زمانی که شرکت کرایسلر (زیرمجموعه استلانتیس) با مدل رم TRX 1500 پا به بازار آمریکای شمالی گذاشت، فورد با مدل F150 رپتور خود در مسیر بهینهسازی مصرف سوخت و استفاده از پیشرانههای جدید V6 اکوبوست خود قدم بر میداشت.
TRX با قدرت فراتر از ۷۰۰ اسب بخار به عنوان یک وانت اسپرت آفرودی/سرعتی روانه بازار شد تا هم رکوردهای پیشین فورد رپتور را در هم شکند و هم طراحان شرکت فورد را بار دیگر روانه تختههای طراحی کند. نتیجه رقابت با TRX و میل به بازگشت به قلههای پیروزی، خودرو جدیدی است با نام F150 رپتور R که پسوند اضافه R در این نام، اشاره به متمایز بودن نسخه جدید رپتور فورد دارد.
+ بازگشت دوباره فورد به اوج رقابت وانتهای اسپرت
+ استفاده از پیشرانه V8 جدید
+ تغییر در ساختار زیربندی
+ بهبود تواناییهای آفرود
+ دوام و توان فنی خیرهکننده
– قیمت نهایی قابل توجه
– توان فنی نهایی کمتر از رم TRX
– مصرف سوخت نسبتا بالا
– ابعاد خارجی بسیار بزرگ
رم TRX با پیشرانه ۶.۲ لیتری سوپرشارژر ۷۰۲ اسب بخاری HEMI کرایسلر و با تمرکز بر رانندگی پرسرعت در مسیرهای بیراهه روانه بازار شد تا همه محاسبات پیشین شرکت فورد در مدل F150 Raptor را برهم بزند. TRX بلافاصله به سریعترین و قدرتمندترین وانت آفرودی جهان تبدیل شد، عنوانی که یک زمان در اختیار یک خودرو دیگر، یعنی F150 رپتور فورد بود.
فورد حالا پس از مدتی تولید مدل عملکرد محور رپتور با پیشرانههای V6 خانواده اکوبوست، حالا در برابر TRX ناتوان ماند. در نتیجه F150 رپتور جدید با کد شناسایی R را به بازار معرفی کرده است که از سیستم انتقال نیرو کاملا جدیدی بهره میگیرد. پیشرانه به کار رفته در رپتور R جدید همان واحد ۵.۲ لیتری سوپرشارژر مشترک به کار رفته در شلبی GT500 است که مخصوص رپتور R دستخوش تغییرات اساسی شده است. پولی سوپرشارژر و نوع ستاپ تولید فشار آن تغییر کرده تا این پیشرانه سوپر اسپرت مانند، مناسب با ساختار رانندگی آفرودی و بیراههنوردی و به منظور تولید نهایت گشتاور در دورهای میانی و پایینی تنظیم شود. استفاده از پیشرانه یک خودرو اسپرت کوپه تند و تیز در یک وانت اسپرت سنگین وزن بیراههنورد بسیار عجیب و غیر منطقی به نظر میآید، اما حقیقت این است که تمامی قسمتهای مهندسی این پیشرانه، حتی سیستم اگزوز دوال و کارتر روغن آن نیز دستخوش تغییرات شدید شده است. سیستم ورودی هوا پیشرانه با افزایش ۶۶ درصدی هوای ورودی همراه است که برای خودرویی چون رپتور R در سرعتهای پایینتر، عملکرد نهایی بهتر و بازه تولید گشتاور پایینتری فراهم میآورد که با ساختار و کاربرد این وانت هماهنگتر است.
سیستم انتقال نیرو ۱۰ سرعت اتوماتیک SelectShift مورد بازنگری قرار گرفته و توربین (مبدل گشتاور) قدرتمندتری برای آن در نظر گرفته شده است. محور جلو نیز تغییر یافته تا توان تحمل قدرت بالاتر پیشرانه جدید را داشته باشد. همچنین میل گاردان خودرو با ضخامت بیشتر و این بار از جنس آلومینیوم طراحی شده است.
در سیستم تعلیق محور عقب به جای فنرهای شمش به کار رفته در نسل دوم رپتور، حالا از سیستم مولتی لینک (چند نقطه اتصال) با پنهاردهای بزرگتر و فنرهای لول (دقیقا مشابه سیستم تعلیق رم TRX) بهره گرفته شده است تا بازی این محور در مسیرهای بیراهه بیشتر از مدل پیشین باشد. همچنین در هر دو محور جلو و عقب از کمکهای هیدرولیکی قابل تنظیم هوشمند برند FOX استفاده شده است. این کمکهای هیدرولیکی قابل تنظیم در مسیرهای بیراهه با بازه ۳۳۰ میلیمتری در جلو و ۳۸۰ میلیمتری در عقب همراه است تا ضمن حفظ راحتی و امنیت سرنشینان در مسیرهای ناهموار، با ورود به مسیرهای آسفالت خیابانی این کمکها سفتتر شده و پایداری خودرو در رانندگیهای تند و تیز روزانه بر تایرهای ۳۷ اینچی (۹۳ سانتی متری) استاندارد کارخانه را نیز بهبود بخشد.
رپتور نسل سوم با کد شناسایی P702 و پسوند اضافه R (پسوند به کار رفته در فورد برانکو رپتور)، با تغییرات بسیار زیاد اعمال شده در بخش نیرو محرکه و زیربندی، یک خودرو کاملا نوین و متمایز از نسلهای پیشین است که نه تنها حالا با توان و دوام بالاتر در دسترس مشتری قرار دارد، بلکه مستقیما به منظور جدال رو در رو با رم TRX کرایسلر به تولید رسیده است.
سبک طراحی نسل سوم رپتور در نسخه R شاید در ظاهر تغییر چندانی به خود ندیده باشد، اما کاپوت نسخه R در مقایسه با رپتور معمولی به اندازه ۲۵.۴ میلیمتر بلندتر است تا حرارت تولیدی پیشرانه جدید را با راحتی بیشتری خارج کند. جلوپنجره بزرگ خودرو به نشان FORD و البته حرف نارنجی رنگ R مزین شده است و چراغهای استاندارد فدرال سه قلو بر جلوپنجره و در دو طرف گلگیرها نقش بسته است تا عرض بسیار زیاد آن را در تاریکی شب به سایر رانندگان گوشزد کند.
نمای جانبی همچنان از برجستگی قابل توجه گلگیرها در راستای ارائه یک تصویر کاملا عضلانی بهره میگیرد که البته با ریمهای آلیاژ آلومینیوم ۱۷ اینچی و تایرهای استاندارد ۳۷ اینچی کامل میشود. در کنار جیپ رنگلر ۳۹۲ جدید با پیشرانه ۶.۴ لیتری HEMI V8، رپتور R تنها خودرویی است که به صورت استاندارد از کارخانه با تایرهای ۳۷ اینچی به بازار عرضه میشود.
نمای داخلی با چرم درجه یک مشکی رنگ و چرم آلکانترا پوشیده شده و همچنین استفاده از تریم فیبر کربن واقعی بر رودریها و داشبرد دیده میشود که حس پریمیوم را به سرنشینان منتقل میکند. صندلیهای خودرو از نوع اسپرت برند ریکارو است و مجموعه نمایشگرهای پشت فرمان خودرو از نوع تمام دیجیتال است که با یک نمایشگر ۱۲.۰ اینچی لمسی سیستم مولتی مدیا بر میانه داشبرد، شیوه طراحی مدرن این محصول را به نمایش میگذارد.
طیف گستردهای از امکانات رفاهی و ایمنی نظیر سیستم کنترل مسیر (ویژه دور زدن تیز در مسیرهای باریک آفرودی)، کنترل سرعت در مسیرهای بیراهه (کروز کنترل ویژه آفرود) و سیستم رانندگی با یک پدال (کنترل گاز و ترمز از طریق پدال گاز) برای کنترل راحتتر، دقیقتر و حرفهایتر خودرو به رپتور R اضافه شدهاند. همچنین این خودرو با هشت رنگ خارجی متمایز به بازار عرضه میشود که دو رنگ سفید آوالانش و خاکستری آزور کاملا جدید هستند. نمای خارجی رپتور R برای اولین بار با سه لایه رنگ مجزا پوشیده شده است.
فورد F150 رپتور R یک خودرو با پیشرانه، خط انتقال نیرو و زیربندی کاملا جدید است که هدف اصلی آن تنها رقابت مستقیم با رم TRX 1500 است. البته این خودرو دو ایراد اساسی به همراه دارد که قابل حل نیست. اول آن که رقم آغازین فروش این هیولا جدید برابر با حدود ۱۱۰ هزار دلار است و دومین مشکل مصرف سوخت بسیار بالا آن برابر با ۲۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
البته که داشتن مصرف سوخت بالا برای خودرویی که ویژه رانندگی پرفشار و پر سرعت در مسیرهای بیراهه طراحی شده و وزن نهایی قابل توجه نزدیک به سه تن دارد، به هیچ عنوان غیر طبیعی نیست.
نویسنده: شهاب انیسی
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *