ویتارا نام آشنایی در بازار خودرو ایران است که نسل سوم آن به مدت ۱۴ سال، از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۸ توسط ایران خودرو تولید میشد. حالا، خودروساز ژاپنی نسل پنجم سوزوکی گرند ویتارا را با ظاهری بهروزتر و پیشرانه نیمه هیبریدی معرفی کرده است. ویتارا جدید همراه با تویوتا اِربِن کروزر محصولات مشترک دو خودروساز ژاپنی سوزوکی و تویوتا هستند که از نظر مشخصات فنی و ابعاد و اندازه کاملا شبیهاند. خودرو سوزوکی گرند ویتارا در هند رونمایی شده و در کشورهای حاشیه خلیج فارس هم طرفدارانی دارد. در صورت آزادسازی واردات خودرو، این کراساوور جمع و جور میتواند دوباره به خیابانها و جادههای ایران برگردد.
+ پیشرانه کممصرف
+ بهبود امکانات
سوزوکی گرند ویتارا ۲۰۲۲ با دو پیشرانه بنزینی نیمه هیبریدی به بازار عرضه میشود. اولین پیشرانه، ۱.۵ لیتری هیبرید هوشمند شامل یک موتور بنزینی و یک موتور برقی ۱۲ ولت با باتری لیتیوم یونی میشود که تویوتا آن را ساخته است. موتور بنزینی ۹۲ اسب بخار قدرت و ۱۲۲ نیوتن.متر گشتاور دارد و در کنار آن یک موتور برقی نیز کار میکند که مجموع خروجی پیشرانه را به ۱۱۵ اسب بخار و ۱۴۱ نیوتن.متر میرساند. این پیشرانه به یک گیربکس e-CVT وصل است و چهار حالت رانندگی دارد. سوزوکی گرند ویتارا جدید یکی از کممصرفترین خودروها است و در هر ۱۰۰ کیلومتر فقط ۳.۶ لیتر بنزین مصرف میکند.
دومین گزینه برای ویتارا ۲۰۲۲، پیشرانه ۱.۵ لیتری بنزینی با فناوری هیبرید هوشمند و قدرت ۱۰۳ اسب بخار و گشتاور ۱۳۷ نیوتن.متر و محصول سوزوکی است. این موتور را میتوان با دو جعبهدنده دستی ۵ سرعته یا گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته همراه با پدال شیفتر سفارش داد. سیستم بازیابی انرژی ترمز، گشتاور کمکی و استارت استاپ از امکاناتی است که در این مدل وجود دارد. این مدل از سوزوکی گرند ویتارا ۲۰۲۲ با جعبه دنده دستی ۴.۷ لیتر، با گیربکس اتومات ۴.۸ لیتر و با گیربکس دستی دو دیفرانسیل ۵.۱ لیتر در هر صد کیلومتر بنزین مصرف میکند.
نوع موتور خودرو
خطی بنزینی هیبریدی
حجم موتور
۱.۵ لیتر
سیلندر / سوپاپ
۴ / ۱۶
۳ / ۱۲
تنفس موتور
طبیعی
قدرت
۱۰۳ اسب بخار
۱۱۵ اسب بخار
گشتاور
۱۳۷ نیوتن.متر
۱۴۱ نیوتن.متر
گیربکس
۵ سرعته دستی
۶ سرعته اتوماتیک
اتوماتیک e-CVT
محور محرک
دو دیفرانسیل
دیفرانسیل جلو
شتاب
—–
سرعت
—–
مصرف سوخت
۵.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
۳.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی
یورو ۶
فرمان
برقی
بدنه
کراساوور
نوع رینگ
آلومینیومی
طول
۴۳۴۵ میلیمتر
عرض
۱۷۹۵ میلیمتر
ارتفاع
۱۶۴۵ میلیمتر
فاصله محورها
۲۶۰۰ میلیمتر
وزن خالص
۱۱۵۰ – ۱۲۹۵ کیلوگرم
تعداد سرنشین
۵ نفر
ظرفیت صندوق
—–
حجم مخزن سوخت
۴۵ لیتر
قطر رینگ
۱۷ اینچ
کروز کنترل
دارد
کروز کنترل هوشمند
ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی
دارد
کنترل سرعت در سرازیری
دارد
کنترل کشش
دارد
کنترل پایداری
دارد
اتو پارک
ندارد
سنسور جلو
دارد
سنسور عقب
دارد
رادار نقطه کور
دارد
رادار تغییر لاین
ندارد
رادار تصادف جلو
ندارد
رادار تصادف عقب
دارد
ترمز ضدقفل
دارد
ترمز کمکی
ندارد
ترمز اضطراری
ندارد
ترمز پارک برقی
ندارد
اتولایت
دارد
چراغ روز
دارد
دکمههای کنترلی فرمان
دارد
گرمکن فرمان
ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی
دارد
ناوبری
دارد
نمایشگر هدآپ
ندارد
دوربین عقب
دارد
دوربین جانبی
دارد
دوربین ۳۶۰ درجه
دارد
کیسه هوا
دارد
ورود بدون کلید
دارد
استارت بدون کلید
دارد
تهویه اتوماتیک
دارد
صندلی برقی راننده
دارد
صندلی برقی سرنشین جلو
دارد
گرمکن صندلی جلو
ندارد
سردکن صندلی جلو
دارد
آینه بغل برقی
دارد
گرمکن آینه بغل
ندارد
پانوراما
دارد
سانروف
دارد
سوزوکی گرند ویتارا ۲۰۲۲ با استفاده از زبان طراحی Crafted Futurism طراحی شده و همین سبک نیز برای طراحی دوقلوی ویتارا، یعنی تویوتا اربن کروزر نیز به کار رفته است.
نسل جدید کراس اوور کوچک دارای چهرهای مثل بیشتر خودروهای روز است که شامل چراغهای باریک و سهتکهای زیر درب کاپوت و چراغهای روز در بخش میانی نمای جلو میشود. اولین تفاوت ویتارا با نسلهای قبلی، جلوپنجره بزرگ و سیاه رنگ آن است که با نواری کرومی از بخش بالایی جدا شده است.
در نمای جانبی گلگیرهای بزرگ، عضلانی و مربعی، خط شانهای پهن و رینگهای ۱۷ اینچی جلب توجه میکند.
در قسمت عقب هم چراغهای باریک دو رنگ دیده میشوند که روی درب صندوق کشیده شده و به هم وصل شدهاند. گرافیک چراغها شبیه دیلایتها بوده و با سه لامپ LED کار شده است. مهشکنها در دو طرف بدنه قرار گرفتهاند و قاب آنها برجسته است و باعث میشود ویتارا عریضتر دیده شود.
کابین سوزوکی گرند ویتارا ۲۰۲۲ مثل ظاهرش طراحی خیلی خاص و عجیب و غریبی ندارد. یک کیلومترشمار دیجیتال پشت فرمان دیده میشود، فرمان کاملا ساده و معمولی است و خبری از طرح دی کات و اسپرت نیست.
در مرکز داشبرد یک نمایشگر لمسی ۹ اینچی به صورت ایستاده دیده میشود و در پایین آن دریچههای تهویه قرار گرفتهاند و در قسمتهای پایینتر نیز کلیدهای فیزیکی نصب شدهاند.
صندلیها طوری طراحی شدهاند که بدن راننده و سرنشین جلو را در بر بگیرند و همچنین مجهز به خنککننده باشند.
سوزوکی گرند ویتارا در مدل ۲۰۲۲ برای اولین بار با سقف پانوراما عرضه خواهد شد و موجب میشود تا کابین بزرگتر و جادارتر به نظر برسد.
نسل پنجم سوزوکی گرند ویتارا در تابستان ۲۰۲۲ میلادی معرفی شده تا در بازار کراساوورهای اقتصادی و جمع و جور با تویوتا اربن کروزر، هیوندای کرتا، کیا سلتوس، نیسان کیکز و فولکس واگن تایگن رقابت کند.
طراحی ظاهری ویتارا بهروزرسانی شده و کابین علاوه بر سادگی، کیفیت خوبی دارد و همچنین آپشنهای بیشتری به فهرست امکانات خودرو اضافه شده است. خرید خودرو سوزوکی گرند ویتارا احتمالا از سپتامبر ۲۰۲۲ برای هندیها و ساکنان کشورهای جنوب شرق آسیا با قیمت ۱۴ هزار تا ۲۳ هزار دلار امکانپذیر خواهد بود.
نویسنده: میلاد قزللو
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *