ری تریسینگ (Ray Tracing) یا رهگیری پرتو در سالهای اخیر به شکل بالقوه به واسطه سرمایهگذاری انویدیا و AMD و نقشآفرینی در کارتهای گرافیک این دو شرکت به شهرت و همچنین استفاده زیادی رسیده است.
ری تریسینگ به زبان ساده، یک تکنیک نورپردازی است که ظاهر بازیها را به واقعیت نزدیکتر میکند. در واقع در این تکنیک فرایند واقعی تابش و بازتاب نور در جهان واقعی، در بازیهای ویدیویی شبیهسازی میشود. استفاده از چنین ترفندی کمک میکند که محیط بازیهای ویدیویی در مقایسه با شیوه قدیمی نورپردازی یعنی نورپردازی ثابت، واقعیتر به نظر برسد.
معمولاً بازیهای سازگار با ری تریسینگ، از ویژگی DLSS انویدیا هم پشتیبانی میکنند. کلمه DLSS سرواژه کلمات Deep Learning Super Sampling است که در زبان فارسی «نمونه برداری به وسیله یادگیری عمیق» معنا میشود. خود Super Sampling به یک تکنیک Anti-aliasing اشاره دارد که از تیز شدن لبهها در تصاویر گرافیکی جلوگیری میکند.
یکی دیگر از روشهای Anti-aliasing با نام SSAA یا Supersampling Ant-Aliasing شناخته میشود که تصاویر را در رزولوشنهای بالاتری رندر کرده و سپس با استفاده از دادههای آن، شکافها و مشکلات موجود در رزولوشن بومی را میپوشاند.
یادگیری عمیق چاشنی و همان رمز موفقیت انویدیا است. به لطف قدرت یادگیری ماشین، انویدیا میتواند مدلهای هوش مصنوعی را در رزولوشن بالا تولید کند. سپس تکنیک Anti-aliasing میتواند از این مدلهای هوش مصنوعی برای پوشاندن اطلاعات ناقص کمک بگیرد.
طی چند سال، DLSS انویدیا دلیلی قاطعانه برای خرید کارتهای گرافیک سری RTX این شرکت به شمار میرفت. AMD نیز اخیراً FSR 2.0 (یا همان FidelityFX Super Resolution) خود را بهبود داده تا این رویه را تغییر دهد. FSR 2.0 اساساً نسخه برندسازی شده TSR است که اولین بار در ماه مارس سال جاری میلادی در بازی Ghostwire Tokyo به کار رفته بود.
اکنون بازیهای بسیاری از ری تریسینگ، DLSS و FSR 2.0 پشتیبانی میکنند. بازیهای سازگار با FSR 2.0 شرکت AMD را پیشتر روی تکفارس معرفی کردهایم. حالا نوبت معرفی تمام بازیهایی است که به امکان پشتیبانی از ری تریسینگ و DLSS مجهز هستند.
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
تمام حقوق این سایت متعلق به تکفارس می باشد.
Copyright© 2022 TechFars All Rights Reserved
