دیجیاتو
از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.
لویی ویتون (Louis Vuitton) یک شرکت و خانه مد فرانسوی است که به دست لویی ویتون، طراح برجسته فرانسوی تأسیس شد.
جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.
لویی ویتون (Louis Vuitton) یک شرکت و خانه مد فرانسوی است که در سال ۱۸۵۴ به دست لویی ویتون، طراح برجسته فرانسوی تأسیس شد. در این مطلب قصد داریم مهم‌ترین اتفاقات تاریخچه لویی ویتون را مرور کنیم تا ببینیم این برند چگونه توانسته است یکی از طلایه‌داران صنعت مد فرانسه شود.
این برند که دفتر مرکزی آن در خیابان شانزلیزه پاریس قرار دارد، در زمینه تولید محصولات مرتبط با مد شامل پوشاک، محصولات چرمی و کیف‌های لوکس، ساعت، جواهرات، اکسسوری‌ها، عینک‌های آفتابی، صندوق سفر و کتاب فعالیت می‌کند. لویی ویتون یکی از خانه‌های مد بین‌المللی پیشتاز جهان محسوب می‌شود و محصولات خود را در بوتیک‌های مستقل، فروشگاه‌های بزرگ و وب‌سایت خود عرضه می‌کند.
لویی ویتون ۶ سال متوالی (از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲) عنوان ارزشمندترین برند مدل لوکس جهان را یدک می‌کشید و ۶ سال متوالی یکی از برندهای پرقدرت به شمار می‌رفت ارزش این برند در سال ۲۰۱۲ ۲۵.۹ میلیارد دلار، در سال ۲۰۱۳ ۲۸.۴ میلیارد دلار بود و در حال حاضر ۳۰۱.۳۳ میلیارد دلار است. درآمد این برند مد لوکس فرانسوی هم در سال ۲۰۲۲ ۴۳.۳۹ میلیارد دلار اعلام شده است. لویی ویتون در حال حاضر در بیش از ۵۰ کشور فعالیت می‌کند و بیش از ۴۶۰ مغازه دارد.
طبق اطلاعات منتشرشده در مطالعه‌ای، لویی ویتون در سال ۲۰۱۰ با ارزشی بیش از ۱۹ میلیارد دلار به‌عنوان نوزدهمین برند ارزشمند جهان معرفی شده است. این برند به این جایگاه قانع نبود و در سال ۲۰۱۹ با ارزش ۴۷.۲ میلیارد دلار در فهرست ارزشمندترین برندهای لوکس جهان که تنها دربردارنده ۱۰ برند بود، جایگاه نخست را از آن خود کرد.
جالب است بدانید که این برند به‌قدری به خاص‌بودن و لوکس‌بودن خود اهمیت می‌دهد که حاضر نیست محصولاتی را که با قیمت اصلی‌شان به فروش نرسیدند، با تخفیف به فروشد و آن‌ها را می‌سوزاند! در ضمن محصولات این برند تنها در فروشگاه‌های اختصاصی آن و وب‌سایت https://eu.louisvuitton.com/ به فروش می‌رسد تا هم کنترل کیفیت و قیمت محصولات امکان‌پذیر باشد و هم از فروش محصولات تقلبی برند جلوگیری شود.
در ضمن این برند برای مشتریان ویژه‌اش یا به‌اصطلاح مشتریان VIP خود، کالای سفارشی‌سازی شده مطابق با خواسته مشتری نیز طراحی و تولید می‌کند. سفارش چنین کالاهایی در مکان تحت عنوان «اتاق VIP لویی ویتون» (Louis Vuitton VIP room) در وین اتریش انجام می‌شود.
یکی دیگر از ویژگی‌هایی که این برند را کاملاً خاص و منحصربه‌فرد کرده است، وجود تراشه RFID در شاخص‌ترین محصول این برند یعنی کیف‌های آن است. این تراشه دربردارنده اطلاعات مرتبط با سازنده کیف‌ها، مواد مورداستفاده در آن‌ها و اصل بودن آن‌ها است. در حقیقت تراشه RFID برای ذخیره‌سازی اطلاعات و همچنین ردیابی آن‌ها به کار می‌رود.
لوگوی لویی ویتون که در سال ۱۸۹۶ به دست ژرژ ویتون (Georges Vuitton)، فرزند ویتون طراحی شد، طراحی بسیار ساده و مینیمالیستی دارد و طراح آن تنها از نخستین حروف نام و نام خانوادگی پدر خود یعنی Louis و Vuitton برای طراحی لوگو استفاده کرده است. در زیر این دو حرف هم نام برند به چشم می‌خورد؛ البته این لوگو با وجود ساد‌گی یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای دنیای مد است. جالب است بدانید که ژرژ ویتون این لوگو را با هدف شناخته شدن محصولات برندشان طراحی کرد
محصولات لویی ویتون به محصولات مختص بانوان، آقایان، محصولات مختص سفر، صندوق سفر، اکسسوری‌ها و وسایل برخوردار از فناوری‌های مدرن، وسایل روزمره و ورزشی، مبلمان، اسباب‌سفره و ظروف سرو غذا، وسایل مرتبط با دکوراسیون منزل و کتاب و لوازم‌التحریر تقسیم می‌شوند
برند لویی ویتون در سال ۱۸۵۴ به دست فردی به همین نام در خیابان کاپوسینز (Rue Neuve des Capucines) در پاریس تأسیس شد.
مؤسس این برند کار خود را با ساخت صندوق‌های مختلف برای «اوژنی دو مونتیخو» (Eugénie de Montijo)، آخرین ملکه فرانسه و همسر ناپلئون سوم، آغاز کرد و توانست رضایت ملکه فرانسه را کاملاً جلب کند. زندگینامه لویی در رمان «لویی ویتون، جسور» (Louis Vuitton, L’Audacieux) روایت شده است.
لویی در سن ۳۳ سالگی نخستین کارگاه صنایع‌دستی خود را در خیابان کاپوسین (Rue Neuve des Capucines) پاریس راه‌اندازی کرد و به‌این‌ترتیب برند لویی ویتون متولد شد.
لویی برای ساخت صندوق‌های خود از طراحی صندوق‌های اولیسیت (Osilite)، صندوق‌های ساخت خانه مد انگلیسی H.J. Cave & Sons که به‌راحتی روی‌هم قرار می‌گرفتند، الهام گرفت. او در سال ۱۸۵۸ صندوق‌های خود را با نام «صندوق‌های تریانون کانواس» (Trianon canvas) با سطح کاملاً صاف که سبک، ضد آب و بسیار مقاوم بودند و امکان ورود جریان هوا به آن‌ها نیز وجود داشت، معرفی کرد.
این صندوق‌ها به دلیل اینکه سطح صافی داشتند، به‌راحتی روی‌هم قرار می‌گرفتند و برای سفرهای دریایی بسیار مناسب بودند. طراحی مناسب این صندوق‌ها باعث شد بعدها بسیاری از سازندگان صندوق‌های مشابه از طراحی و ساختار ایجادشده توسط ویتون تقلید کنند. قبل از اینکه ویتون صندوق‌های خود را معرفی کند، صندوق‌هایی استفاده می‌شدند که سطح آن‌ها منحنی و گرد بود و به همین دلیل علاوه بر اینکه به‌سختی روی‌هم قرار می‌گرفتند، آب هم به داخل آنا نفوذ می‌کرد و اصلاً برای سفرهای دریایی مناسب نبودند.
لویی ویتون در نمایشگاه جهانی ۱۸۶۷ پاریس شرکت کرد که تأثیر خوبی در شناخته‌شدن این برند داشت. اویاما ایوائو، نظامی ژاپنی، اولین مشتری خارجی ثبت‌شده لویی ویتون بود و زمانی که در پاریس حضور داشت، چند چمدان به ویتون سفارش داد. ویتون برای جلوگیری از کپی کردن طراحی صندوق‌های، در سال ۱۸۷۶ طراحی آن‌ها را تغییر داد و در آن‌ها از طرح راه‌راه بژ و قهوه‌ای استفاده کرد.
لویی ویتون هنوز هم به تولید این صندوق‌ها ادامه می‌دهد که از قرن نوزدهم تاکنون با چرم و کرباس باکیفیت کاملاً به‌صورت دستی تهیه می‌شوند. امنیت این صندوق‌ها توسط قفل‌های برنجی ضدسرقت باکیفیت تأمین می‌شود که دارای رمز ۵ رقمی هستند و لویی ویتون برای افزایش امنیت این قفل‌ها، برای هر یک از آن‌ها یک کلید دست‌ساز اختصاصی طراحی و تولید می‌کند تا تنها صاحب صندوق بتواند قفل آن را باز کند.
قاب چوبی هر یک از این صندوق‌ها با چوب صنوبر سی‌ساله تهیه می‌شود که فرایند خشک‌سازی آن حداقل چهار سال طول کشیده است. هر یک از صندوق‌ها که ساخت آن‌ها ۶۰ ساعت طول می‌کشد، دارای شماره سریال اختصاصی هستند. مدت‌زمان ساخت هر یک از چمدان‌های لویی ویتون نیز ۱۴ ساعت است!
نخستین فروشگاه خارجی لویی ویتون در سال ۱۸۸۵ در خیابان آکسفورد لندن افتتاح شد. در سال ۱۸۹۲ ویتون درگذشت و پسرش، ژرژ ویتون مدیریت شرکت را بر عهده گرفت. وی تلاش خود را برای جهانی‌کردن برند آغاز کرد و در سال ۱۸۹۳ محصولات شرکت را در نمایشگاه جهانی شیکاگو در معرض نمایش قرار داد.
در ضمن او در همان سال محصولات خود را در خود شیکاگو فروخت و با سفر به نیویورک و فیلادلفیا، محصولاتش را در این شهرها نیز عرضه کرد. با شروع جنگ جهانی اول شعبه‌های فروشگاه‌های این برند در شهرهای نیویورک، بمبئی، لندن، اسکندریه و بوینس آیرس افتتاح شد و به‌این‌ترتیب لویی ویتون علاوه بر بازارهای آمریکا به بازار هند، مثل و آرژانتین این نیز راه یافت.
لویی ویتون در سال ۱۹۷۸ نخستین فروشگاه خود را در توکیو افتتاح کرد. در سال ۱۹۸۳ و ۱۹۸۴ هم دو فروشگاه این شرکت به ترتیب در تایپه تایوان و سئول کره جنوبی افتتاح شدند. در سال ۱۹۸۹ تعداد فروشگاه‌های لویی ویتون در سراسر جهان به ۱۳۰ فروشگاه رسید و در سال ۱۹۹۲ نخستین فروشگاه این برند در هنگ‌کنگ چین در پالاس هتل افتتاح شد.
سایر فعالیت‌های لویی ویتون در زمینه حضور در بازارهای خارجی:
لویی ویتون در سال ۱۸۹۶ با خلق طرح «مونوگرام» (Monogram) که در حقیقت امضای شرکت بود، پتنت‌های جهانی مرتبط با آن را ثبت کرد. شرکت برای جلوگیری از طراحی‌های خود، پتنت‌های مرتبط با استفاده از طرح گیاه چهار برگ و گل‌ها و همراه با استفاده از لوگوی لویی ویتون را ثبت کرد.
لویی ویتون در سال ۱۹۰۱ نخستین کیف دستی مسافرتی خود به نام «استیمر بگ» (Steamer Bag) معرفی کرد که برای قرار داده شدن در صندوق‌های مسافرتی طراحی شده بود.
فعالیت شرکت پس از جنگ جهانی اول ادامه یافت و در سال ۱۹۳۰ یکی دیگر از کیف‌های مسافرتی خود یعنی «کیف کیپال» (Keepall bag) را نیز عرضه کرد.
دو سال بعد یکی دیگر از کیف‌های لویی ویتون به نام «کیف نو» (Noé bag) رونمایی شد که در اصل برای حمل بطری‌های نوشیدنی طراحی شده بود.
این برند لوکس فرانسوی مدتی بعد نسخه کوچک‌تر کیف کیپال یعنی «کیف اسپیدی» (Speedy bag) را که با همان ساختار کیف کیپال برای استفاده روزمره طراحی شده بود، روانه بازار کرد. این کیف و کیف نو هنوز هم تولید می‌شوند.
برند مد محبوب فرانسوی در دهه ۱۹۶۰ و در سال ۱۹۶۶ بار دیگر محصول مبتکرانه‌ای را که یک کف استوانه افقی با نام «کیف پاپیلون» (Papillon bag) بود، عرضه کرد. این محصول به‌قدری محبوب شد که تولید آن تا به امروز نیز ادامه دارد. لویی ویتون در هر فصل نسخه‌های خاص محدود کیف‌های خود را عرضه می‌کنند که برای خرید این کیف‌ها، باید آن‌ها را از قبل سفارش دهید.
برای تهیه بسیاری از کیف‌های لویی ویتون، از چرم پوشیده‌شده با کرباس استفاده می‌شود که لویی ویتون آن را «کرباس مونوگرام» (Monogram Canvas) نامیده است. این کیف‌ها دارای طرح شطرنجی قهوه‌ای هستند. این رویکرد لویی ویتون برای ساخت کیف‌های دستی خود از قرن نوزدهم تاکنون ادامه داشته است.
برند مد فرانسوی در سال ۱۹۱۳ ساختمان خود یعنی ساختمان لویی ویتون را در یکی از معروف‌ترین خیابان‌های پاریس یعنی خیابان شانزلیزه افتتاح کرد که همان دفتر مرکزی برند است. این ساختمان که اکنون یکی از فروشگاه‌های لویی ویتون است، در آن زمان بزرگ‌ترین فروشگاه عرضه‌کننده محصولات بود.
لویی ویتون در زمان اشغال فرانسه توسط نازی‌ها در جنگ جهانی دوم، مشارکت خود را با آن‌ها آغاز کرد و خانواده ویتون کارخانه‌های اختصاصی برای ساخت یادبودهای تجلیل از «فیلیپ پتن» (Philippe Pétain)، رئیس دولت وقت فرانسه، تأسیس کرد و در آن محصولات مختلفی ازجمله ۲۵۰۰ تندیس نیم‌تنه از پتن تهیه کرد
این برند از سال ۱۹۴۵ تا ۲۰۰۰ استفاده از چرم در اکثر محصولات خود را آغاز کرد؛ از کیف‌های دستی و کیف‌های پول کوچک گرفته تا چمدان‌های بزرگ‌تر. در ضمن شرکت در این دوره برای گسترش خط تولید محصولات خود و افزایش تنوع آن‌ها، تغییراتی در طرح اختصاصی خود یعنی همان طرح متشکل از گیاه چهاربرگ و گل‌ها ایجاد کرد تا منعطف‌تر و برای محصولاتی مثل کیف‌های دستی کوچک، کیف‌های معمولی و کیف پول‌ها قابل‌استفاده شود.
لویی ویتون در سال ۱۹۴۶ نخستین عطر خود به نام «اودو ویج» (Eau de Voyage) را عرضه کرد. واژه Eau de Voyage در زبان فرانسوی به معنای سفر دریایی است. این برند اکنون ۴۱ نوع عطر دارد و یکی از قدیمی‌ترین برندهای سازنده عطر محسوب می‌شود.
عطرهای «لویی ویتون اتریپ ریوز» (Attrape-Rêves Louis Vuitton)، «لویی ویتون آپوژه» (Louis Vuitton Apogée Edp) و «کوخ بتن ادو پرفیوم» (Coeur Battant Eau de Parfum) جزو بهترین عطرهای این برند هستند.
لویی ویتون در سال ۱۹۸۳ با هدف ایجاد «جام لویی ویتون» (Louis Vuitton Cup)، مسابقات قایق‌رانی بادبانی به میزبانی لویی ویتون، به «جام آمریکا» (America’s Cup)، مسابقات قایق‌رانی بادبانی آمریکا، پیوست.
کاپ لویی ویتون از سال ۱۹۸۳ با میزبانی لویی ویتون انجام می‌شود و برنده آن با مدافع کاپ آمریکا رقابت می‌کند؛ البته در سال ۲۰۱۷ نام کاپ لویی ویتون به «جایزه چالشگر لویی ویتون» (Louis Vuitton Challenger’s Trophy) تغییر کرد.
لویی ویتون در سال ۱۹۸۵ چرم گیاهی اپی (EPI leather) را معرفی و خط تولید آن را افتتاح کرد. این چرم گیاهی از پوست گوساله دباغی‌شده گیاهی تهیه می‌شود و نوعی چرم طبیعی به شمار می‌رود.
تولید چرم با این روش باعث ایجاد چرمی بسیار نرم و منعطف با مقاومت بسیار بالا می‌شود. ظاهر این نوع چرم با گذشت زمان کاملاً حفظ می‌شود و برای تهیه محصولاتی که برای استفاده روزمره ساخته می‌شوند، ماده کاملاً مناسبی است.
لویی ویتون در سال ۱۹۹۳ خط تولید این نوع چرم موسوم به «چرم تایگا» (Taiga leather) را افتتاح کرد. چرم دانه‌ای اصلاح‌شده نوعی چرم سمباده‌زده‌شده و کوبیده‌شده محسوب می‌شود که تمام ناخالصی‌های آن از بین رفته است.
این نوع چرم که نوعی چرم گاو است، تنها در محصولات مردانه لویی ویتون ازجمله کیف‌های مسافرتی و تجاری، کیف پول‌ها و دیگر اکسسوری‌های کوچک استفاده می‌شود
در سال ۱۹۹۶ جشن صدسالگی ایجاد طرح اختصاصی لویی ویتون یعنی همان طرح گیاه چهار رگ با گل در هفت شهر در سراسر جهان برگزار شد
لویی ویتون در سال ۱۹۹۷ مارک جیکوبز (Marc Jacobs) را به‌عنوان سرپرست هنری خود منصوب کرد. مارک جیکوبز طراحی برجسته و یکی از چهره‌های شناخته‌شده جهانی صنعت مد محسوب می‌شود که موفق به دریافت جایزه شورای طراحان مد آمریکا که یکی از بزرگ‌ترین جوایز صنعت مد به شمار می‌رود، شده است. در ضمن این طراح بزرگ طراح اصلی برند مد مارک جیکوبز است که بیش از ۲۰۰ فروشگاه در ۸۰ کشور جهان دارد.
مارک جیکوبز در ابتدای ورودش به لویی ویتون، نخستین پوشاک آماده زنانه و مردانه این برند را طراحی و معرفی کرد.
در ضمن در این سال کیف‌های چرمی براق «مونوگرام ورنیس» (Monogram Vernis) لویی ویتون نیز معرفی شدند که در زیر نور خورشید می‌درخشند و زیبایی خیره‌کننده‌ای دارند.
دفترچه یادداشت‌های لویی ویتون کلکسیون و راهنماهای شهری این برند که دربردارنده اطلاعات راهنمای ۳۲ شهر از سراسر جهان با ۱۵ هزار آدرس بودند، نیز در این سال معرفی شدند. دو سال بعد از معرفی این محصولات یعنی در سال ۱۹۹۹، نسخه جدید از طرح اختصاصی لویی ویتون رونمایی شد.
مارک جیکوبز در سال ۲۰۰۱، نخستین قطعه جواهر لویی ویتون را که یک دستبند بود، طراحی و معرفی کرد و به‌این‌ترتیب همچون بسیاری از برندهای مد دیگر وارد حوزه ساخت جواهرات شد.
ستاره درخشان صنعت مد فرانسه در سال ۲۰۰۲ نخستین کلکسیون ساعت خود یعنی «کلکسیون ساعت تامبور» (Tambour watch collection) را در دو مدل زنانه و مردانه نیز معرفی و عرضه کرد. قاب این ساعت‌ها که بند چرمی دارند، از فولاد ضدزنگ ساخته شده و طرح اختصاصی لویی ویتون در پس‌زمینه صفحه آن‌ها و بندشان نقش بسته شده است
مارک جیکوبز در سال ۲۰۰۳ با همکاری تاکاشی موراکامی، هنرمند برجسته ژاپنی، کلکسیون محصولات جدید لویی ویتون را که «کرباس مونوگرام چندرنگ» (Monogram Multicolore canvas) نامیده بودند و شامل چند کیف و اکسسوری می‌شد، با مونوگرام برند با ۳۳ رنگ متفاوت با پس‌زمینه سیاه یا سفید طراحی و عرضه کردند؛ طرح اختصاصی لویی ویتون در محصولات کلاسیک این برند دارای رنگ طلایی با پس‌زمینه قهوه‌ای بود.
لویی ویتون در سال ۲۰۰۳ «چرم یوتا» (Utah leather) را معرفی و عرضه کرد. این نوع چرم که از پوست گاو نر تهیه می‌شود؛ سنگین‌وزن، اما بسیار مقاوم است و نسبت به سایر انواع چرم آنیلین خشک‌شده (منظور چرم‌هایی است که خراش‌ها و چروک‌های طبیعی چرم در آن‌ها دیده می‌شود) دارای بافت برجسته‌ای است و زیبایی بی‌همتایی دارد.
لویی ویتون در سال ۲۰۰۳ چرم اختصاصی خود به نام «چرم سوهالی» (Suhali leather) را نیز معرفی و عرضه کرد. این چرم از بهترین نوع پوست بز تهیه و با مواد شیمیایی خاصی پردازش می‌شود که چرم را کاملاً نرم می‌کنند
برند برجسته مد فرانسوی در سال ۲۰۰۴ صد و پنجاهمین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت و مغازه‌های جدیدش را در نیویورک، سائوپائولوی برزیل، مکزیکوسیتی و کانکون مکزیک و ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی افتتاح کرد.
لویی ویتون در سال ۲۰۰۷ «کیف‌های نِوِرفول» (Neverfull bags) خود را معرفی و عرضه کرد. این کیف‌ها به دلیل برخورداری از فضای بسیار زیاد و مناسب‌بودن برای استفاده روزمره، جزو محبوب‌ترین کیف‌های لویی ویتون هستند. لویی ویتون با انتخاب واژه «Neverful» برای نام این کیف‌ها که به معنی «هرگز پر نشدن» است، تلویحاً به فضای بسیار زیاد این کیف اشاره می‌کند.
لویی ویتون در سال ۲۰۰۸ کیف‌های جدید خود یعنی کیف‌های «دمیرگرافیت کانواس» (Damier Graphite canvas) را که شامل کیف دستی، کیف پول و کوله‌پشتی می‌شد، با طرح شطرنجی سیاه و خاکستری را عرضه کرد. این طراحی ظاهری مردانه و شهری به کیف‌های لویی ویتون داده است.
لویی ویتون در سال ۲۰۰۸ با مشارکت «فارل ویلیامز» (Pharrell Williams)، طراح مد آمریکایی کلکسیونی از جواهرات خود به نام «بلازون» (Blason) و چند عینک را طراحی و معرفی کرد.
لویی ویتون در سال ۲۰۱۱ «کیم جونز» (Kim Jones) را به‌عنوان سرپرست بخش طراحی لباس‌های مردانه خود استخدام کرد. وی تحت نظارت و سرپرستی جیکوبز، به طراحی برجسته در زمینه طراحی لباس‌های مردانه تبدیل شد.
کیم جونز نیز در سال ۲۰۱۸ جای خود را به «ویرجیل ابلو» (Virgil Abloh)، طراح مد آمریکایی داد. اولین مراسم نمایش محصولات طراحی‌شده توسط آبلو، در رویداد هفته مد مردان پاریس ۲۰۱۸ برگزار شد. ابلو نخستین فرد آفریقایی آمریکایی در سمت سرپرستی طراحی یک خانه مد اروپایی مطرح محسوب می‌شود و همچنین جزو معدود طراحان سیاه‌پوست به شمار می‌رود.
لویی ویتون در سال ۲۰۱۲ همکاری خود را با یکی دیگر از هنرمندان ژاپنی به نام «یایویی کوساما» (Yayoi Kusama) برای طراحی و ایجاد «کلکسیون اینفینیتلی کوساما» (Infinitely Kusama Collection) آغاز کرد. در طراحی این کلکسیون‌ نقاط سیاه‌وسفید یا قرمز و سفید یا زرد و سیاه قابل‌توجهی روی چرم ورنیس یا طرح اختصاصی لویی ویتون نقش بسته شده است.
لویی ویتون در سال ۲۰۱۳ «نیکولا گسکیه» (Nicolas Ghesquière) را به‌جای جیکوبز برای طراحی کلکسیون لباس‌های زنانه خود استخدام کرد. نخستین لباس‌های طراحی‌شده توسط گسکیه در سال ۲۰۱۴ در پاریس در معرض نمایش قرار گرفتند. این طراح مد در سال ۲۰۱۸ با همکاری «گریس کادینگتون» (Grace Coddington)، مدل و مدیر خلاق اهل ولز، «کلکسیون کتوگرام» (Catogram Collection) با تم گربه را طراحی کرد.
لویی ویتون با مشارکت هنرمندان زیر «کلکسیون کیف‌های آرتیکاپوسین» (Artycapucines bag Collection) و آن‌ها را در تعداد محدودی فروخت. هر یک از هنرمندان حاضر در این پروژه طراحی، نسخه اختصاصی خود را طراحی کردند.
لویی ویتون در سال ۲۰۱۷ مشارکت خود را با برند پوشاک آمریکایی «ساپریم» (Supreme) آغاز کرد و با همکاری این برند لباس‌های خیابانی جدید خود را در فروشگاه‌های سراسر جهان با طرحی مرکب از طرح اختصاصی خود و طرح اختصاصی ساپریم (لوگوی مستطیل‌شکل این برند) روانه بازار کرد.
یکی دیگر از مشارکت‌های مهم لویی ویتون در سال ۲۰۱۷، مشارکت با «جف کونز» (Jeff Koons)، هنرمند آمریکایی برجسته فعال در حوزه هنرهای تجسمی بود. لویی ویتون این مشارکت را با هدف به هم نزدیک کردن مد و هنر و برداشتن مرزهای این دو حوزه آغاز کرد.
لویی ویتون در سال ۲۰۱۹ نمایشگاه موقتی به نام «لویی ویتون ایکس» (Louis Vuitton X) در لس‌آنجلس برای نمایش کلکسیون‌های محصولات خود در ادوار مختلف برگزار کرد.
«نیگو» (Nigo) طراح ژاپنی برجسته‌ای است در حال حاضر از او به‌عنوان بهترین طراح لباس شهری یاد می‌شود و بنیان‌گذار برند ژاپنی کالای مد لوکس «بتینگ ایپ» (Bathing Ape) است که به‌صورت تخصصی در حوزه تولید لباس خیابانی برای مردان، زنان و کودکان فعالیت می‌کند. این طراح نام‌آشنا در سال ۲۰۲۰ با مشارکت ابلو کلکسیون کپسول (Capsule collection) لویی ویتون را برای مردان و زنان طراحی کرد.
این کلکسیون شامل کیف دستی زنانه، لباس مردانه و زنانه معمولی (شامل ژاکت، کت‌وشلوار و پیراهن مردانه و دامن، پولوشرت و تاپ زنانه) و لباس ورزشی مردانه و زنانه، عینک آفتابی مردانه و زنانه، کفش ورزشی و کلاه مردانه و زنانه، تشک ورزشی، کیف راکت، کراوات مردانه و گیره کراوات، دکمه سرآستین مردانه، چکمه مردانه، جوراب مردانه، گردن‌آویز مردانه، کمربند مردانه و کیف زنجیری مردانه می‌شود.
لویی ویتون در سال ۲۰۲۰ این الماس تراش‌نخورده را که «الماس سوئلو» (Sewelô diamond) نام دارد، از شرکت معدنی کاشف آن، یعنی «لوکارا دایموند» (Lucara Diamond) با هدف استفاده از آن در جواهرات خود خرید. این الماس ۱۷۵۸ قیراطی، ۳۵۲ گرم و به‌اندازه یک توپ تنیس است.
لویی ویتون در سال ۲۰۲۱ در جشن دویست‌سالگی تولد مؤسس خود، از یک بازی موبایل NFT با عنوان «لویی د گیم» (Louis the Game) برای اندروید و iOS رونمایی کرد تا مشتریان جوان نسل زد (افراد متولد بین دهه ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۱۰) را نیز جذب محصولات خود کند.
بازیکنان این بازی با ژانر ماجراجویی باید در مکان‌های مختلف با ماجراجویی و چالش‌های مختلف، نقل‌قول‌های مختلف از رمان لویی ویتون، جسور را، کشف و جمع‌آوری کنند.
لویی ویتون در سال ۲۰۲۱ از ساعت‌های هوشمند خود با نام «لویی ویتون هوریزون لایت آپ» (Louis Vuitton’s Horizon Light Up Watch) رونمایی کرد. کاربران این ساعت‌ها می‌توانند با متصل‌کردن آن‌ها به گوشی‌های هوشمند از قابلیت‌هایی مثل کنترل کیفیت هوا، پیش‌بینی آب‌و‌هوا و همچنین ارائه راهنمایی‌های مرتبط با برنامه سفر بهره‌مند شوند.
در ضمن می‌توانید در بخش «سفر من» (My Travel) ساعت‌ هوشمند لویی ویتون از راهنمایی‌های گردشگری شهری ارائه‌شده توسط این برند بهره‌مند شوید. فناوری «نمایشگر همیشه روشن یا Always on Display» (نمایش دائمی اطلاعات مهم مانند ساعت، تاریخ و نوتیفیکیشن‌ها در نمایشگر ساعت هنگامی‌که در حالت استندبای قرار دارد) یکی دیگر از ویژگی‌های شاخص این گجت‌های هوشمند است.
پس‌زمینه صفحه ساعت‌های هوشمند این برند قابل سفارشی‌سازی است و می‌توانید پس‌زمینه دلخواه خود را انتخاب کنید. در ضمن می‌توانید از قابلیت نمایش حرف اول نام و نام خانوادگی خود با رنگ و فونت دلخواهتان در پس‌زمینه صفحه ساعت نیز بهره‌مند شوید.
لویی ویتون در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۲۰ فروشگاه خود را در روسیه به دلیل اعتراض به جنگ این کشور علیه اوکراین تعطیل کرد؛ البته پس از این کار، پرداخت حقوق و مزایای ۳۵۰۰ کارمند مشغول در این فروشگاه‌ها را همچنان ادامه داد.
طبق اطلاعات ثبت‌شده، کپی‌کردن از محصولات و طرح‌های لویی ویتون و ساخت محصولات تقلبی این برند از دهه ۱۹۲۰ شروع شده است. مقابله با این مشکل از آن زمان به چالشی جدی برای لویی ویتون تبدیل شده است و این شرکت در قرن بیست و یکم نیز همچنان با این معضل بزرگ دست‌و‌پنجه نرم می‌کند؛ به‌عنوان‌مثال در سال ۲۰۰۴، ۱۸ درصد از محصولات تقلبی لویی ویتون در کشورهای اتحادیه اروپا کشف و ضبط شد.
در سال ۲۰۰۷ نیز «نادیا پلسنر» (Nadia Plesner)، نقاش دانمارکی، در یکی از نقاشی‌های خود از تصویر یکی از کیف‌های طراحی‌شده توسط لویی ویتون استفاده می‌کرد و آن نقاشی‌ها را می‌فروخت. ظاهراً ازنظر قانونی این کار نقص حق مالکیت معنوی لویی ویتون محسوب می‌شد و لویی ویتون با ارسال نامه‌های قانونی هشداردهنده به نادیا، از او خواست دست از این کار بکشد؛ اما نادیا این هشدارها را کاملاً نادیده می‌گرفت و به فروش نقاش‌های خود ادامه می‌داد.
لویی ویتون در سال ۲۰۰۸ در واکنش به این بی‌اعتنایی، شکایتی علیه نقاش دانمارکی تنظیم کرد و در دعوی خود از دادگاه درخواست کرد او به ازای هر روزی که به فروش نقاشی مذکور ادامه می‌دهد، ۷۵۰۰ دلار جریمه پرداخت کند. چند ماه پس از تنظیم این شکوائیه لویی ویتون از شکایت خود صرف نظر کرد؛ اما مدتی بعد دوباره شکایت دیگری با درخواست پرداخت جریمه ۲۰۵ هزار یورویی توسط نادیا را مطرح کرد
این برند فرانسوی برای ریشه‌کن کردن چنین مشکل بزرگی تمام تلاش خود را می‌کند و برای مقابله با آن تیمی از وکلای مجرب را استخدام کرده است و حتی بودجه‌ای به مقابله با تولید محصولات تقلبی خود اختصاص داده است؛ حتی طرح مونوگرام، نیز در راستای مقابله با جعل و کپی محصولات شرکت ایجاد شده است.
جالب است بدانید لویی ویتون در مورد نقض حق مالکیت فکری خود نیز بسیار حساس است. این شرکت در سال ۲۰۱۲ شکایت خود را از دو فروشگاه خرده‌فروشی در هنگ‌کنگ به دلیل نقض مالکیت فکری لویی ویتون در رابطه با طرح «اس-لاک» (s-lock) کیف‌های لویی ویتون ثبت کرد و دریافت غرامت ۵۰۰۰ دلاری و همچنین عذرخواهی عمومی این دو شرکت در روزنامه را خواستار شد. لویی ویتون از دو فروشگاه دیگر نیز به دلیل فروش کیف‌هایی با طرحی اس-لاک شکایت و درخواست دریافت غرامت ۶۴۰ دلاری از آن‌ها را مطرح کرد
این شرکت یک سال بعد آرایشگری را نیز تنها به دلیل قرار دادن پارچه‌ای با طرح شطرنجی که شبیه طرح شطرنجی کیف‌های لویی ویتون بود، به نقض مالکیت فکری متهم و طبق اطلاعات منتشرشده از او درخواست غرامت ۳۲۰۰ دلاری کرد.
لویی ویتون در سال ۲۰۲۱ از یک شرکت نساجی ژاپنی به اتهام کپی پتنت شکایت کرد. این شرکت ژاپنی از یک سری طراحی ژاپنی با سابقه چندصدساله استفاده کرده که لویی ویتون قبلاً دقیقاً از همان طرح‌ها در طراحی‌های خود الهام گرفته بوده است.
لویی ویتون در تبلیغات و بازاریابی خود برای جلب‌توجه مشتریانش از شناخته‌ترین چهره‌های فرانسوی، آمریکایی و انگلیسی و همچنین چهره‌های اروپایی از کشورهای اسکاتلند و بلژیک فعال در حوزه‌های مختلف ازجمله مدل‌ها، آهنگسازها و بازیگران مشهور ازجمله ستارگان هالیوود با شهرت جهانی استفاده کرده است. از میان این چهره‌ها می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:
لویی ویتون در تبلیغات خود حتی با «میخائیل گورباچف» (Mikhail Gorbachev)، سیاستمدار شناخته‌شده شوروی، نیز مشارکت داشته است.
در ضمن این شرکت زمانی برای پیشبرد اهداف تبلیغاتی خود به نشست‌های مطبوعاتی با حضور ستاره‌های پر پرستیژ متکی بود.
از میان افراد حاضر در این نشست‌های مطبوعاتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
دانیل لالوند (Daniel Lalonde)، مدیرعامل شرکت زیرمجموعه سازنده ساعت‌های لویی ویتون یعنی LVMH Watches، نیز در سال ۲۰۰۲ برای تبلیغات سلبریتی‌های شناخته‌شده‌ای در دنیایی ورزش و بازیگری را استخدام کرد.
از میان این افراد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
دانیل لالوند برای عکاسی از رویدادهای تبلیغاتی شرکت از پاتریک دمارشلیه (Patrick Demarchelier‌)، عکاس مدل فرانسوی برجسته کمک می‌گرفت. تبلیغاتی که تایگر وودز در آن‌ها حضور داشت، افزایش فروش ۳۰ درصدی را برای شرکت به ارمغان آورد.
یکی دیگر از رویکردهای تبلیغاتی این برند مدل لوکس استفاده از تبلیغات چاپی در روزنامه‌ها و بیلبوردهای شهرهای محل سکونت اقوام دارای فرهنگ‌های مختلف است. پوسترهای تبلیغاتی این برند در دهه ۱۹۸۰ که توسط «رازیا» (Razzia)، گرافیست فرانسوی طراحی شده بودند، محبوبیت قابل‌توجهی داشتند.
این شرکت نخستین تبلیغ تجاری خود را در قالب یک کلیپ تبلیغاتی ۹۰ ثانیه با پیام «زندگی شما را کجا خواهد بود؟» که به ۱۳ زبان ترجمه شده، تهیه کرده است. این کلیپ تبلیغاتی توسط «برونو اویلان» (Bruno Aveillan)، کارگردان فرانسوی شناخته‌شده ویدیوهای تبلیغاتی کارگردانی شده است.
در سال ۲۰۲۱ لئا سیدو با لباس سفارشی طراحی‌شده توسط گسیکه در فیلم «جیمز باند، وقت مردن نیست» (James Bond No Time to Die) که در لندن ضبط شد، ایفای نقش کرد. دوخت این لباس که همراه با شنل ابریشمی درخشان دوخته شده بود، بیش از ۵۲۰ ساعت طول کشید و برای تهیه آن از ابریشم سفید مورداستفاده برای تهیه لباس‌های مجلسی استفاده شد.
تزیینات این لباس تبلیغاتی شامل پولک‌دوزی با ۲۹ هزار قطعه پولک، کوت‌دوزی با بیش از ۵۰ هزار قطعه کوت (قطعات کریستالی شفاف) و مهره‌دوزی با بیش از ۸۸۰۰ مهره شیشه‌ای می‌شود که تمام آن‌ها به‌دقت روی لباس تنظیم و دوخته شده‌اند.
لویی ویتون با اینکه گل سرسبد صنعت مد فرانسه است و یکی از برندهای پیشتاز حوزه مد در سراسر جهان محسوب می‌شود، رقبای بزرگی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به برندهای بزرگ مد فرانسوی مثل هرمس و دلوو و سایر برندهای مد بسیار بزرگ اروپایی مثل برندهای ایتالیایی گوچی و پرادا اشاره کرد. این برند در زمینه صندوق‌سازی هم در خود فرانسه رقبای سرسختی دارد که شامل گویارد (Goyard) و موینات (Moynat) می‌شوند.
لویی ویتون برند فرانسوی مد و تولیدکننده کالاهای لوکس است که در زمینه تولید صندوق‌های سفر، انواع کیف، پوشاک، کفش و کلاه، اکسسوری‌های مختلف ازجمله جواهرات و ساعت، عطر، وسایل دکوراسیون منزل، کتاب، لوازم‌التحریر، وسایل بازی و سرگرمی و تجهیزات ورزشی فعالیت می‌کند.
محبوب‌ترین محصولات این برند شامل صندوق‌های سفر، کیف‌های دستی آن ازجمله کیف‌های دستی اسپیدی، کیپال، نورفول و ورنیس، پوشاک مردانه و زنانه و اکسسوری‌های چرمی می‌شود.
لویی ویتون در سال ۱۸۵۴ به دست شخصی به همین نام در پاریس تأسیس شد و کار خود را با ساخت صندوق‌های طراحی‌شده برای سفرهای دریایی شروع کرد.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو سریع‌ترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است. اگر می‌خواهید به‌روز باشید، شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید.
مطمئن باشید که هرگز از سمت ما ایمیل‌های مزاحم (اسپم) دریافت نخواهید کرد.
تمامی حقوق برای وبسایت دیجیاتو محفوظ است | دیجیاتو توسط سرورهای قدرتمند پارس پک پشتیبانی می‌شود

source

توسط digitalwebmaster