علیرغم شلوغی بازار کراس اوورهای تک دیفرانسیل چینی در سال 1400، میتوان گفت که دو خودرو فونیکس تیگو 8 پرو و لاماری ایما از آرین موتور، تبدیل به جذاب ترین خودروهای معرفی شده در سال گذشته شدند و سرانجام در اولین روزهای اردیبهشت با قیمت 989 میلیون تومان راهی بازار شد، اما بزرگترین ایراد لاماری ایما کمبود برخی آپشن های رفاهی و نبود ویژگی مهمی مانند گیربکس تیپ ترونیک است، در قالب یک ویدیو به بررسی شهری و جاده ای لاماری ایما پرداختیم، که ماحصل آن را در ادامه مشاهده می فرمایید:
براساس اطلاعات منابع آگاه، فروش لاماری ایما از این هفته (هفته نخست اردیبهشت ماه) آغاز خواهد شد و با توجه به قیمت 989 میلیون تومانی، می توان تصور کرد که رقیبی تازه برای محصولات مدیران خودرو، کرمان موتور و سایر خودروهای مونتاژی چینی در بازار خواهد بود و احتمالا به سبب مشخصات فنی قابل قبول و طراحی ظاهری جذاب، با استقبال بازار نیز مواجه خواهد شد، هرچند که لاماری ایما در زمینه کمبود امکانات رفاهی و عدم برخورداری از گیربکس تیپ ترونیک، نسبت به رقبای خود دارای ضعف است.
میانه بهمن ماه بود که لاماری ایما توسط آرین موتور پارس رونمایی شد و امروز با گذشت یک ماه شاهد مراسم تست درایو این خودرو در پیست آزادی تهران بودیم، تجربه رانندگی با لاماری ایما در پیست نشان داد که به لطف نسبت مناسب نیرو به وزن، لاماری ایما به راحتی می تواند لقب سریعترین کراس اوور صفر کیلومتر بازار را از آن خود کند.
لاماری ایما
استخراج 195 اسب بخار قدرت از موتوری به حجم 1.5 لیتر به لطف سیستم تزریق مستقیم سوخت و توربوچارجر باعث شده بود که لاماری از حیث قدرت موتور در رده خودرو بزرگتر و گران قیمت تری نظیر فونیکس تیگو 8 ظاهر شود.
این درحالیست که وزن ایما به دلیل کلاس ابعادی کوچکترش اندکی سبک تر است و ترکیب این قدرت موتور با وزن کم و وجود گیربکس هفت سرعته دوبل کلاچ خیس باعث شده بود تا دست یابی به شتاب صفر تا صدی 10 الی 10.5 ثانیه در تهران ممکن شود.
لاماری ایما 2
این درحالیست که عمده رقبای لاماری ایما مانند فیدلیتی، دیگنیتی، تیگو 7 پرو، جک کی 7 و…خودروهایی با شتاب صفر تا صد 11.7 ثانیه الی 13.5 ثانیه هستند و از این نظر یک سر و گردن نسبت به ایما عقبترند.
در بحث ترمزگیری نیز براساس نتایج دستگاه درگی، ایما توانست با ثبت مسافت 39 متر، درست برابر با تیگو 7 پرو، در رده کوتاه ترین خط ترمز ظاهر شود. هندلینگ قابل قبول به لطف سیستم فنربندی مولتی لینک چرخ های عقب (و البته وجود سامانه ESP) با اندکی تمایل به بیش فرمانی، از جمله دیگر ویژگی های این خودرو بود که رانندگی جذابی را برای مالکین ایما نوید می دهد.
صدای جذاب موتور و هماهنگی خوب و موتور و گیربکس از جمله دیگر ویژگی های ایماست که با کاراکتر جوان پسند و اسپرت این خودرو سازگاری زیادی دارد.
در زمینه نقاط ضعف نیز باید به حساسیت موتور به کیفیت سوخت و لزوم استفاده از بنزین سوپر، سبک بودن حس فرمان، نبود قابلیت تعویض دنده به صورت تیپ ترونیک، کمبود برخی از آپشن های رفاهی متداول (نظیر دوربین 360 درجه) و امثال این موارد اشاره کرد.

لاماری ایما
فضای کابین لاماری ایما

لاماری ایما
کیفیت تریم داخلی

لاماری ایما
با این وجود قیمت لاماری ایما توسط مدیران آرین موتور پارس کمتر از یک میلیارد تومان اعلام شده است و با توجه به شرایط بازار و قیمت رقبای این خودرو (که عمدا بیش از 1 میلیارد تومان قیمت دارند)، می توان استقبال زیادی از این خودرو را محتمل دانست.
بهمن ماه 1400 شرکت آرین‌ پارس موتور اولین کراس‌اوور مونتاژی این شرکت با نام لاماری ایما را رونمایی کرد. این کراس اوور در اردیبهشت ماه 1401 با قیمت 989 میلیون تومان راهی بازار شد و در زمره کراس اوورهای تک دیفرانسیل بازار جای می‌گیرد. این درحالیست که قبل از بازگشت تحریم های صنعت خودروسازی، قرار بود میتسوبیشی اکلیپس توسط آرین موتور مونتاژ شود.
این کراس‌اوور نسخه ریبج شده دانگ‌فنگ T5 ایوو است که از چند ماه قبل پروژه تولید و مونتاژ آزمایشی آن در کارخانه آرین‌پارس‌موتور شهر خمین آغاز شده است. شرکت آرین‌موتور سابقا نمایندگی میتسوبیشی ژاپن را در کشورمان در اختیار داشته است.
لاماری درواقع نام برند جدید آرین پارس موتور برای تولید خودروهای سواری است و ایما نام اختصاصی اولین کراس اوور این شرکت است که به دانگ فنگ تی 5 ایوو اشاره دارد.
شتاب صفر تا صد این خودرو بین 8.7 تا 9.2 ثانیه اعلام شده است که البته منوط به فراهم بودن شرایط استاندارد از جمله بنزین استاندارد است که احتمالا در ایران عدد بالاتری ثبت خواهد شد.
به هر صورت برای یافتن شتاب دقیق این کراس‌اوور باید منتظر ماند تا آرین پارس موتور امکان تست درایو این خودرو را فراهم نماید.
گفته می‌شود مصرف بنزین لاماری ایما یا دانگ فنگ T5 ایوو در شرایط استاندارد کمتر از 6 لیتر در صد کیلومتر است که برای یک کراس‌اوور مونتاژی در بازار کشورمان رقم فوق العاده خوبی محسوب می‌شود که البته بازهم به فراهم بودن شرایط استاندارد بستگی دارد و بسیار بعید است که در شرایط تهران قابل دستیابی باشد.
براساس کاتالوگ رسمی شرکت، دانگ فنگ T5 ایوو شرکت آرین موتور به امکاناتی نظیر کیسه هوای 10 نقطه‌ای، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، ترمز پارک برقی، کروز کنترل، کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه مدیریت حرکت در سراشیبی، چراغ روشنایی روز، فناوری LED چراغ‌ها، فرمان کمکی برقی، رینگ آلومینیومی 19 اینچی با تایرهای ایرانی (از برند کویر)، رادار نقطه کور، سقف پانوراما، تریم داخلی چرم، صندلی برقی راننده، سیستم تهویه اتوماتیک و جلو آمپر دیجیتال مجهز است.
لاماری ایما از نظر ابعادی در واقع رقیب برای تیگو 8 و فیدلیتی نیست و نبود ردیف سوم صندلی ها نسبت به فیدلیتی و تیگو هشت و کمبود فضای داخلی نسبت به جک k7 قابل ذکر است. نبود ماساژور صندلی راننده (نسبت به جک کی 7)، درب صندوق برقی، دوربین 360 درجه، شارژ وایرلس، تریم داخلی با کیفیت، صندلی برقی شاگرد، گرمکن و سردکن صندلی های جلو و امثال این موارد از جمله نکاتی است که باعث می شود قیمت لاماری ایما نسبت به رقبا تعدیل شود.
ایما به لطف وجود موتور 195 اسب بخاری، تا زمان عرضه فیدلیتی پرستیژ و دیگنیتی پرستیژ در زمره قدرتمندترین کراس اوورهای چینی بازار قرار می گیرد و نسبت به رقبای مستقیم خود برتری دارد، همچنین وجود گیربکس دوبل کلاچ (با کلاچ خیس) نیز مزیت محسوسی نسبت به رقبای مجهز به گیربکس CVT و دوبل کلاچ خشک محسوب می شود. البته در همین زمینه باید به حساسیت بالای لاماری ایما نسبت به کیفیت بنزین نیز اشاره کرد که می تواند در بلند مدت مشکل ساز شود.
مدیران آرین موتور در ابتدا تمایلی برای اعلام قیمت رسمی لاماری نداشتند اما در نهایت مشخص شد این خودرو در اردیبهشت ماه 1401 با قیمت 989 میلیون تومان در رده کراس اوورهای تک دیفرانسیل سایز متوسط (در بازار ایران) رقبای بسیاری را پیش روی خود می بیند که از مهمترین آن ها باید به تیگو 7، جک S5، فردا موتور T5، هایما S7، دیگنیتی٬‌ مکث موتور K5 و حتی خودروهای بزرگتری نظیر KMC K7 و فیدلیتی اشاره کرد که همگی در زمره کراس اوورهای توربو و تک دیفرانسیل چینی هستند که مشخصات فنی نسبتا نزدیکی را ارائه می دهند اما در زمینه امکانات رفاهی، نوع گیربکس و سطح تجهیزات اختلافاتی با یکدیگر دارند.
از این رو شاید بتوان گفت که لاماری تی 5 به سبب طراحی خاص ظاهری و مشخصات فنی خود می‌تواند از شانس رقابت بالایی در این کلاس برخوردار باشد، هرچند که احتمالا کمبود تیراژ عرضه و ضعف خدمات پس از فروش، چالش اصلی مشتریان خودروهای کم تیراژ چینی خواهد بود.
زمان عرضه لاماری به بازار بهار سال 1401 عنوان شده است و قیمت نهایی نیز با توجه به قوانین گمرکی و نرخ ارز تعیین خواهد شد اما آنطور که از نرخ های بازار چین برمی آید، لاماری می تواند هم قیمت دیگر محصول دانگ فنگ یعنی دیگنیتی (شاید اندکی گران تر) طبقه بندی شود و از شانس پرفروش شدن در بازار داخلی برخوردار است.
برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.
تمامی حقوق برای وبسایت دیجیاتو محفوظ است.

نمایش


رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟




نمایش

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ لطفا نام کاربری یا ایمیل خود را وارد کنید.
رمز عبور جدید به ایمیل شما ارسال خواهد شد.


بازگشت به فرم ورود

source

توسط digitalwebmaster