قیمت خودرو در دهه آخر آذر ماه ۱۴۰۱ ترمز بریده و با سرعت هر چه تمامتر در جاده گرانی پیش میرود، به طوری که فقط در ۳ روز (از ۱۹ تا ۲۲ آذر)، خودروهای تولید داخل بین ۱۰ تا ۳۸ میلیون تومان گران شدهاند. دلیل افزایش شدید قیمتها در بازار خودرو، افزایش نرخ دلار است که برای اولین بار در تاریخ ایران، روز ۱۹ آذر به ۳۷ هزار تومان رسید.
بر اساس آمار و ارقام، قیمت تولیدات داخل که در نیمه اول سال ثبات نسبی را تجربه کرده بود، در یک و ماه نیم گذشته، ۲۴ درصد رشد داشته تا عقبماندگی خود را نسبت به نرخ ارز خارجی جبران کند. قیمت خودروهای چینی به دلیل تقاضای کمتر، افزایش کمتری داشته و در مدت مشابه، ۱۲ درصد گران شده است. البته این گران شدن ماشینها، از رکود بازار کاسته و خریداران و فروشندگان را مجاب کرده تا برای خرید خودرو و فروش خودرو دست به کار شوند.
در ۳ روز (۱۹ تا ۲۲ آذر)، سایپا ۱۵۱ (پراید وانت) که همیشه دستمایه شوخی مردم بوده و ارزانترین وانت بازار است، ۱۰ میلیون تومان گران شده و مثل پراید ۱۳۱ با قیمت ۲۱۷ میلیون تومان معامله میشود. تارا اتوماتیک ۳۸ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است و حالا برای خرید جدیدترین محصول ایران خودرو باید حدود ۷۰۰ میلیون تومان پرداخت کرد. قیمت تیبا ۲ با ۱۲ میلیون تومان افزایش به ۲۵۲ میلیون تومان رسیده است، در حالی که تولید این خودرو برای همیشه متوقف شده است.
برلیانس H230
دندهای – مدل ۱۳۹۹ – ۴۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
برلیانس H230 نسخه سدان H220 است که سال ۲۰۱۲ در چین روی خط تولید قرار گرفت و سال ۱۳۹۴ توسط سایپا در ایران عرضه شد و یک سال بعد خط تولید آن به پارس خودرو تحویل داده شد. این خودرو از نظر امکانات و تجهیزات تفاوتی با مدل هاچبک ندارد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن ۱۴.۵ ثانیه است و خودرویی کُند به حساب میآید اما از نظر مصرف سوخت اقتصادی است و ۶.۸ لیتر در صد کیلومتر میسوزاند.
پژو ۲۰۶
تیپ ۳ پانوراما – مدل ۱۴۰۱ – ۴۰۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
تیپ ۵ – مدل ۱۳۹۹ – ۴۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
پژو ۲۰۶ یکی از پرفروشترین و محبوبترین خودرو هم در بازار ایران و هم در بازارهای جهانی است. هاچبک فرانسوی در سال ۱۳۸۰ برای اولین بار راهی خیابانهای کشور شد و در آن زمان به دلیل فاصله کم بین عرضه در ایران و فروش در بازارهای جهانی، خودروی مدرنی به حساب میآمد. پژو ۲۰۶ در ۶ تیپ تولید میشد که از نظر پیشرانه، گیربکس و آپشن با هم متفاوت بودند. در حال حاضر فقط تیپ ۵ و ۲ روی خط تولید باقی ماندهاند، اما ایران خودرو جدیدترین مدل هاچبکش را با نام پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما معرفی کرده است. مصرف سوخت این هاچبک کوچک ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر است.
پژو ۲۰۶ SD
مدل ۱۳۹۹ – ۴۱۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
پژو ۲۰۶ SD در سال ۱۳۸۵ به بازار ایران معرفی شد و از آن زمان با هشت تیپ عرضه میشد اما از سال ۹۳ فقط تیپ V8 تولید میشود. تنها تفاوت ۲۰۶ صندوقدار با هاچبک در اتصالات فنربندی عقب است که باعث بهتر شدن فرمانپذیری خودرو شده است.
پژو پارس
تیپ LX – مدل ۱۳۹۹ – ۴۲۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
موتور XU7P – مدل ۱۴۰۱ – ۴۱۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
موتور XU7P – تیپ سال – مدل ۱۴۰۱ – ۳۹۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
پژو پارس که در ابتدا با نام پرشیا شناخته میشد، در سال ۱۳۷۹ به دست خریداران ایرانی رسید. این خودرو شبیه به ۴۰۵ اما با چهرهای جدیدتر، با الهام از پژو ۴۰۶ مخصوص بازار ایران طراحی و تولید شده و به نوعی فیسلیفت پژو ۴۰۵ محسوب میشود. این خودرو در چهار مدل LX، اتوماتیک، دوگانهسوز و ساده در بازار خودرو خرید و فروش میشود. موتور پارس همان موتور ۱.۸ لیتری است که روی ۴۰۵ GLX قرار دارد. LX یکی از مدلهای پژو پارس یا پرشیا است که از سال ۱۳۹۰ و با موتور TU5 روانه بازار شده است. پژو پارس LX از امکانات بیشتری نسبت به دیگر مدلهای پارس برخوردار است. ایران خودرو در سال ۱۴۰۱، پژو پارس ساده را با پیشرانه XU7P تولید و عرضه میکند.
رانا پلاس
مدل ۱۴۰۱ – ۳۸۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
پانوراما – مدل ۱۴۰۱ – ۴۲۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
پانوراما – مدل ۱۴۰۰ – ۴۱۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
رانا پلاس یکی از جدیدترین محصولات ایران خودرو است که سال ۱۴۰۰ از طریق طرحهای فروش ایران خودرو عرضه شد. این خودرو هم مثل دیگر محصولات سری پلاس، تلاشی برای اعمال بهبود بر رانا LX است، طراحی و امکانات بهتری نسبت به مدل معمولی دارد. آلایندگی موتور کاهش یافته، فرمان خودرو برقی استفاده شده، گرافیک چراغها تغییر کرده، آینه بغل به راهنما مجهز شده و در کابین هم از تجهیزات پژو ۲۰۷ استفاده شده است. رانا پلاس در ابتدا با جعبه دنده دستی ۵ سرعته به فروش میرسید، اما سریهای جدیدتر آن به گیربکس ۶ سرعته دستی مجهز شدهاند.
سمند LX
موتور EF7 – مدل ۱۴۰۱ – ۴۰۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
موتور EF7 – مدل ۱۴۰۰ – ۳۸۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
سمند LX یکی از تیپهای خودروی ملی است که در سال ۱۳۸۳ و با هدف رفع کاستیها و نواقص تیپهای قبلی و همزمان با تیپ SE به بازار آمد. در سال ۱۳۸۸، مدل دوگانهسوز این خودرو عرضه شد و دو سال بعد موتور بنزینی EF7 روی سمند LX قرار گرفت. این خودرو یکی از جادارترین ماشینهای تولید داخل است و البته جزو کمآپشنترینها هم به حساب میآید. سمند LX ساده با موتور XU7 به فروش میرسد که روی پژو ۴۰۵ و پارس هم استفاده شده و قدرت کمتر و مصرف بیشتری از سمند LX با موتور EF7 دارد.
سمند سورن پلاس
مدل ۱۴۰۱ – ۴۱۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
مدل ۱۴۰۰ – ۳۸۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
سمند سورن پلاس، فیس لیفت ELX است که دارای گرافیک متفاوت چراغها، جلوپنجره مشکی رنگ و باله روی صندوق عقب است. سمند سورن ELX تیپ و مدل جدیدی از سمند سورن بود که در سال ۱۳۹۰ به بازار آمد. در این تیپ موتور EF7 مثل بقیه محصولات ایران خودرو استفاده شد و همین طور ترمزهای چهار چرخ به نوع دیسکی تغییر پیدا کرد.
شاهین
مدل ۱۴۰۰ – ۴۱۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
شاهین جدیدترین محصول گروه خودروسازی سایپا، برای اولین بار در سال ۹۷ در نمایشگاه خودرو شیراز رونمایی شد. این سدان جمع و جور در ابتدا با نام رهام اما بعد به دلیل شباهت ظاهری با پرنده شاهین و به خاطر حمایت از این پرنده، نامش تغییر پیدا کرد. موتوری که زیر کاپوت شاهین قرار گرفته، همانی است که قبلا در ساینا، تیبا و کوییک استفاده شده بود، با این تفاوت که توربوشارژ دارد. این خودرو دارای دو تیپ S (لو آپشن) و G (فول آپشن) است که فعلا فقط شاهین G را میتوان در طرح فروش سایپا خریداری کرد.
کارا
دو کابین – مدل ۱۴۰۱ – ۳۹۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
دو کابین – مدل ۱۴۰۰ – ۳۸۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
کارا اسمی است که بهمن موتور روی وانت مزدا سری B گذاشته و با بدنههای تک کابین و دو کابین تولید و عرضه میکند. کارا بهمن در کنار وانت نیسان زامیاد، یکی از پرسابقهترین و ماندگارترین خودروهایی است که بعد از ۴-۵ دهه همچنان با همان ظاهر به دست مشتریان ایرانی میرسد. در این سالها فقط تغییراتی در مشخصات فنی و کابین کارا اعمال شده و در حال حاضر گروه بهمن برنامهای برای جایگزینی آن با خودرو جدیدتر ندارد.
نویسنده: میلاد قزللو