شرکت‌های مختلفی امروزه در زمینه ارسال مرسولات پستی فعالیت می‌کنند که جهت افزایش کیفیت خدمات خود، امکان رهگیری مرسولات را در اختیار مشتریانشان قرار داده‌اند. با استفاده از سامانه رهگیری مرسولات هر شرکت، می‌توانید از آخرین وضعیت بسته خود آگاه شوید.
شرکت پست دو سامانه را برای رهگیری مرسولات در اختیار مشترکان خود قرار داده است. یک سامانه برای پیگیری مرسولات شخصی و دیگری جهت رهگیری مرسولات سازمانی مانند کارت سوخت، کارت نظام وظیفه و … طراحی و در دسترس قرار گرفته‌اند.
شرکت‌های خصوصی تیپاکس و پستکس نیز امکان رهگیری مرسولات را برای مشتریان خود فراهم ساخته‌اند که با روش پیگیری مرسوله در این شرکت‌ها نیز آشنا می‌شویم.
زمانی که بسته یا نامه تحویل پست می‌شود، شماره بارکد 24 رقمی برای آن صادر شده که کد رهگیری بوده و می‌توان از آن برای پیگیری وضعیت مرسوله استفاده کرد.
جهت رهگیری نامه یا بسته‌های پستی که توسط اشخاص عادی ارسال شده‌اند، می‌توانید به سامانه رهگیری مرسولات شرکت ملی پست مراجعه کنید. در این سامانه پس از درج کد رهگیری مرسوله، روی علامت ذره‌بین کلیک کنید تا عملیات جستجو در سامانه انجام شود.
در صفحه جدید، تمام اطلاعات مکانی و زمانی مرسوله از قبیل قبول مرسوله، ارسال مرسوله به مقصد، ورود مرسوله به منطقه پستی مقصد، تحویل به نامه‌رسان و … است.
جهت آگاهی یافتن از مشخصات مرسوله ارسال شده مانند وزن، نام فرستنده و گیرنده، وزن و ریز هزینه پستی، روی مشاهده جزئیات بیشتر که در ردیف اول و کنار قبول مرسوله درج شده، کلیک کنید. در صفحه جدید این اطلاعات نمایش داده شده که در صورت لزوم می‌توانید آن را پرینت بگیرید.
یکی از ویژگی‌های این سامانه، درج زمان تحویل مرسوله به نامه‌رسان و اسم و تصویر وی است. اینگونه می‌توانید جهت دریافت بسته پستی خود، زمان‌بندی بهتری داشته باشید. با کلیک روی مشاهده اطلاعات نامه‌رسان نیز از صحت اطلاعات مامور مراجعه کننده به منزل یا محل کار خود مطلع می‌شوید.
اما اگر به اینترنت دسترسی ندارید، می‌توانید از طریق پیامک، وضعیت مرسوله خود را پیگیری کنید. برای این کار، حرف R را در متن پیامک تایپ کنید و سپس کد مرسوله مورد نظرتان را وارد کنید. این پیامک را به شماره 2000441 ارسال کنید. وضعیت بسته و راهنمای آن برای شما ارسال می‌شود.
البته تلاش‌های ما در هنگام نوشتن این مطلب برای دریافت پیامکی وضعیت مرسوله پستی با موفقیت همراه نبود.
اما مرسولات سازمانی مانند گواهینامه، سیم‌کارت یا کارت پایان خدمت از آن دست مرسولات پستی است که کد رهگیری در اختیار شما از سوی سازمان مربوطه قرار نمی‌گیرد. از همین روی شرکت پست، سامانه رهگیری مرسولات سازمانی را تدارک دیده که با مراجعه به آن می‌توانید اینگونه مرسولات را پیگیری کنید.
کارت سوخت، شناسنامه و کارت خودرو، اسناد موتور سیکلت، گواهینامه، نظام وظیفه، دیوان عدالت اداری و سیم‌کارت از جمله مواردی است که می‌توانید در این سامانه وضعیت‌شان را رهگیری کنید.
به طور مثال برای پیگیری وضعیت گواهینامه خود، ابتدا آن را از نوار وسط صفحه انتخاب کنید. سپس با واردسازی کد ملی و کد کپچا، روی گزینه جستجو کلیک کنید.
در نهایت وضعیت ارسال گواهینامه برایتان نمایش داده خواهد شد و می‌توانید از زمان تحویل آن مطلع شوید. اگرچه تمام پیگیری‌های ما از این سامانه با پیام «مرسوله‌ای با مشخصات وارد شده تاکنون از سازمان مربوطه، تحویل پست نگردیده است» همراه شد.
تیپاکس یک شرکت پستی خصوصی است که می‌توان برای ارسال مرسولات درون شهری، برون شهری و حتی بین‌المللی از آن استفاده کرد.
طبق آمارهای اعلام شده از سوی تیپاکس، آن‌ها هزار نمایندگی در سراسر کشور داشته و روزانه نزدیک به 150هزار بسته را منتقل می‌کنند.
از مزایای استفاده از خدمات این شرکت می‌توان به برآورد قیمت و زمان ارسال آنلاین اشاره کرد. همچنین امکان رهگیری مرسوله در سامانه تیپاکس فراهم شده و در صورت ارسال بسته خود از طریق این شرکت، می‌توانید موقعیت مرسوله خود را رصد کنید.
برای این امر بایستی به سایت تیپاکس مراجعه کرده و گزینه «رهگیری» را انتخاب کنید.
برای رهگیری بسته خود و اطلاع از آخرین وضعیت آن، بایستی کد رهگیری پیامک شده، شماره بارکد یا کد قرارداد را در کادر نمایش داده شده در صفحه جدید وارد کنید.
پس از درج کد و کلیک روی گزینه رهگیری، آخرین وضعیت مرسوله براساس تاریخ و ساعت نمایش داده خواهد شد.
همچنین با کلیک روی گزینه «مشاهده اطلاعات بیشتر»، کدی برای گیرنده مرسوله پیامک شده و پس از درج آن می‌توانید از جزئیات بیشتری آگاه شوید.
پستکس نیز شرکت خصوصی فعال در زمینه ارسال مرسولات پستی است. این بازارگاه خدمات پستی در سال گذشته بیش از یک میلیون بسته درون شهری، برون شهری و بین‌المللی را جابجا کرده و با استفاده از خدمات هوشمند 30 درصد در مسیر مسافت و مصرف سوخت، صرفه جویی کرده است.
رهگیری مرسولات در پستکس با استفاده از بارکد پستی(کد رهگیری)، شماره سفارش و موبایل فرستنده یا گیرنده ممکن است. با مراجعه به سایت این شرکت، از کادر قرار گرفته در بالا سمت چپ صفحه استفاده کرده و یکی از موارد ذکر شده را درج کنید.
پس از کلیک روی گزینه رهگیری به صفحه جدیدی منتقل شده و در آنجا می‌توانید از آخرین وضعیت مرسوله پستی خود آگاه شوید.
کد رهگیری مرسوله شماره‌ای است که شرکت پست برای ردیابی بسته پستی به افراد می‌دهد.
 برای پیگیری مرسولات با کد رهگیری فقط کافیست کد پیگیری را داخل باکس جست‌وجو سایت شرکت ملی پست یا تیپاکس وارد کنید.
برای پیگیری مرسولات سازمانی مثل شناسنامه در سامانه پیگیری مرسولات سازمانی شرکت پست کد ملی و کد کپچا مورد نیاز است. با وارد کردن آن‌ها در سامانه وضعیت مرسوله سازمانی نمایش داده می‌شود.
خیر، برای پیگیری مسولات کد ملی و کد پیگیری بسیار مهم و مورد نیاز است.
برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.
تمامی حقوق برای وبسایت دیجیاتو محفوظ است.

نمایش


رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟




نمایش

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ لطفا نام کاربری یا ایمیل خود را وارد کنید.
رمز عبور جدید به ایمیل شما ارسال خواهد شد.


بازگشت به فرم ورود

source

توسط digitalwebmaster