.
در حین تماشای تست جرقه، از دستیار بخواهید که موتور را بچرخاند.
شما باید یک جرقه درخشان را ببینید که از شکاف تست جرقه می پرد.
اگر جرقه ای مشاهده نکردید، آزمایش را تکرار کنید. این بار تستر جرقه را روی 30 کیلو ولت تنظیم کنید. اگر باز هم جرقه ای مشاهده نکردید، آزمایش را تکرار کنید و تستر را روی 10 کیلو ولت تنظیم کنید. اگر این بار جرقه دیدید یا جرقه نداشتید، سیستم جرقه زنی مشکل دارد. برای تشخیص بیشتر به دفترچه راهنمای تعمیر خودرو خود برای مدل خاص خود مراجعه کنید. بسته به مدل خاص شما، ممکن است با سیم پیچ احتراق، توزیع کننده، ماژول جرقه زنی، جرقه زن یا سایر اجزای مرتبط مشکل داشته باشید.
3. بنزین به کاربراتور نمی رسد.
خیلی بیشتر از اینکه موتور هوای کافی دریافت نکند، عدم دریافت سوخت کافی موتور است. این ممکن است به این معنی باشد که هیچ سوختی در باک وجود ندارد، در این صورت پر کردن مجدد آن ممکن است کار را انجام دهد. با این حال، اگر کمبود سوخت به دلیل نشتی یا آسیب دیدن مخزن بنزین باشد، باید خودرو را بکسل کنید. اما باک خالی تنها دلیلی نیست که موتور سوخت مورد نیاز خود را دریافت نمی کند. ممکن است فیلتر بنزین مسدود شده باشد یا پمپ بنزین آسیب دیده باشد. در این موارد، سوخت نمیتواند از مخزن به محفظههای احتراق برسد. یا ممکن است انژکتورهای سوخت گرفتگی داشته باشید.
2. جرقه سر شمع مشاهده نمی شود.
اگر ماشین شما دارای موتور گازسوز است، جرقه عاملی است که باعث احتراق مخلوط سوخت و هوا می شود. این جرقه به طور مناسب توسط شمع ها تامین می شود. هنگامی که شمع جرقه می زند، جرقه کوچکی در شکاف بین الکترودها ایجاد می شود. هر شمع حداقل صدها بار در دقیقه شلیک می شود، بنابراین شمع که کار نمی کند مشکل بزرگی است. اگر موتور شما جرقه مورد نیاز خود را دریافت نمی کند، ممکن است یک یا چند شمع باید تعویض شوند. با گذشت زمان، فضای بین الکترودها ممکن است نادقیق شود و لازم باشد دوشاخه تعویض شود. با این حال، مشکلات دیگری به جز خود شمعها وجود دارد که میتواند باعث شلیک نشدن آنها شود، بنابراین ممکن است قطعاتی مانند توزیع کننده مقصر باشند.