شهرت خودروسازی ژاپنی مزدا برای ساخت ماشینهای ساده و معمولی اما اسپرت و جذاب است. مزدا ۳ نیز همین ویژگیها را دارد و روی همان شاسیهایی ساخته شده که فقط با برند مزدا اسپید دیده میشود. همچنین این خودروساز، سال به سال از فناوریها و امکانات پیشرفتهتری در محصولاتش بهره میگیرد و خودروهای لوکستر و ردهبالاتری عرضه میکند. علاوه بر این، سیستم اطلاعات و سرگرمی مزدا ارتقا پیدا کرده و اشکالات مدلهای قبلی رفع شده است. مزدا ۳ ۲۰۲۳ از مدل ۲۰۲۲ خودرو بهتری شده و موتور قویتر و کممصرفتری دارد. مدلهای هاچبک در پاییز سال جاری وارد بازار میشوند و مزدا ۳ سدان زمستان ۲۰۲۲ به دست مشتریان میرسد.
+ طراحی ظاهری جذاب
+ موتور قویتر نسبت به مدل ۲۰۲۲
+ سواری اسپرت
+ دارای مدلهای توربو و تمام چرخ متحرک
+ کابین لوکس
– دید ناکافی عقب در مدل هاچبک
– صندوق کوچکتر از رقبا
همه مدلهای مزدا ۳ ۲۰۲۳، چه هاچبک و چه سدان، از موتور ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی Skyactive-G استفاده میکنند که ۵ اسب بخار از مدل ۲۰۲۲ قویتر است و ۱۹۱ اسب بخار قدرت و ۲۵۲ نیوتن.متر گشتاور دارد. اما افزایش قدرت موتور به این معنی نیست که مصرف سوخت بیشتر شده است.
مزدا پیشرانه را اصلاح کرده و فناوری غیرفعال کردن سیلندر را در آن به کار برده که باعث میشود، موتور خودرو عملکرد بهتری داشته باشد. در تستهای انجامشده، مصرف سوخت مزدا ۳ به ۷.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رسیده است.
تریم محبوب کربن ادیشن با سیستم AWD به فروش میرسد، اما گیربکس دستی همچنان به صورت سفارشی در دسترس خریداران قرار دارد و در تیپ S پریمیوم قابل سفارش است.
موتورهای قویتر هم برای مزدا ۳ هاچبک و سدان در نظر گرفته شده که همان پیشرانه ۲.۵ لیتری توربو مدل قبلی است. موتور توربو با بنزین سوپر ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۳۴ نیوتن.متر گشتاور تولید میکند و با بنزین اکتان ۸۷ حداکثر ۲۷۷ اسب بخار و ۴۲۰ نیوتن.متر گشتاور دارد. این پیشرانه فقط در تریمهای ۲.۵ توربو و ۲.۵ توربو پریمیوم پلاس به کار رفته و با گیربکس اتوماتیک همراه است. البته هر دو این تیپها با سیستم تمام چرخ متحرک عرضه میشوند. بنابراین در مزدا ۳ ۲۰۲۳ دیگر خبری از موتورهای ۲ لیتری نیست.
نوع موتور خودرو
خطی بنزینی
حجم موتور
۲.۵ لیتر
سیلندر / سوپاپ
۴ / ۱۶
تنفس موتور
طبیعی
توربو
قدرت
۱۹۱ اسب بخار
۲۵۰ اسب بخار
گشتاور
۲۵۲ نیوتن.متر
۴۳۴ نیوتن.متر
گیربکس
۶ سرعته اتوماتیک
۶ سرعته دستی
محور محرک
دیفرانسیل جلو
دو دیفرانسیل
شتاب
۶ ثانیه
سرعت
۲۱۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت
۷.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی
یورو ۶
فرمان
برقی
بدنه
هاچبک
سدان
نوع رینگ
آلومینیومی
طول
۴۴۶۰ میلیمتر (هاچبک)
۴۶۶۱ میلیمتر (سدان)
عرض
۱۷۹۶ میلیمتر
ارتفاع
۱۴۴۰ میلیمتر (هاچبک)
۱۴۴۵ میلیمتر (سدان)
فاصله محورها
۲۷۲۵ میلیمتر
وزن خالص
۱۵۳۴ کیلوگرم (هاچبک)
۱۵۳۲ کیلوگرم (سدان)
تعداد سرنشین
۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب
۵۶۹ لیتر (هاچبک)
۴۵۰ لیتر (سدان)
حجم مخزن سوخت
۵۰ لیتر
قطر رینگ
۱۶ اینچ
۱۸ اینچ
کروز کنترل
دارد
کروز کنترل هوشمند
دارد
کنترل ایستایی در سربالایی
دارد
کنترل سرعت در سرازیری
ندارد
کنترل کشش
دارد
کنترل پایداری
دارد
اتو پارک
ندارد
سنسور جلو
دارد
سنسور عقب
دارد
رادار نقطه کور
دارد
رادار تغییر لاین
دارد
رادار تصادف جلو
دارد
رادار تصادف عقب
دارد
ترمز ضدقفل
دارد
توزیع نیروی ترمز
دارد
ترمز کمکی
دارد
ترمز اضطراری
ندارد
ترمز پارک برقی
دارد
اتولایت
دارد
چراغ روز
دارد
دکمههای کنترلی فرمان
دارد
گرمکن فرمان
دارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی
دارد
ناوبری
دارد
نمایشگر هدآپ
دارد
دوربین عقب
دارد
دوربین ۳۶۰ درجه
دارد
کیسه هوا
دارد
ورود بدون کلید
دارد
استارت بدون کلید
دارد
استارت از راه دور
دارد
تهویه اتوماتیک
دارد
صندلی برقی راننده
دارد
صندلی برقی سرنشین جلو
دارد
گرمکن صندلی جلو
دارد
سردکن صندلی جلو
ندارد
آینه بغل برقی
دارد
گرمکن آینه بغل
دارد
پانوراما
ندارد
سانروف
دارد
طراحی ظاهری مزدا ۳ ۲۰۲۳ هیچ تفاوتی با مدل ۲۰۲۲ ندارد و همان بدنه سیال و روان پیش روی بیننده قرار میگیرد. هر چند بدنه هاچبک و سدان این خودرو زیباترین و بهترین نیست، اما شیک و زیبا دیده میشود. طراحان مزدا به جای اینکه ظاهر شلوغی را ارائه دهند، با استفاده بهجا از خطوط و حجمپردازیها و شیوه طراحی مینیمال، نمای درخشانی را ساختهاند.
همه مدلها دارای چراغهای جلو و عقب LED، چراغهای روز و باله روی درب صندوق هستند، اما تیپهای پرمیوم با جلوپنجره براق و سپر مشکی رنگ تولید میشوند.
کابین مدلهای ۲۰۲۳ مزدا نیز همان شکل و شمایل مدل ۲۰۲۲ را دارد و شیک و زیبا بودن خود را حفظ کرده است.
مزدا برند لوکس و ردهبالایی محسوب نمیشود، با این حال طراحی داخلی مزدا ۳، لوکس و شیک کار شده است. طراحی شیک و خوشسلیقه و کیفیت بالای مواد کاملا به چشم میآید و هر چه از مدلهای پایه به سمت تیپهای پریمیوم میرویم، نمای لوکستر و زیباتری پیدا میکند.
صندلیها راحت هستند و فضای آرامی را برای راننده و سرنشینان فراهم میکنند. با این حال، به دلیل طراحی نهچندان مناسب ستون C دید عقب در مزدا ۳ هاچبک مناسب و کافی نیست، اما مدل سدان این مشکل را ندارد.
قیمتهایی که برای خرید خودرو جدید اعلام شده، از مزدا ۳ ۲۰۲۲ بیشتر است. سدان S 2.5 با قیمت ۲۲ هزار و ۵۵۰ دلار عرضه خواهد شد که ۸۰۰ دلار از مدل ۲۰۲۲ گرانتر است. گرانترین تیپ پریمیوم پلاس است و در دو بدنه سدان با قیمت ۳۴ هزار دلار و بدنه هاچبک با قیمت ۳۵ هزار و ۳۰۰ دلار از پاییز و زمستان سال جاری در دسترس خریداران قرار دارد.
نویسنده: میلاد قزللو
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *