در این دوران که میگویند محتوا پادشاه است، ما اغلب وسوسه میشویم که هر اطلاعاتی را که درباره یک موضوع خاص و طرحمان داریم را به کار ببریم. با این حال آیا تا به حال سعی کرده اید با هر یک از کاربران نهایی که محتوا را مصرف میکنند صحبت کنید؟ شاید باید اندازه گیری […]
در این دوران که میگویند محتوا پادشاه است، ما اغلب وسوسه میشویم که هر اطلاعاتی را که درباره یک موضوع خاص و طرحمان داریم را به کار ببریم. با این حال آیا تا به حال سعی کرده اید با هر یک از کاربران نهایی که محتوا را مصرف میکنند صحبت کنید؟ شاید باید اندازه گیری کنید که چه مقدار از محتوای شما واقعاً بدون بار شناختی زیاد مصرف نمیشود و به راحتی هدر میرود. با این تفاسیر به یک ابزار بسیار مهم در دست طراحان میرسیم، فضای سفید. امروز ما در مورد اینکه فضای سفید چیست و چگونه بر ترکیب طراحی ما تأثیر میگذارد صحبت می کنیم و چالشهای آن را بر میشماریم.
در این بخش به این سوال پاسخ میدهیم که فضای سفید در طراحی چیست؟ بیایید با خطاب به فیل در اتاق شروع کنیم. فضای سفید (که به عنوان فضای منفی نیز شناخته میشود) در واقع سفید نیست. گول نخورید، این یک تصور غلط رایج است که بسیاری از افراد را از استفاده از این اصل طراحی ضروری باز میدارد. فضای سفید میتواند هر ناحیهای از طرح باشد که عاری از متن، تصویر یا تزئینات باشد. طراحان آن را دوست دارند زیرا میتواند به ایجاد گروه بندی، تأکید بیشتر و بهبود خوانایی کمک کند. اینجاست که چرا فضای سفید یک اصل ظریف است و چگونه میتواند به افزایش تاثیر طرحهای شما کمک کند، مهم میشود. برخلاف نام، فضای سفید فقط برای رنگ سفید اعمال نمیشود. بلکه در مورد هر قسمتی از طراحی که توسط عناصر دیگر گرفته نشده است، مانند متن، عکس یا تصاویر گفته میشود. فضای سفید میتواند هر رنگی باشد، زیرا به پس زمینه طرح اشاره دارد.
به عبارت دیگر فضای سفید یا فضای نگاتیو به سادگی فضای بدون علامت در طراحی است. این فضای بین طرحبندیها، خطوط پاراگرافها، بین پاراگرافها، بین عناصر مختلف و غیره به کار میرود. «فضای سفید در ترکیب طراحی مانند استفاده از سکوت در یک ترکیب موسیقی است. بدون استفاده متناسب از Silence، موسیقی بدون ساختار است. برخی ممکن است آن را نویز بنامند. به طور مشابه، بدون فضای سفید، طراحی بدون ساختار است و تاثیر گذاری آن دشوار.
حال که با معنای فضای سفید آشنا شدید به بررسی اهمیت فضای سفید در طراحی میپردازیم.
· درک بهتر
در حالی که تصاویر و فونتها پیامی را منتقل میکنند، میتوان از فضای سفید برای بهبود و شفاف سازی اطلاعات مهم استفاده کرد. احتمالاً عبارت “کمتر بیشتر است” را شنیدهاید؟ خوب، تقریباً همیشه وقتی برای طراحی اعمال می شود، اینطور است. به همان اندازه که طراحی بیش از حد میتواند آسان باشد، مهم است که از بهم ریختگی بیمورد خودداری کنید. فضای سفید چشم شما را به سمت محتوا هدایت میکند و اجازه میدهد پیام شما برجسته و درک شود.
وضوح به معنای طراحی خسته کننده نیست، بلکه طراحی قوی به خودی خود صحبت کرده و توجه مخاطب را به خود جلب میکند. برند سازی و تبلیغات اپل را در نظر بگیرید. از مناطق وسیعی از فضای سفید برای انتقال حس سادگی و منعکس کننده کاربر پسند بودن محصولاتش استفاده میکند. کتابها و مجلات نمونه بزرگی از اهمیت فضای سفید هستند. حاشیه – ناحیه خالی بین متن و لبه صفحه – خواندن را بسیار آسان میکند.
فضاهای بزرگ بین طرحبندیها و عناصر طرحبندی، که به آن فضاهای سفید ماکرو نیز گفته میشود، کمک زیادی به هدایت کاربران میکند. باز هم در این زمینه میتوان طرحهای اپل را مثال زد.
استفاده از فضاهای سفید به تعریف شخصیت طرح شما کمک میکند. استفاده زیاد از فضاهای سفید به بهتر دیده شدن نام تجاری و لوگو شما در طرح کمک میکند. البته در استفاده از فضای سفید هم نباید زیاد روی کرد زیرا نتیجه عکس دریافت میکنیم.
به تصاویر زیر نگاهی بیندازید. یک پیام ساده وجود دارد که باید داده شود و آن صرفه جویی در نیرو برای آینده است. در تصویر سمت چپ، چشم ما همچنان از یک عنصر به عنصر دیگر میپرد – نام تجاری، عنوان، متن، دکمه، لامپ. منطقه بسیار کمتری وجود دارد که هیچ عنصری وجود نداشته باشد.برعکس، به محض اینکه به تصویر سمت راست نگاه میکنیم، محتوا یکسان است – نام تجاری، عنوان، متن، دکمه، لامپ. چیزی که باعث آرامش چشم میشود فضای سفید اطراف محتوا است. به چشمان ما کمک میکند استراحت کنند، به ما کمک میکند نفس بکشیم و غرق اطلاعات نشویم.
پذیرفتن فضای سفید به عنوان یک عنصر به خودی خود میتواند یکپارچگی و تاثیر را در طرحهای شما ایجاد کند. در اینجا 8 روش برای طراحی با فضای سفید را برای شما شرح میدهیم.
فضای سفید عمدی میتواند به شما کمک کند تمرکز قوی برای طراحی خود ایجاد کنید، بنابراین نترسید که قسمتهای بزرگی از طرح خود را خالی بگذارید.
با حذف عناصر غیر ضروری مانند حاشیه برای کمک به باز شدن طرح، فضای سفید بیشتری را به دست آورید. به یاد داشته باشید که حاشیهها، اشکال، نمادها و سایر عناصر تنها در صورتی باید مورد استفاده قرار گیرند که به ارزش طراحی شما بیافزایند.
از تصاویر پسزمینه با فضای کپی کافی برای پوشاندن متن استفاده کنید. یا تصویر را بزرگ کنید تا فضای سفید بیشتری برای متن ایجاد کنید.
یک پسزمینه رنگی ثابت میتواند برای ایجاد فضای زیادی در اطراف متن استفاده شود و در عین حال عنصری را اضافه کنید که توجه را به خود جلب کند.
گسترش یا متراکم کردن فضای بین حروف میتواند متن شما را به صورت بلوک تراز کند و به آن کمک کند تا به عنوان یک عنصر منسجم ظاهر شود. توجه داشته باشید که خوانایی بیشتری را نیز داشته باشد.
عناصر چندگانه در یک طرح باید همگی دارای حاشیه – یا فضای سفید اطراف خود باشند. به لایههای یکنواخت اطراف متن توجه کنید، «آشپزی: بازگشت به اصول؛» فضای زیر آدرس وب سایت؛ و فضای استفاده نشده بین کادر متن و دسته در تصویر پس زمینه.
برای اعمال این مورد در طراحی گرافیک، یک حاشیه در اطراف عناصر مرکزی مانند متن و تصاویر اضافه کنید. نکته: مطمئن شوید که تمام عناصر شما در مرکز قرار دارند تا فضای سفید به طور یکنواخت ترسیم شود.
با افزایش اندازه یک عنصر مهم در چیدمان خود، مانند کلمه، از شلوغی طراحی خودداری کنید.
نوبت شماست در طراحی خود از فضای سفید استفاده کنید. وقتی صحبت از طراحی گرافیکی به میان میآید، بیشتر از فضای سفید استفاده کنید، زیرا درهم تنگی کمتر به این معنی است که انتقال پیام شما آسانتر است. به این فکر کنید که چگونه محتوا را با فضای سفید متعادل کنید تا برند یا پیام خود را به بهترین شکل ممکن بیان کنید. همه چیز با یک صفحه خالی شروع میشود، اما همیشه لازم نیست با یک صفحه کامل تمام شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
آژانس خبری فناوری Technology news agency (به اختصار تکنا Techna) سال 1389 با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نام تکنولوژی نیوز (tech-news.ir) تاسیس شد و از بهمن 1392 فعالیتهای خود را بطور جدی آغاز کرد. تکنا در طی این سالها توانست بیش از 10 هزار مقاله اختصاصی در حوزه علم و فناوری تالیف و ترجمه کند. تکنولوژی نیوز در سال 1398 به «آژانس خبری فناوری تکنا» تغییر نام داد. تکنا آژانس خبری مستقل و غیرانتفاعی میباشد و متعلق به هیچ یک از نهادها و دستگاه های دولتی نیست. رسالت ما انعکاس دستاوردها و رخدادهای داخلی و بین المللی حوزه علم و فناوری مانند رویدادهای زیست محیطی، نجوم، پزشکی، اختراعات، کشفیات، اخبار گجتها و… تحت قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد.