دو سه سال پیش بود که نارنجیپوشان کرج خبر از طراحی و تولید خودرو کراس جدید دادند و چندی بعد عکسی از نمای جلویی محصول جدید سایپا با نام اطلس منتشر شد. در همان زمان اعلام شده بود که سایپا اطلس روی پلتفرم X200 ساخته شده و فیسلیفت کوییک است. هاچبک جدید سایپا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی شد و در پاییز ۱۴۰۱ عکسهای رسمی آن انتشار یافت. حالا خودرویی پیش رویمان قرار گرفته که طراحی بهتر و آپشنهای بیشتری از کوییک دارد و قرار است اوایل سال ۱۴۰۲ در دو تیپ تولید شود و به بازار بیاید.
مزایا و معایب
+ طراحی بهروزتر از کوییک
+ آپشنهای بیشتر از کوییک
– موتور ضعیف ۸ سوپاپ
مشخصات فنی
یکی از معایب همیشگی خودروهای سایپا، پیشرانههای ۴ سیلندر ۸ سوپاپ است که در این روزگار قدیمی به حساب میآید. ضعف فنی این شرکت در طراحی و تولید موتورهای جدید موجب شده تا همه محصولات جدید بعد از پراید، با همان موتور ۱.۵ لیتری M15 به فروش برسند.
سایپا اطلس هم مثل اعضای قبلی خانوادهاش، از همان موتور همیشگی سایپا بهره میبرد. البته خودروساز ایرانی با تغییراتی روی سرسیلندر، مدل جدید پیشرانه را با نام M15GSI معرفی کرده است که ۳ اسب بخار قدرت و ۸ نیوتن.متر گشتاور بیشتری تولید میکند.
بنابراین از اطلس نباید انتظار داشت تا شتاب و سرعت بیشتری از کوییک داشته باشد و مصرف سوخت خودرو جدید هم فقط ۵ درصد از هاچبک قبلی کمتر است.
دومین خودروساز بزرگ کشور برای خودروی جدیدش دو گیربکسی را که برای محصولات گذشته به کار برده، در نظر گرفته است، یکی گیربکس CVT است و یکی هم جعبه دنده دستی ۵ سرعته.
سایپا اطلس سال ۱۴۰۲ در دو تیپ به فروش خواهد رسید. اطلس فول آپشن دارای فرمان برقی، کروز کنترل، سنسور فشار باد تایر، سنسور نور، سنسور باران، سانروف برقی، کنترل پایداری، کنترل کشش، کنترل شروع حرکت در سربالایی، نمایشگر لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه، استارت دکمهای و رادار نقطه کور خواهد بود.
مشخصات کلی
نوع موتور خودرو |
خطی بنزینی |
حجم موتور |
۱.۵ لیتر |
سیلندر / سوپاپ |
۴ / ۸ |
تنفس موتور |
طبیعی |
قدرت |
۹۰ اسب بخار |
گشتاور |
۱۳۶ نیوتن.متر |
دستی ۵ سرعته CVT |
|
محور محرک |
|
شتاب |
۱۳ ثانیه |
سرعت |
۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت |
۷ لیتر در صد کیلومتر |
استاندارد آلایندگی |
یورو ۵ |
برقی |
|
بدنه |
|
نوع رینگ |
فولادی آلومینیومی |
ابعاد و ظرفیت ها
طول |
۴۰۰۵ میلیمتر |
عرض |
۱۶۷۸ میلیمتر |
ارتفاع |
۱۵۳۲ میلیمتر |
فاصله محورها |
۲۴۱۰ میلیمتر |
وزن خالص |
۱۰۶۵ کیلوگرم |
تعداد سرنشین |
۵ نفر |
ظرفیت صندوق عقب |
۲۲۶ لیتر |
حجم مخزن سوخت |
۴۱ لیتر |
قطر رینگ |
۱۴ اینچ |
آپشن ها و امکانات
دارد |
|
کروز کنترل هوشمند |
ندارد |
کنترل ایستایی در سربالایی |
دارد |
کنترل سرعت در سرازیری |
ندارد |
کنترل کشش |
دارد |
کنترل پایداری |
دارد |
ندارد |
|
سنسور جلو |
ندارد |
سنسور عقب |
دارد |
دارد |
|
رادار تغییر لاین |
ندارد |
رادار تصادف جلو |
ندارد |
رادار تصادف عقب |
ندارد |
ترمز ضدقفل |
دارد |
توزیع نیروی ترمز |
دارد |
ترمز کمکی |
ندارد |
ندارد |
|
ترمز پارک برقی |
ندارد |
دارد |
|
چراغ روز |
ندارد |
دکمههای کنترلی فرمان |
دارد |
گرمکن فرمان |
ندارد |
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی |
دارد |
ناوبری |
ندارد |
ندارد |
|
دوربین عقب |
دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه |
دارد |
دارد |
|
ورود بدون کلید |
ندارد |
دارد |
|
تهویه اتوماتیک |
ندارد |
صندلی برقی راننده |
ندارد |
صندلی برقی سرنشین جلو |
ندارد |
گرمکن صندلی جلو |
ندارد |
سردکن صندلی جلو |
ندارد |
آینه بغل برقی |
دارد |
گرمکن آینه بغل |
دارد |
ندارد |
|
دارد |
طراحی ظاهری
با وجود اینکه محصول جدید سایپا با نام اطلس معرفی شده است، اما خودرو کاملا جدیدی نیست و فیس لیفت کوییک محسوب میشود. نمای کلی اطلس، همان حالت کوییک را حفظ کرده و فقط طراحان تلاش کردهاند تا چهرهای تهاجمیتر و بهروزتر ایجاد کنند و در این کار موفق بودهاند.
نمای جلویی سایپا اطلس به کل با کوییک متفاوت است. جلوپنجره بزرگتر و بدون قاب با نوارهای عمودی، یادآور محصولات مرسدس AMG و سهول است. چراغهای جدید با کمی فاصله از دو طرف جلوپنجره کشیده شده است. سپر هم متناسب با جلوپنجره و چراغها بهروز شده و مهشکنها درون قابی J شکل قرار گرفتهاند و در مجموع طرح اسپرتتری پیدا کردهاند. در خودروی جدید دیگر خبری از کاپوت صاف نیست و خطوط و حجمپردازیهای روی کاپوت چهره تهاجمی اطلس را کامل کردهاند.
اگر از کنارهها به سایپا اطلس نگاه کنید، همان کوییک را خواهید دید، با این تفاوت که قاب آینههای جانبی نو نوار و راهنمادار شده است. قاب آینههای جانبی و مهشکنها رنگی متفاوت با بدنه دارند.
نمای عقب هم تغییراتی داشتهاند، هر چند به گستردگی نمای جلو نیست. چراغهای دو تکه جدیدی را در عقب اطلس میبینیم و در صندوق نیز از نو طراحی شده است. محل قرارگیری پلاک روی در صندوق کوییک قرار داشت، در اطلس جابهجا شده و به زیر در صندوق منتقل شده است. در کل نمای عقب اطلس طرحی متفاوت با نمای جلو دارد و بیشیله پیلهتر طراحی شده است.
طراحی داخلی
سایپا طراحی داخلی اطلس را متفاوت با محصولات قبلی کار کرده است و ظاهر جدیدتری را ارائه میکند. کابین دارای تم دو رنگ است که نیمه میانی داشبرد و بخشی از رودریها رنگی متفاوت با دیگر قسمتها دارند. هر چند با یک طراحی داخلی جدید در سایپا اطلس روبهرو هستیم، اما نشانههایی از کابین کوییک را هم، به خصوص در نیمه پایینی میتوانیم ببینیم. تهویه مطبوع دارای چهار دریچه گرد است و یک نمایشگر لمسی ۷ اینچی نیز روی داشبرد سوار شده است.
خودروساز ایرانی برای اسپرت نشان دادن فضای داخلی اطلس، فرمان برشخورده را در دستان راننده قرار داده است و پنل کیلومترشمار پشت آن اگرچه آنالوگ است، اما گرافیک بهروزتری دارد.
اگرچه سایپا اطلس کابین نو و جدیدی دارد، اما از نظر فضا برای سرنشینان فرقی با دیگر هاچبک سایپا نداشته و ۴ نفر به راحتی میتوانند سوار شوند، البته جای پای ردیف عقب برای افراد متوسط و قد بلند کمی تنگ خواهد بود.
قیمت سایپا اطلس در بازار
سایپا چند سال پیش تصمیم گرفت تا مثل همه خودروسازان معتبر جهانی دستی به سر و روی محصولاتش بکشد و فیس لیفت و نسل جدیدی از آنها را با نام جدیدی معرفی کند. سایپا اطلس فیس لیفت کوییک است که طراحی ظاهری و داخلی بهروزتری دارد و به آپشنهای بیشتری مجهز شده است و میتواند مثل مدلهای فعلی کوییک رانندگان جوان را جذب کند. به نظر میرسد با ورود سایپا اطلس و توقف تولید تیبا ۲، کوییک همچنان روی خط تولید باقی بماند و تبدیل به ارزانترین هاچبک سایپا شود. هنوز قیمتی برای خرید خودرو جدید تعیین نشده، اما قطعا گرانتر از هاچبکهای فعلی خواهد بود و ایکو TF21 را به عنوان رقیب اصلی پیش رو دارد و با ام وی ام ۳۱۵ و پژو ۲۰۷ دست و پنجه نرم خواهد کرد.
نویسنده: میلاد قزللو