امروز با شروع به کار ششمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در مصلای تهران، شرکت ارس خودرو دیزل (آمیکو) از پیکاپ جدید آسنا توربو دنده ای موسوم به آسنا M244 توربو با تغییرات ظاهری و فنی رونمایی کرد.
گروه صنعتی آمیکو، که یکی از شرکت های خصوصی شناخته شده در زمینه خودروهای کار و تجاری است، در ششمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته نیز حضور گسترده ای داشت و علاوه بر نمایش محصولات سنگین خود در فضای خارج از سالن، در بخش داخلی نیز پیکاپ های خود را به نمایش درآورده است. در این بین، رونمایی از پیکاپ آمیکو آسنا توربو دنده ای برای نخستین بار در این نمایشگاه، اتفاق ویژه آمیکویی ها برای این دوره بود. در ادامه به معرفی آن می پردازیم.
در نسخه جدید آسنا شاهد به کارگیری رنگ های جدیدی برای بدنه هستیم که بی تردید جذاب ترین آن ها همین نمونه سبزرنگ موجود در تصاویر است. جلوپنجره خودرو تغییر کرده است و در پیشانی آن دیگر خبری از نوشته AMICO نیست و این نشان جای خود را به نوشته ASENA با شکل و شمایلی زیباتر داده است. همچنین در بخش انتهایی گلگیرهای جلوی هم یک بج توربو افزوده شده است که تغییرات فنی این خودرو را به بیننده گوشزد می کند. در نمای پشت خودرو هم نوشته ESP و M244 درج شده است که مجدداً حاکی از تغییرات فنی و آپشنال نسخه جدید آمیکو به شمار می آید. باقی قسمت های بدنه و به طور کلی، ظاهر خودرو نسبت به نسخه استاندارد دست نخورده باقی مانده اند و همچنان با همان پیکاپ بزرگ و غول آسا مواجه هستیم.
صمدزاده، مدیر تحقیق و توسعه آمیکو، در حاشیه رونمایی این پیکاپ گفت: «شاسی پیکاپ ارتقایافته آمیکو آسنا قابلیت کنترل ضربه در تصادف را داراست و توسط شرکت آمیکو به تولید می رسد.»
در بخش داخلی این نسخه شاهد تغییرات بنیادین به نسبت نسخه ی دنده ای تنفس طبیعی هستیم و طراحی داشبورد مشابه نسخه اتوماتیک شده است. این سبک طراحی نسبت به نسخه پیشین آسنا بسیار بهروزتر و با ارگونومی مناسب تر است. از امکانات ایمنی و رفاهی نسخه جدید آسنا موسوم به آمیکو آسنا M244 توربو می توان به مواردی نظیر سیستم کنترل پایداری، دو عدد کیسه هوا، سیستم کنترل کشش، کروز کنترل، اتولایت، دی لایت، مه شکن عقب و جلو، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو، رینگ آلومینیومی، آینه های کناری برقی دارای راهنما، مالتی مدیا ۹ اینچی ضد رفلکس نور، نویگیشن، سوییچ کنترل گشتاور پدال کلاچ، تریم داخلی چرمی، صندلی راننده با تنظیم ۶ حالته، دو عدد جعبه داشبورد با درِ آرام بازشو، پورت USB، کامپیوتر سفری، جای لیوان، جای عینک سقفی، زیر آرنجی صندلی عقب، دوربین و سنسور دنده عقب و… اشاره کرد.
آمیکو آسنا توربو دنده ای دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با ۵۵۶۰، ۱۸۴۰ و ۱۸۴۰ میلی متر است و فاصله محوری و وزن خالص آن هم ۳۴۰۵ میلی متر و ۱۹۵۰ کیلوگرم اعلام شده است.
در بخش مشخصات فنی این پیکاپ اما تغییرات گسترده تر و دلچسب تر است. این خودرو به پیشرانه ۴K22 با حجم دقیق ۲۳۷۸ سی سی با حداکثر قدرت ۲۱۸ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر تجهیز شده است. یک جعبه دنده شش سرعته دستی هم نیروی تولیدشده توسط این پیشرانه این پیکاپ را به هر چهار چرخ آن می رساند. همچنین راننده می تواند از طریق یک کلید دوار که در قسمت پایین داشبورد تعبیه شده است، وضعیت انتقال قدرت به چرخ ها را بنا بر نیاز خود به حالت های چهار چرخ سبک و سنگین و یا چرخ های عقب تغییر دهد. سیستم سوخت رسانی پیشرانه آمیکو آسنا توربو از نوع MPI بوده و شاسی آن نیز نردبانی با سرشاسی های جاذب ضربه است که قابلیت آفرود و از طرفی اطمینان خاطر خوبی را از نظر ایمنی برای آسنا به ارمغان آورده است. لازم به ذکر است که قفل دیفرانسیل اتوماتیک، سیستم تعلیق جناقی دوبل با کمک فنر تلسکوپی در جلو و سیستم تعلیق فنر تخت چندلایه در عقب، از سایر ویژگی های آمیکو آسنا توربو دنده ای به شمار می آیند. مصرف سوخت ترکیبی این پیکاپ هم ۱۲ لیتر است.
حمید ترکی، مدیر فروش آمیکو، با اشاره به طرح فروش ویژه این شرکت برای نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک اعلام کرد این خودرو با قیمت یک میلیارد و صد میلیون تومان بدون در نظر گرفتن ارزش افزوده در این نمایشگاه به فروش می رسد و شرکت آمیکو برنامه دارد تا در سال جاری ۴۰۰ دستگاه از این خودرو را در رنگ های خاکستری، سبز، قرمز و آبی، بادنجانی، سفید و مشکی به فروش برساند.
این خودرو به پیشرانه ۴K22 با حجم دقیق ۲۳۷۸ سی سی با حداکثر قدرت ۲۱۸ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر تجهیز شده است. یک جعبه دنده شش سرعته دستی هم نیروی تولیدشده توسط این پیشرانه، این پیکاپ را به هر چهار چرخ آن می رساند.
از امکانات ایمنی و رفاهی نسخه جدید آسنا موسوم به آمیکو آسنا M244 توربو می توان به مواردی نظیر سیستم کنترل پایداری، دو عدد کیسه هوا، سیستم کنترل کشش، کروز کنترل، اتولایت، دی لایت، مه شکن عقب و جلو، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو، رینگ آلومینیومی، آینه های کناری برقی دارای راهنما، مالتی مدیا ۹ اینچی ضد رفلکس نور، نویگیشن، سوییچ کنترل گشتاور پدال کلاچ، تریم داخلی چرمی، صندلی راننده با تنظیم ۶ حالته، دو عدد جعبه داشبورد با درِ آرام باز شو، پورت USB، کامپیوتر سفری، جای لیوان، جای عینک سقفی، زیر آرنجی صندلی عقب، دوربین و سنسور دنده عقب و… اشاره کرد.
اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد.