بازار خودرو ایران مثل دیگر بازارها در رکود به سر میبرد و خریداران و فروشندگان اقدامی برای خرید خودرو و فروش خودرو انجام نمیدهند و منتظر نتیجه مذاکرات احیای برجام هستند. با انتشار اخبار مثبت درباره این مذاکرات، باعث شده تا قیمت روز خودرو ثابت بماند و حتی به صورت جزئی کاهش داشته باشد. با وجود اینکه از اواخر سال گذشته خبرهایی درباره واردات خودرو پخش شده و مجلس هم با این کار موافق است، اما بانک مرکزی مخالف واردات است. البته در صورتی که مذاکرات موفق باشد و شدت تحریمها کاسته شود، خودرو نیز حال و روز خوبی پیدا میکند.
مدل ۱۴۰۱ – ۹۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
ام وی ام X55 پرو نسل جدید و فیسلیفت X55 مدیران خودرو است که در اردیبهشت ۱۴۰۱ مورد تست و بررسی قرار گرفت. نمای جلویی این کراس اوور با مدل قبلی متفاوت بوده و با چراغهای کشیده و جلوپنجره کهکشانی، ظاهر جذابتری پیدا کرده، اما نمای جانبی و عقب کمترین تغییر را داشته است. طراحی داخلی مدل پرو به طور کامل با ام وی ام X55 تفاوت دارد که شامل نمایشگر لمسی جدید، کیلومترشمار دیجیتال و یک اهرم دنده کوچک و جمع و جور است. هر چند موتور ام وی ام X55 پرو دارای حجم یکسانی با X55 معمولی است، اما با تغییراتی که داشته، کمی نیروی بیشتری تولید میکند.
مدل ۱۴۰۰ – ۹۶۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
جک S5 گرانترین محصول شرکت خودروسازی JAC است. این کراساوور چینی برای اولین بار در سال ۹۴ و با پیشرانه توربو و گیربکس دستی وارد بازار ایران شد، اما به دلیل طراحی خوب و سیستم فنی مناسب به شدت مورد استقبال قرار گرفت و به همین دلیل، کرمان موتور این خودرو را با گیربکس دو کلاچه اتوماتیک ۶ سرعته به بازار فرستاد. جک اس۵ با دو موتور مختلف ۱.۵ و ۲ لیتری عرضه میشود که موتور ۱.۵ لیتری راندمان بهتری دارد. همچنین S5 جدید تغییراتی در ظاهر داشته و چهره بهتری نسبت به قبل پیدا کرده است.
مدل ۱۴۰۰ – ۹۳۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
چری آریزو ۶ یکی از سدانهای خودروساز چینی است که همراه با آریزو ۵ و آریزو ۵ توربو در بازار ایران خرید و فروش میشود. این خودرو در بازار چین به آریزو GX معروف است و روی پلتفرمی ساخته شده که چینیها با همکاری جگوار طراحی کردهاند. آریزو ۶ از نظر ابعاد و اندازه و حتی مشخصات فنی تقریبا با آریزو ۵ توربو یکی است و از گیربکس CVT با ۹ دنده مصنوعی استفاده میکند. این سدان فقط در تیپ اکسلنت در بازار کشور موجود است و آپشنهایی مثل هشدار نقطه کور ندارد.
مدل ۱۴۰۱ – ۹۳۸،۰۰۰،۰۰۰ تومان
فوتون تونلند یا به عبارت صحیحتر تانلند، یکی از معدود پیکاپ یا وانتهای باکیفیت موجود در ایران است. این خودرو در سال ۲۰۱۱ رونمایی و یک سال بعد وارد بازارهای جهانی شد. موتور تونلند با سوخت بنزین یا دیزل و با حجمهای ۲، ۲.۴ و ۲.۸ لیتری عرضه میشود که محصول میتسوبیشی ژاپن است. هفت سال است که تونلند با موتور توربوشارژ ۲ لیتری در بازار ایران حضور دارد. این موتور دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است. همچنین سری جدید این وانت، کابین بهروزتر و آپشنهای بیشتری دارد.
مدل ۱۴۰۰ – ۹۶۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
کلوت اولین خودرویی است که مکث موتور، زیرمجموعه گروه ماموت به ایرانیها معرفی کرده است. این وانت در اصل دایون V5 نام دارد که برای عرضه در بازار ایران، نامی فارسی به آن دادهاند. همزمان با وانت کلوت، مدل کراساوور آن نیز با نام دایون Y5 توسط ایلیا موتور به بازار داخلی رسیده است. وانت دو دیفرانسیل و بزرگ کلوت از یک موتور ۲.۴ لیتری میتسوبیشی با قدرت ۲۱۸ اسب بخار استفاده میکند و با این مشخصات و آپشنهایی شامل کنترل کشش، کنترل پایداری و کنترل مکانیکی میتواند جزو گزینههای طرفداران آفرود قرار بگیرد.
مدل ۱۴۰۱ – ۹۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
مدل ۱۴۰۰ – ۹۳۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
هایما S7 پلاس برادر بزرگتر هایما S5 و مدل جدیدتر S7 است. مونتاژ این شاسیبلند چینی، ۵ سال بعد از مدل معمولی و از سال ۹۹ توسط ایران خودرو شروع شد و سال ۱۴۰۰ به دست مشتریان رسید. هایما S7 پلاس از همان پیشرانه و گیربکسی استفاده میکند که سال ۱۳۹۶ روی هایما S7 معمولی نصب شده است. پیشرانه ۱.۸ لیتری توربوشارژ این خودرو حداکثر ۱۷۰ اسب بخار قدرت دارد و از جعبه دندههای ۶ سرعته دستی و اتومات استفاده میکند. از تغییرات ظاهری مدل پلاس نسبت به مدل معمولی میتوان به تغییر رنگ لچکیهای عقب، آینه بغل جدید، گل پخشکنهای جلو، کیلومترشمار جدید و پنل لمسی سیستم تهویه مطبوع اشاره کرد.
نویسنده: میلاد قزللو
رنو داستر سه سال پیش ۱۵۰ میلیون تومن بود.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *