آپارات یک سرویس اشتراک‌گذاری ویدیو بومی است که در غیاب رقبای جهانی مثل یوتیوب، توانسته به جایگاه نخست در میان پلتفرم‌های مشابه در ایران دست پیدا کند. آپارات از اواخر سال ۱۳۸۹ آغاز به فعالیت کرد و سرویس کسب درآمد از آن هم در سال ۱۳۹۶ برای کاربران ارائه شد. با این وجود هنوز هم بسیاری از افراد اطلاع دقیقی درباره نحوه کسب درآمد از آپارات و شرایط آن ندارند. در ادامه به بررسی نکات مرتبط با این مسئله و موارد ضروری خواهیم پرداخت.
آپارات زیر مجموعه‌ای از شرکت صبا ایده به شمار می‌رود که سرویس‌های مشهور دیگری مثل صبا ویژن، فیلیمو و سینما تیکت را هم تحت مالکیت خود دارد. طبق گزارش سالانه آپارات، پهنای باند این شرکت که در ابتدای فعالیت تنها ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه بود، در بهار سال گذشته به رقم ۳۰۰ گیگابیت بر ثانیه دست پیدا کرده است. همچنین در بازه زمانی تیر ۱۳۹۹ تا تیر ۱۴۰۰، بیش از ۱۸ میلیارد بازدید از ویدیوهای آپلود شده روی آپارات صورت گرفته است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد ۵۳ درصدی را تجربه کرده است.
از دیگر آمارهای جالب آپارات می‌توان به پخش ۲۰ هزار سال ویدیو در طی یک سال اشاره نمود که نسبت به سال قبل از آن، ۷۷ درصد رشد را شاهد بوده است. تعداد بازدیدهای یکتای سالانه آپارات هم در همین مدت حدود ۶۰ میلیون اعلام شده است که ۴۳ درصد بیشتر از سال پیش از آن بوده است. در هر دقیقه حدود دو ساعت ویدیو در آپارات توسط کاربران آپلود می‌شود که مجموع آن در یک سال به رقم ۷۲ میلیون دقیقه می‌رسد. تا تیر ۱۴۰۰ بیش از ۴۸۰۰ تولیدکننده محتوا در سرویس کسب درآمد از آپارات عضو بوده‌اند. آپارات به پول مجازی خود با نام روبی هم مجهز شده است که کاربران به از طریق آن می‌توانند نسبت به حمایت از استریمرهای محبوب خود در این پلتفرم اقدام نمایند.
همانطور که در قسمت قبلی مشاهده کردید، فرایند جذب کاربر و آپلود ویدیو در پلتفرم آپارات به صورت پیوسته درحال افزایش است. اما کاملا مشخص است که مدیران این سرویس به رشد بسیار بیشتری علاقه دارند و به همین منظور از سال ۱۳۹۶ سیستم کسب درآمد از آپارات را راه‌اندازی کرده‌اند که هدف اصلی آن حمایت مالی از تولیدکنندگان محتوای ویدیویی است. البته واضح است که آپارات هم در این میان بی‌نصیب نمی‌ماند و با رقابتی شدن فرآیند تولید محتوا، می‌تواند پذیرای ویدیوهای باکیفیت‌تری باشد که بازدیدکنندگان بیشتری را به سوی خود جلب می‌کند.
تقسیم حق تبلیغات با تولیدکنندگان ویدیو پدیده جدیدی نیست و برای سال‌های طولانی در یوتیوب اجرا شده است. با این حال برخی معایب یوتیوب موجب شده است تا کاربران داخلی به سمت آپارات سوق پیدا کند. بدون شک، اولین مسئله اصلی پیرامون یوتیوب، محدودیت در دسترسی به آن در ایران است که موجب می‌شود بسیاری از بازدیدکنندگان به سمت آپارات بروند. حتی والدین هم به دلیل برخی ملاحظات ترجیح می‌دهند تا کودکان خود را پای ویدیوهای آپارات یا سایر سرویس‌های بومی بنشانند و به سراغ استفاده از ابزارهای تغییر آی‌پی نروند. البته یوتیوب تنظیمات پیشرفته‌ای را برای محافظت از کودکان در فضای خود ارائه می‌کند؛ اما بدبینی‌ها نسبت به ابزارهای تغییر آی‌پی موجب شده است تا آپارات و امثال آن به نوعی جایگزین یوتیوب در ایران بشوند.
سختی کسب مخاطب در یوتیوب و انتقال درآمدهای ارزی به داخل ایران از دیگر دلایلی است که تولیدکنندگان محتوا را به استفاده از آپارات ترغیب می‌کند. البته پرداخت دلاری درآمد در یوتیوب و مقدار بیشتر آن در مقایسه با آپارات توانسته روند مهاجرت به سوی یوتیوب را داغ‌تر کند؛ مخصوصا در شرایطی که شاهد افت شدید ارزش ریال در مقابل دلار هستیم. با این حال اگر به کسب درآمد از آپارات به وسیله تولید محتوا علاقه دارید، بهتر است نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است را حتما مطالعه نمایید.
تولیدکننده محتوا به شخص یا گروهی گفته می‌شود که اقدام به ساخت ویدیوهای اختصاصی خود می‌نمایند و آن‌ها را در آپارات آپلود می‌کنند. آپارات تاکید ویژه‌ای بر اصالت محتوا دارد و در صورتی که حساب کاربری عضو سیستم درآمدزایی اقدام به بازنشر ویدیوی سایرین کنند، برای همیشه از این طرح حذف خواهد شد. البته آپارات برخی تبصره‌ها را هم برای مفهوم تولیدکننده محتوا در نظر گرفته است تا از ایجاد ابهامات در پلتفرم خود جلوگیری به عمل آورد. این تبصره‌ها شامل موارد زیر می‌شوند.
واضح است که برای عضویت در سیستم کسب درآمد از آپارات، ابتدا باید شرایط لازم برای قرارگیری در میان تولیدکنندگان محتوای این پلتفرم را داشته باشید. اما تولیدکننده محتوا بودن به تنهایی برای درآمدزایی در آپارات کافی نیست و یک سری قوانین دیگر هم به همین منظور در نظر گرفته شده است. پیش نیاز اصلی و ضروری برای ثبت درخواست عضویت در طرح مذکور، داشتن حداقل ۲۰۰ دنبال‌کننده و حداقل ۳ هزار ساعت نمایش ویدیو در ۳ ماه اخیر است.
کاربران پس از عضویت در سیستم کسب درآمد از آپارات به پنل گزارش‌دهی اختصاصی و پیشرفته دسترسی خواهند شد که در آن جزئیات مرتبط با عملکرد آن‌ها نمیاش داده می‌شود. از جمله موارد قابل مشاهده در این پنل می‌توان به نمایش ویدیوهایی با درآمد بالا، زمان تماشای کلی هر ویدیو در کنار تعداد بازدید آن، درآمد روزانه، در ماه اخیر، درآمد کلی و تخمین درآمد نهایی ماه جاری اشاره نمود.
آپارات برخی قوانین داخلی را برای تولیدکنندگان محتوا وضع کرده است که رعایت آن‌ها برای ادامه عضویت در سیستم کسب درآمد از این پلتفرم ضروری است. در پایین می‌توانید مهم‌ترین موارد ذکر شده از سوی آپارات را مشاهده کنید.
آپارات در گذشته به ازای هر هزار بازدید مبلغ ۲۵۰ الی ۷۰۰ تومان را به تولیدکنندگان محتوا اختصاص می‌داد. مشخص است که چنین شیوه پرداخت یکسانی می‌تواند باعث سرخوردگی تولیدکنندگان ویدیوهای باکیفیت شود و آن‌ها را به استفاده از سایر پلتفرم‌ها سوق دهد. به همین دلیل امروزه آپارات از سیستم جدیدی با نام RPM (Revenue Per Mile) برای تسهیم حق تبلیغات با تولیدکنندگان خود استفاده می‌نماید که نسبت به روشی قبلی بهینه‌تر است.
سرویس آپارات ادعا دارد که بیش از نیمی از درآمد حاصل از نمایش تبلیغات خود (بین ۵۰ الی ۷۰ درصد) را با تولیدکنندگان ویدیو به اشتراک می‌گذارد. البته باید اشاره کنیم که منظور از درآمد، سود خالص آپارات است که هزینه‌هایی مثل بیمه، هزینه‌های زیرساخت و تجهیزات در کنار مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی ابتدا از آن کسر می‌شود. همچنین جهت تعلق گرفتن این مبلغ، بازدیدکننده باید حداقل ۶ ثانیه به تماشای تبلیغ پرداخته باشد؛ در نتیجه تمامی بازدید‌ها به عنوان یک نمایش موفق محسوب نمی‌شوند.
در هنگام محاسبه درآمد تولیدکنندگان با استفاده از شاخص RMP عوامل مختلفی بر تعیین مبلغ نهایی تاثیر دارند که شامل موارد زیر می‌شوند. البته آپارات از ارائه اطلاعات تکمیلی پیرامون نحوه محاسبه درآمدها خودداری کرده است و نمی‌توان مبلغی قطعی برای این منظور در نظر گرفت.
در گذشته سیستم درآمدزایی آپارات شامل دو گزینه تولیدکننده محتوا و بازنشر کننده محتوا می‌شد. بازنشر کنندگان افرادی بودند که ویدیوها را از منابع دیگری دریافت می‌کردند و در آپارات قرار می‌دادند. البته این ویدیوها نباید ناقض قوانین نشر افراد یا سایر کانال‌ها می‌بودند. همچنین شرایط عضویت در این سطح برابر با ۲ هزار دنبال‌کننده و ۵۰۰ هزار ساعت نمایش موفق ویدیو در ۳ ماه گذشته می‌شد.
مشخص است که ویدیوهای بازنشر شده در سایر پلتفرم‌ها هم به راحتی یافت می‌شوند و اختصاصی نبودن آن‌ها می‌تواند موجب کاهش جذابیت محتوا شود. همین مسئله موجب شد تا آپارات تمرکز خود را روی تولید محتوا اختصاصی توسط کاربران قرار دهد و درآمدزایی برای بازنشر کنندگان ویدیو را متوقف سازد. از سال ۱۳۹۹ دیگر امکان ثبت نام به عنوان بازنشر کننده در طرح درآمدزایی آپارات وجود ندارد و تنها حساب‌های کاربری که در گذشته داخل این طرح عضو بودند به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
اگر براساس معیارهای آپارات که در قسمت‌های قبلی اشاره شد، در دسته تولیدکنندگان محتوا قرار می‌گیرید و کانال شما هم پیش نیازهای لازم (۲۰۰ دنبال‌کننده و ۳ هزار نمایش موفق در ۳ ماه اخیر) را دارد، می‌توانید از طریق صفحه Aparat.com/income نسبت به عضویت در سیستم کسب درآمد از آپارات اقدام نمایید. در ادامه باید اطلاعاتی مثل نام و نام خانوادگی در کنار کد ملی، شماره شبا و نام بانک را وارد کنید تا در صف بررسی و ارزش‌گذاری قرار بگیرید. با گذشت چند روز از نتیجه درخواست خود مطلع خواهید شد.
اگر به دنبال نرم افرار حرفه‌ای برای ویرایش و تدوین ویدیوهای خود جهت آپلود در آپارات هستید، می‌توانید از مطلب «جعبه ابزار: معرفی بهترین برنامه‌ها برای ویرایش فیلم در کامپیوتر» بازدید کنید. همچنین اگر به کامپیوتر دسترسی ندارید و می‌خواهید ویدیوهای خود را روی موبایل یا تبلت ویرایش کنید، به سراغ «جعبه ابزار: معرفی بهترین برنامه‌های ویرایش ویدیو برای آیفون و آیپد» و «جعبه ابزار: بهترین برنامه‌های ویرایش حرفه‌ای ویدیو در اندروید» بروید.
افرادی که اقدام به تولید ویدیوهای اختصاصی می‌کنند می‌توانند با داشتن ۲۰۰ دنبال‌کننده در کانال خود و ۳ هزار نمایش موفق ویدیو در ۳ ماه گذشته اقدام به ثبت درخواست جهت عضویت در سیستم کسب درآمد از آپارات کنند. همچنین داشتن حداقل ۱۸ سال سن و حساب بانکی هم برای عضویت در این طرح ضروری است.
آپارات از شیوه RMP برای ارزش‌گذاری روی کانال‌ها استفاده می‌نماید که براساس معیارهایی مثل نوع تبلیغات و محتوای کانال همراه با نرخ نمایش موفقیت آمیز تبلیغات کار می‌کند. در گذشته نه چندان دور میانگین مبلغ پرداختی به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید موفق به تولیدکنندگان محتوا برابر با ۳۰۰ الی ۷۰۰ تومان بوده است.
در گذشته کانال‌هایی که به بازنشر ویدیو می‌پرداختند به شرط داشتن ۲ هزار دنبال‌کننده و ۵۰۰ هزار ساعت نمایش موفق ویدیو می‌توانستند در طرح کسب درآمد از آپارات عضو شوند؛ اما این قابلیت از سال ۱۳۹۹ از دسترس خارج شده است و اکنون تنها تولیدکنندگان ویدیو می‌تواند در طرح مذکور ثبت نام نمایند.
بدون شک مبلغ پرداختی یوتیوب به ازای بازدیدهای صورت گرفته از ویدیوها بسیار بیشتر از آپارات است. همچنین افزایش پیوسته ارزش دلار در مقابل ریال را هم باید به معادله اضافه کرد. در سوی دیگر اما کسب مخاطب در آپارات آسان‌تر از یوتیوب است و نیازی به استفاده از ابزارهای تغییر آی‌پی جهت بازدید از ویدیوهای قرار گرفته در آن هم وجود ندارد.
برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.
تمامی حقوق برای وبسایت دیجیاتو محفوظ است.

نمایش


رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟




نمایش

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ لطفا نام کاربری یا ایمیل خود را وارد کنید.
رمز عبور جدید به ایمیل شما ارسال خواهد شد.


بازگشت به فرم ورود

source

توسط digitalwebmaster