سرانجام پش از سالها ممنوعیت واردات خودرو به ایران، مصوبه و آئین نامه واردات خودرو توسط معاون اول رئیس‌جمهور به دستگاههای ذی‌ربط ابلاغ شد.
طبق مصوبه، واردات خودرو توسط همه اشخاص حقیقی و حقوقی امکان‌پذیر است. البته خودروهای وارداتی باید از مسیر بورس کالا عرضه شوند و امکان فروش مستقیم آنها توسط واردکنندگان وجود ندارد.
برای خودروهای وارداتی دو سقف قیمتی ۱۰ هزار یورو و ۲۰ هزار یورو تعیین شده است. اما اولویت واردات با خودروهای با قیمت زیر ۱۰ هزار یورو اعلام شده است. این سقف قیمتی به صورت فوب (قیمت خودرو در مبدا) اعلام شده اما طبق تبصره ۲ بند ۱، ارزش گمرکی خودروها به صورت سیف (قیمت در مقصد با احتساب حمل و نقل و بیمه) محاسبه خواهد شد.
خودروهای اقتصادی، کلیدواژه دولتمردان برای واردات خودرو است. هرچند همین موضوع باعث فشار بنگاههای خودروسازی کشور و صاحبان منفعت به تصمیم‌گیران شده اما بازه قابل انتخاب را محدود کرده است. در این میان استانداردهای ۸۵ گانه اجباری برای خودروهای وارداتی هم گره‌ای است که اکثر برندهای ارزان‌ساز جهانی قادر به باز کردن آن نیستند.
برندهای معتبر اروپایی، ژاپنی و کره‌ای خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو در سبد محصولات خود ندارند اما در بازه ۲۰ هزار یورو می‌توان نیسان ورسا، نیسان سنترا، میتسوبیشی میراژ، تویوتا یاریس، کیا ریو، هیوندای اکسنت، کیا فورته، هیوندای النترا و هیوندای ونیو را خریداری کرد.
خودروهای وارداتی
در این مصوبه تعرفه واردات تعیین نشده و وزارت صنعت و معدن و تجارت مکلف شده با هدف توسعه تولید خودروهای اقتصادی ضمن پیش‌بینی مشوق‌های سرمایه‌گذاری و تولید، اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش ساخت داخل را به عمل آورد، برنامه ساخت داخل واردکنندگان همچنین باید به تایید وزارت صنعت برسد.
در مصوبه اعلام شده که نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی باید به گونه‌ای تعیین شود که مابه‌التفاوت قیمت پایه با قیمت فروش در بورس کالا معادل سود عادلانه باشد.
قبلا گفته شده بود که خودروهای کمتر از ۱۰هزار دلار با حقوق و عوارض گمرکی زیر ۱۰درصد وارد می‌شوند. گفته می‌شود حقوق ورودی در‌نظر‌گرفته‌شده برای خودروهای تمام‌برقی و هیبریدی پنج درصد است.
واردات خودرو برای شماره گذاری در مناطق آزاد تجاری و صنعتی منحصر به خودروهای هیبریدی یا تمام برقی است. سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ بر عهده واردکنندگان است.
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو  در این باره عقیده دارد از زمانی که مصوبه صادر و دستورالعمل‌ها نهایی مشخص شود حداقل چهار ماه زمان نیاز است تا خودرو وارد شود.
حجت‌الله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو احتمالا تا یک ماه دیگر نهایی می‌شود، گفت: اولین محموله خودروهای خارجی، آذر امسال وارد کشور خواهد شد.
 
هیئت وزیران در جلسه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
۱. واردات خودرو با قیمت زیر بیست هزار (۲۰۰۰۰) یورو (فوب) مجاز است. اولویت واردات با خودروهای زیر ده هزار (۱۰۰۰۰) یورو (فوب) است.
تبصره ۱- تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.
تبصره ۲- ارزش گمرکی بر اساس ماده (۱۴) قانون امور گمرکی (سیف) محاسبه خواهد شد.
۲. خودروهای وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه می‌شود. کارگروهی با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و عضویت وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی بر حسب ارزش (فوب) را به گونه‌ای تأمین نماید که مابه‌التفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا معادل سود عادلانه باشد. کارگروه مذکور مجاز به تعیین علی‌الحساب سود بازرگانی در ضمن ترخیص و تعیین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش می‌باشد.
۳. وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با هدف توسعه تولید خودروهای اقتصادی حداکثر ده هزار (۱۰۰۰۰) یورو ضمن پیش‌بینی مشوق‌های سرمایه‌گذاری و تولید، اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش ساخت داخل را به عمل آورد. برنامه ساخت داخل واردکنندگان موضوع این بند باید به تأیید سازمان صنعت، معدن و تجارت برسد.
۴. واردات خودروهای سواری به صورت سرمایه‌گذاری خارجی (با تأیید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی) برای استفاده در شبکه حمل و نقل عمومی مجاز است. دستورالعمل این بند توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت کشور تدوین و ابلاغ می‌شود.
۵. واردات خودرو برای شماره گذاری در مناطق آزاد تجاری-صنعتی منحصر به خودروهای دو نیرویی (هیبریدی) یا تمام برقی است. سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ بر عهده واردکنندگان است.
۶. سقف منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودروهای موضوع این تصویب نامه به غیر از سرمایه‌گذاری خارجی معادل یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) یورو است.
۷. منابع ارزی مورد نیاز این تصویب نامه از محل ارز حاصل از صادرات، رمز دارایی، سرمایه گذاری خارجی (با تأیید سازمان سرمایه گذاری خارجی) و سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد.
۸. وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (در خصوص مباحث مرتبط با آن بانک) دستورالعمل‌های اجرایی این تصویب نامه از جمله چگونگی تأمین و تخصیص ارز، مشخصات فنی، خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان را تدوین و ابلاغ می‌نماید.
۹. وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است گزارش اجرای این تصویب نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه نماید.
سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه واجدین شرایط واردات خودرو تا ۱۹ شهریور فرصت دارند درخواست خود را به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت تحویل دهند، گفت: مرحله اجرایی واردات خودرو عملاً از اول مهرماه آغاز می‌شود.
“امید قالیباف” در گفت‌وگو با ایرنا با بیان مطلب افزود:
آیین نامه واردات خودرو سه گروه را شامل می‌شود که پس از ارسال درخواست در مهلت مقرر یاد شده (حداکثر تا آخر شهریور) اسامی شرکت‌های منتخب اعلام می‌شود. پس از تایید و اعلام شرکت هایی که الزامات آیین‌نامه واردات خودرو را با امتیاز بالاتری کسب کرده‌اند، واردات خودرو می‌تواند انجام شود.
سخنگوی وزارت صمت سه گروه اولویت نخست مشمول آیین نامه واردات خودرو را واردکنندگان خودروی اقتصادی، سرمایه‌گذاران خارجی متقاضی ایجاد خط تولید و متقاضیان واردات خودروی برقی به مناطق آزاد برشمرد.
قالیباف در مورد متقاضیان واردات خودروی اقتصادی نیز اظهار داشت:
شرط لازم برای این دسته، الزام به انتقال فناوری و ارائه خدمات بعد از فروش است، اما اگر علاوه بر این موارد برنامه داخلی‌سازی داشته باشند امتیاز مضاعف محسوب می‌شود.
وی خاطرنشان‌کرد:
در درخواستی که ارائه می‌شود باید علاوه بر مشخص شدن جزئیات الزامات گفته شده، نوع خودرویی که قصد وارد کردن آن را دارند نیز مشخص شود.
در خصوص متقاضیان سرمایه گذاری ایجاد خط تولید خودرو نیز مشوقی در نظر گرفته شده است که بتوانند هزینه های ریالی خود را بابت خرید کارخانه و راه اندازی خط تولید از طریق واردات خودرو و فروش آن تامین کنند.
استفاده از این مشوق مازاد بر سقف یک میلیارد یورویی واردات خودرو خواهد بود.
قالیباف در خصوص واردات خودرو در مناطق آزاد نیز گفت:
در مناطق آزاد فقط خودروی برقی مجوز واردات دارد و شرایط متقاضیان مشابه واردکنندگان خودروی اقتصادی است، با این توضیح که فعلاً داخلی‌سازی مورد نظر نیست و به جای آن باید وارد کننده نسبت به ایجاد زیرساخت و ایستگاه شارژ خودرو تعهد دهد.
سخنگوی وزارت صمت درخصوص نحوه بررسی درخواست ها و تایید نهایی شرکت ها نیز تصریح کرد:
هر شرکتی که امتیاز بیشتری از الزامات آیین نامه نظیر انتقال فناوری به دست آورد، اولویت خواهد داشت.
قالیباف در پایان در مورد حقوق دولتی واردات خودرو نیز اظهار داشت:
تعیین درصد حقوق دولتی بر اساس قیمت کشف شده نهایی در بورس کالا مشخص می‌شود.
حق گوی باطل
یعنی منطقه آزاد فقط برقی و هیبرید میتونه بیاد؟
***
حق گوی باطل
داشتم برای خانواده مسئولین دعای خیر میکردم پدال چرا سانسور میکنی😂
NAVID۰۰۹۸
( به مرگ بگیر به تب راضی میشه ) این شعاری شده برای کنترل خوشحالی حق یک انسان بخصوص ما ایرانی‌ها که برای هر موضوعی باید یه پروسه‌ی طولانی و سخت طی بشه 🤦‍♂️😂 !
اینم واردات که آزاد شد ، دیگه چی میخواید !
البته این آزادسازی را با آزادسازی خرمشهر اشتباه نگیرید یه وقتی‌ها !
خرمشهر را جوانانی نازنین آزاد کردن که میرفتند برای شهادت جهت آینده ایرانی آباد که امروز ثمره‌اَش شده ایرانی ویران شده با انبوهی از فساد و تبانی و اندوه از افزایش طبقاتی مردم ما که باید نگاه کنند ببینند چطور عرب عراقی میتونه بیاد با شاسستی‌بلندهاش فخر بفروشه و در دل به ریش ما و جوانان ما میخنده که برو تو صف پراید ساینا ۲۰۶ که از سرت هم زیادیه !
این آئین‌نامه فقط فساد میاره ، فساد فساد فساد فساد ……. !!!!!!
آئین نامه یعنی اینکه هر ایرانی اجازه داشته باشه یه خودرو تائین شده ژاپنی کره‌ای آلمانی وارد کنه و اجازه فروش هم نداشته باشه تا رانت شکل نگیره و هر فرد ایرانی هم ارز ماشینش را تامین کنه تا فشاری به دولت نیاد که بهانه‌ای نشه برای خالی شدن خزانه !!!!!
abbas
اینی ک شما گفتید ی صد سال دیگ اونم شاید محقق بشه
اگر اینو ک فرمودید بشه ک دیگ کسی مغز خر باید خورده باشه محصول داخلی بخره
همه میرن ماشین کارکرده تر و تمیز اروپایی میارن و سالها خوش و خرم زندگی میکنن
افشار
فقط من ماندم که مردم کدام کشور در کجای دنیا خودرو از بورس میخرن که ما دومیش باشیم ؟
ehsan.fa
فقط کیا فورته ارزش داره تو لیستی که من دیدم بقیه بیهوده ن ، دلیلش هم ساده س نبود برندهای آلمانی و ژاپنی تو زیر ۲۰ هزار دلار ، چانگان و گریت وال و چندتا ماشین قلابی با مارک سوزوکی نیسان هست که اگه کسی گفت اینا ژاپنی هستند قطعا به عقلش شک کنید. کاش سوزوکی جیمنی بیاد 😍😍😍
محمدرضا اشتری – دبیر سایت پدال
تعداد خودروهای مجاز به واردات، بسیار اندک است
باتوجه به محدودیت منابع ارزی برای واردات خودرو، حدود ۵۰ هزار دستگاه وارد خواهد شد که برای بازار ایران با جمعیت بالا و نقدینگی موجود
کم تعداد و بی اهمیت است
با این شرایط، بلافاصله بعد از شروع معامله در بورس، قیمت هر خودروی وارداتی سر به فلک می‌کشد و عملا دردی از مردم دوا نمی‌شود
عرضه خودرو در بورس ظاهرا بد نیست، به شرطی که چندصدهزار دستگاه از انواع مختلف برای فروش موجود باشد
Amard
اینها خوب یاد گرفتن مردم بازی بدن سرگرم کنن اولا که خودرویی که میاد میگن باید استاندارهای مزخرف من دراوردی ۸۵ گانه رو پاس کنه که اونم سلیقه ای دوم تعرفه واردات خیلی مهم اگر توجه کرده باشید مونتاژی های چینی قیمت تو همین هفته بردن بالا پس نباید انتظار داشت که تعرفه جوری تنظیم بش که مشکل برای مونتاژ کننده ها ایجاد مثل وقتی یه خودرو اقتصادی مثل رنو سیمبل بش یک میلیارد آنوقت اون کراس اورر چینی میشه یک میلیارد دویست این کار فقط برای وقت خریدن تا مگر امریکا برگرده به برجام و آنوقت دیگه همه چیز میشه مثل قبل
Bavaria
به بند ۵ دقت کنید
سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ بر عهده واردکنندگان است.
دولت برخی کشورهای اروپایی حدود سال ۲۰۰۰ بود که داشتن زیرساخت های خودروهای برقی رو آماده میکردن
حسام
کاش یه مطلب در مورد همین استاندارد ۸۵ گانه هم کار کنین تا بفهمیم تو مغز اینا چیه که خودرو داخلی این موارد رو پاس میکنه و خودرو خارجی نه
Payfast
توانایی کشتن
شاپور
حسام عزیز استاندارد ۸۵ گانه وقتی مسولان استاندارد کنار منقل و زغال خوب بودن تدوین شده ، خودرویی که تست تصادف نداره و در حادثه کمی شدید، نمیشه فهمید اصلا نوع ماشین چی بوده که این شده ، از نظر رئیس بیسواد استاندارد، استاندارده
وقتی یکی در ماشینش و یک تصادف سبک دچار آتش سوزی میشه و کمربندش هم باز نمیشه تا جزغاله بشه این حتما استاندارده . این ۲ از آن ۸۵ تا بود حالا ۸۳ تای بعدی یکی بازنشدن ایربگه، دقیقا برعکس دنیا تو بحث خودرو هرچی اینجا خرابکاریه مورد تایید استاندارده.
امیرحسین
واقعا ٱیین نامه ی بدی هست… آقا یکی پولداره می خواد ماشین خوب سوار بشه، شما به چه حقی اجازه نمی دید؟! طرف مالیات درآمدش رو داده حقوق گمرکی رو داده ولی شما براش تعیین تکلیف می کنید… فقط در ایران!!
امیرحسین
در دنیا ماشین زیر۶۰۰۰۰ دلار لوکس نیست. در ایران ماشین ۲۰۰۰۰ دلاری لوکسه!!!!
Voting max
چون ایران به لطف خداوند و الحمدلله عقب مانده ترین و مرخص ترین کشور دنیاست
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
دیگه اینجوری هم نگو برادر . بس نیست که ما مثل قبرس از کپسول گاز برای کار های خونه … استفاده نمی کنیم
امیرحسین
بیش از چهارسال، نزدیک به پنج سال، واردات نداشتیم، بازار وحشتناک تشنه هست بعد سقف واردات هم می ذارن…
امیرحسین
ماشین برقی یا هیبریدی ۲۰۰۰۰ دلاری؟؟؟!!!! فقط چینی میشه
امیرحسین
با این بازار تشنه و محدودیت عرضه (سقف ۱ میلیارد یورو) ، ماشین بره تو بورس کالا، وحشتناک قیمت می خوره… آخر سیاست گذاری هستند دوستان
فرزاد
برای کشور که هیچی ولی همینکه بتونن با این طرح یک درصد از صددرصد نارضایتی جوانان رو کمرنگ کنند و از دعاهای خیر و آرزوی سلامتی و طلب آینده‌ی روشن برای خانواده مسؤلین مربوطه توسط جوونا کم‌تر کنند خودش یه پیروزی محسوب میشه
Alan.r
همین ۱۰ هزار یورویی هارو با چند برابر قیمت به مردم می‌فروشند هیچوقت اجازه نمی‌دن کسب و کار ایران‌خودرو و سایپا به خطر بیوفته
AMANTE
این از واردات که فقط قراره ماشین های اقتصادی یا فوق اقتصادی وارد بشه و با قیمتی گران به فروش برسه.
اون ماشین هایی که قبلا طعمه ی این قانون های مسخره ی شما شدن و در گمرگات مختلف بی تکلیف موندن چی؟ یا اونا رو هم وارد بازار کنید یا اینکه به عنوان اوراقی به کشور دوبی و…. بفروشید.
Si
یه مشت بچه نوشتنش
مجتبی .
نه اتفاقا اونایی که نوشنش خیلی هم درست ودقیق نوشتن.منتهی هدفشون منافع مردم نبوده فقط خواستن دهن ملت روببندن وکاسبی خودشون هم هیچ گزندی نبینه.
علی
نکته ای که وجود داره اینه که مثلا اگر خودرویی قیمت پایه ش ۲۰ هزار دراره، نمیشه یه مدل بالاترش رو خرید ؟
نکته بعدی اینه که به غیر از ماشین هایی که گفتین، مدل هایی مثل سراتو و کرولا هم میشه وارد کرد
كارevol
راه اندازی ایستگاه شارژ بر عهده وارد کننده 🤣🤣🤣
بابًا بگین نمیخوایم وارد کنین دیگه
JDM lover
همچین وارداتی به درد عمه ات میخوره
مطمئنم همش خودروی چینی میارن با قیمت های فضایی
amir
طرف داره تیگو رو میده دو ملیارد بعد باچین قرارداد دارن و اگه وارد بشن هم وقتی تارا رو میدن بیست هزار دلار خودروی وارداتی رو چند میدن !
حمید
آقا اگه من بخوام واسه خودم یه خودرو وارد کنم بازم باید بذارمش بورس؟! باز خودم از بورس بخرمش؟!
Payfast
تقریبا بله ولی فک کنم تو آینده اگه خود وارد کننده بزاره بورس و دوباره بخواد بخره تخفیف بدن بهش بعد جیبه وارد کننده رو خالی کنن بعد کسی سمت وارد کردن نره و باز هم واردات بی اثر میشه
AMD
اگه میخواید از ملتی سود ببرید، اونا رو غرق در فقر و نادانی کنید .
داستان فرغرون سازی ایرانم همینه… پدال لطفا حذف نکن.
Afg
میگه از زمان اجرا ۴ماه طول میکشه تا خودرو وارد بشه ۴ماه زمان زیادیه یه اتفاقی میوفته
Shayan
هر دفعه یه چیز میگن، قرار بود اردیبهشت وارد کنن که نشد، اینبار هم مثل قبل!
hamid
از همون اول معلوم بود واردات خودرو شعاری بیش نیست. با این ایین نامه فقط میشه موتور وارد کرد نه ماشین.
عاشق پدال
یه شیطنت رو میبینم
این ۱۰ هزار یورو ایا قیمت کارخونه هست؟ یا قیمت فروش یه خودرو تو خارج؟
اگه قیمت کارخونه باشه که تویوتا کرولا ۱۲۵۰۰ دلار یا یورو هست قیمت کارخونه اییش. یعنی شما وارد کننده باشی تویوتا کرولا رو ۱۲۵۰۰ میخری و وارد کشورت میکنی و بعدم به نمایشگاه دارها میفروشی
خب حالا این تویوتا هست.
داچیا حدود ۱۲ هزار یورو هست قیمت فروشش تو نمایشگاه های المان و دقیقا شبیه پرایده. قیمت کارخونش حدود ۹ هزار یورو.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.







آیا حساب کاربری ندارید؟

source

توسط digitalwebmaster