خودروهای ون با امکانات لوکس و صندلیهای راحت، بهتازگی در کشورهای مختلف دنیا مورد توجه قرار گرفتهاند. فضای قابل استفاده و راحتی سرنشینان در این مدلها، بیشتر از انواع سدانهای موجود در بازار جهانی است و برای سوار یا پیادهشدن، راحتتر از شاسیبلندها هستند.
در نمایشگاه خودروی تهران ۱۴۰۱، مینی ون هایما ۷X توسط ایران خودرو رونمایی شد و حالا فرداموتور نیز محصولی مشابه با امکانات بهتر و ابعاد بزرگتر معرفی کرده است. این مدل، FMC M۴ خواهد بود و براساس دانگ فنگ فنگژینگ (DongFeng Fengxing M۴) در ایران مونتاژ خواهد شد.
از نظر کیفیت فنی و کلاس قیمت میتوان بعضی محصولات دانگ فنگ را نزدیک به سطح اول خودروسازی چین و برندهایی مثل چری یا جیلی دانست. در کشور ما، هاچبک H۳۰ کراس دانگ فنگ توسط ایران خودرو مونتاژ شد. امروزه گروه خودروسازی بهمن، ون اینرودز (دانگ فنگ C۳۵) و شاسی بلند دیگنیتی (دانگ فنگ iX۵) راعرضه میکند. وانت پیکاپ کلوت و کراساور لاماری ایما هم، تولیدات دانگ فنگ هستند.
دانگ فنگ موتور، ۵۳ سال پیش در ووهان تاسیس شد و مشابه بسیاری دیگر خودروسازان چینی، در ابتدا تولیدکنندهی کامیون با مصارف نظامی و عمومی بود. بخش اصلی سهام دانگ فنگ، در اختیار دولت چین است و از معدود خودروسازان نیمهخصوصی این کشور محسوب میشود. دانگ فنگ از سال ۲۰۰۳ همکاری با کیا، هوندا و نیسان را با هدف تولید خودرو آغاز کرد و سال ۲۰۱۱ موفق به تولید ۳ میلیون دستگاه وسایل نقلیه سواری شد.
فنگژینگ، یکی از برندهای جدید زیرمجموعهی دانگ فنگ چین است که در کلاس ون و مینیون فعالیت میکند. مدل M۴ در سال ۲۰۲۱ رونمایی شده است و تلاش میکند تا خودرویی لوکس با امکانات نزدیک به استاندارد جهانی باشد. این مدل در بعضی منابع یات (Yacht) به معنی قایق لوکس تفریحی نام دارد.
فرم کلی چراغها و نمای جلوپنجره، FMC M۴ را جذاب و مدرن جلوه میدهد. طراحی این مدل بسیار متفاوت از خودروهای معمول در کلاس ون چینی با چراغهای ساده است و فراتر از انتظار، جلب توجه میکند.
برای جلوپنجره، حالتی شبیه به زبان طراحی لکسوس وجود دارد که البته با ترفندی ساده به دو قسمت تقسیم شده است. این بخش با نوار کروم که از پایین سپر تا انتهای قاب پنجرهها کشیده شده، جلوپنجره را از دیگر ادوات خودرو جدا میکند. چراغهای FMC M۴ نیز گوشههای تیز دارند تا همراه با نوار LED عمودی در طرفین، جذابیت بیشتری داشته باشند. حجمدهی بدنه با ظرفت بسیار خوبی انجام شده و ظاهر سپر، هماهنگی بسیار خوبی با دیگر اجزا دارد.
در نمای جانبی، کشیدگی بدنه با خطوط کمعمق روی درها و رکاب، به خوبی احساس میشود. از این زاویه، فرم خاص چراغهای جلو و عقب در دید بیننده هستند؛ ضمن اینکه اسپویلر انتهای بدنه، شیب سقف از جلو تا عقب و اختلاف ارتفاع دستگیرهها، چشمنواز به نظر میرسند.
برای پشت فردا FMC M۴، چراغهای پیوسته با طرحی نزدیک به چراغهای جلو انتخاب شدهاند. در عقب هم، حجمدهی بدنه با ظرافت بسیار خوب شکل گرفته و جایگاه مناسبی برای نصب پلاک دارد. باتوجه به اینکه دانگ فنگ تلاش میکند تا فنگژینگ M۴ به ونهای لوکس نزدیک شود؛ استفاده از ادوات پلاستیک سیاهرنگ را به سپر عقب و بخش کوچکی از رکاب محدود کرده است.
در مجموع، میتوان طراحی بیرونی فردا FMC M۴ را عجیب و ناشناخته توصیف کرد؛ درحالیکه نسبت به دیگر ونهای چینی مثل هایما ۷X مونتاژ ایران خودرو یا نسخههای قدیمی دلیکا، جذابتر و چشمگیرتر است. ابعاد بدنه دانگفنگ فورتینگ شامل ۴۸۵۰ میلیمتر طول، ۱۹۰۰ میلیمتر عرض و ۱۷۱۵ میلیمتر ارتفاع با فاصله محورهای ۲۹۰۰ میلیمتر است.
طراحان دانگفنگ فورتینگ M۴ برای داشبورد و ادوات داخل اتاق، حالتی کلاسیک شبیه به کابین مدلهای جدید جنسیس را الگوبرداری کردهاند. در بخش میانی، موادی با نمای مشابه چوب استفاده شده است و ترکیبی از رنگهای روشن کرم و خاکستری، روی فرمان دیده میشود.
دو نمایشگر بزرگ با ساختاری سرتاسری برای پنل دیجیتال پشت فرمان و سیستم سرگرمی وجود دارد که هرکدام، ۱۰/۲۵ اینچ هستند. این ترکیب مشابه داشبورد دانگ فنپ T۵ EVO است که در ایران با نام لاماری ایما توسط آرین موتور رونمایی شد. گروهبندی کلیدها، دستهدندهی مدرن، ادوات فلزی فرمان و پوشش مبله داخل تودری، حس یک خودروی لوکس را برای FMC M۴ تقویت میکنند.
فردا FMC M۴ با ساختار ۷ صندلی با چهار صندلی جداگانه برای ردیفهای اول و دوم تولید میشود. طبیعتا سرنشینان ردیف وسط، بیشترین فضا را در اختیار دارند و صندلیهای ردیف سوم، ساده و نیمکت شکل خواهند بود. کیفیت چرم مصنوعی استفاده شده برای این خودرو در مقایسه با دیگر خودروهای چینی موجود در ایران، برتری دارد.
دانگ فنگ فورتینگ نیز مثل بسیاری دیگر خودروهای چینی موجود در بازار جهانی، مجهز به پیشرانهی ۱/۵ لیتر توربوشارژ است اما به لطف فناوری GDi قدرت بیشتری تولید میکند. فردا FMC M۴ از نظر فنی، مشابهت زیادی با لاماری ایما دارد و همراه گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تر (Wet) اتوماتیک، قدرت ۱۹۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۸۵ نیوتنمتر تولید میکند.
باتوجه به اینکه لاماری ایما در آزمونهای سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت، زمان ۹/۵ تا ۱۰ ثانیه را ثبت کرده است، میتوان احتمال داد که مینیون فردا FMC M۴ هم، در زمانی حدود ۱۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و میانگین مصرف سوخت ۷ تا ۸ لیتر بنزین در صد کیلومتر داشته باشد.
هنوز اطلاعات دقیقی از آپشنها و قیمت این مدل موجود نیست اما بنابر اطلاعات بهدست آمده از نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۱، میتوان فردا FMC M۴ را یکی از پرامکاناتترین مدلهای صفر کیلومتر موجود در ایران دانست.
فرداموتوز امیدوار است FMC M۴ در بازار کشورمان همراه با رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه، اتو هلد، ترمز پارک برقی، فناوری حفظ خودرو بین خطوط، سنسور نور و باران، گرمکن و سردکن صندلی های ردیف اول و دوم، ماساژور تطبیقی صندلی راننده، تنظیم برقی صندلی های ردیف اول و دوم (با قابلیت تنظیم عرضی صندلی های ردیف دوم، کروز کنترل تطبیقی با قابلیت کاهش و افزایش سرعت در ترافیک، تهویه اتوماتیک با تهویه مستقل برای سرنشینان عقب، فیلترپاکسازی هوا، ۸ کیسه هوای ۱۲ نقطه ای، هشدار برخورد از جلو و کنترل خودکار نوربالا، عرضه شود. ترمزهای ABS مجهز به توزیع هوشمند نیروزی ترمز، فناوری حفظ تعادل ESP و کنترل کشش TCS هم روی دانگفنگ فورتینگ موجود در بازار چین وجود دارد.
دانگ فنگ فورتینگ یا Fengxing M۴ هنوز به طور گسترده در بازارهای خارجی فروخته نشده است؛ اما ضمن مقایسه این خودرو با مدلهای مشابه ساخت چین، میتوان انتظار قیمت در حدود ۲۰ هزار دلار داشت. با این شرایط و نگاهی به امکانات خودرو در نسخهی نمایشگاهی، احتمالا فردا FMC M۴ حدود یک تا ۱/۲ میلیارد تومان برای خریدار ایرانی هزینه دارد.
شاید در کشورهای مختلف دنیا، ونهای لوکس و تجهیزشده ساخت برندهای معتبر، مورد توجه افراد متمول یا برنامههای تشریفات باشند اما حتی در بازار ایران هم، به زحمت میتوان برای یک مینیون چینی، مشتری جذب کرد. عامهی مردم ترجیح میدهند با سرمایهای بیش از یک میلیارد تومان، سراغ انواع شاسیبلندهای دست دوم کرهای بروند. طبیعتا افراد ثروتمند هم با صرف هزینهی بیشتر، از برندهای مطرح آلمانی و ژاپنی مثل سدانهای مرسدس بنز یا تویوتا لندکروزر برای امور تشریفاتی استفاده میکنند. با این شرایط، موفقیت فردا FMC M۴ در بازار ایران، بعید به نظر میرسد.
Alan.r
بدک نیست موتورش تقریبا قویه امکانات رفاهی و ایمنی زیادی هم داره ولی دقیقا با دو برابر قیمت به مردم قالب میکنن یعنی ۴۰ هزار دلار
حسام
آخه تو این مملکت با این وضعیت بلبشو، کدوم خودرو با قیمت جهانی رسیده دست ملت که این دومیش باشه
همه میدونیم که قیمتش این نیست ولی بیایم مقایسه کنیم، آیا پراید قیمتش ۲۰۰ میلیونه؟ یا مثلاً ۲۰۷ قیمتش ۵۰۰ میلیونه؟
باید واقع بین بود، کلی عوارض و مالیات و سود شرکت و هزار چیز دیگه باعث این افزایش قیمت میشه وگرنه با قیمتهای به مراتب کمتری میشد وارد بشه
Taha Malek
ما رفتیم نمایشگاه بی کیفیت ترین مواد به کار رفترو فردا داشت حالا این زیر پارچه بود ندیدم
ولی کیفیت پلاستیک های بکار رفته تو بقیه مدلا با پراید برابره از صندلی یکیشون پشم زده بود بیرون
کیفیت مونتاژ خیلی بد بود کلا اصلا ماشیناش جالب نبود
ولی این تو عکسا جالب بنظر میرسه
شهریار
خوبه که به ون ها هم تو بازار ایران یه فرصت دوباره بدن. ولی خب زشت تر از این نتونستن پیدا کنن؟
دکتر استاپ
حتی توی این رنج قیمتی هم این لوکس پلاستیکی سرهم بندی شده توسط زیر پله های چین باید در برابر آزرا۲۰۰۸_۲۰۱۱تعظیم کنه🔥
ابوالفضل
از لکسوس خوشگل تره
ابوالفضل
فقط به خطوط بدنه شیوه طراحی رینگ و چراغ عقب توجه کنید بعد دیس لایک بدید 😐
TML BN
والا x22 از این قشنگ تره😂😂😂😐😐
KSH
چیه این خوشگله
من که پشیمون شدم حتی از دیدنش
ابوالفضل
توش از بنز لوکس تره
ابوالفضل
فقط به دوخت الماسی درب ها و چوب طبیعی داشبورد و چرم صندلی ها توجه کنید بعد دیس لایک بدید 😐
دکتر استاپ
از دیس لایک فرار نکن
اینجا چاینیز فن ها خورده میشن😈🔥
TML BN
دوست عزیز یا شما بنز ندیدی یا اینو ندیدی
ابوالفضل
قدرت و گشتاور عالی 👏👏
ابوالفضل
به فناوری GDI توجه کنید به نسبت قدرت ب حجم توجه کنید ۱۳۰ اسب بخار بر لیتر از دوج وایپر بیشتره بعد دیس لایک بدید 😐
javadhy
باشه این ماشین از نظر فنی از دوج وایپر بهتر از نظر لوکس بودن از بنز بهتر از نظر قیافه از لکسوسم بهتر حتما خودتم از انیشتین زرنگ تری
viper2
اسم این لگن اشغالو کنار دوج بزرگ و کبیر و سلطان و …. نیار . اه . خجالت بکش . دوج باید بره سیگار بکشه که یکی مثل تو میاد ماشیناش رو با این لگنا مقایسه میکنه
viper2
ماشینی با طراحی خیلی قشنگی نیست . فنی هم که مثل همیشه . ولی داخلش خیلی عالیه . البته بیشتر به استیشن میخوره یه جورایی . ولی با این قیمت جای تامل داره
یوسف
صد رحمت به سانگ یانگ رودیوس
AMANTE
ماشین ون برای عموم باید قابل خرید باشه یا شرایطی بزارن که قابل خرید باشه.
اما توی ایران این ماشین میشه میلیاردی و لوکس و افراد پولدار میرن سراغ اش، به هیچ عنوان هم نمیشه قسطی خرید حتی اگه بخوان قسطی بدن.
بعد انتظار دارن ون توی ایران موفق بشه.
Jdm باز
بنظرم ون و مینی ون باید قیمتش جوری باشه که عموممردم بتونن بخرنش ، حالا درسته این یذره اپشن ها و امکانات زیادی داره ولی دلیل نمیشه قیمت ۱/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومنی براش تعیین کنن
TML BN
این چرا جلوش این شکلیه
TML BN
نمیدونم چرا پشتش رو دیدم یاد این سانتافه جدیدا مدل ۲۰۲۲ افتادم😐
و یک چیزی که برای من سواله این با این قیمتش خریدارش کی میتونه باشه واقعا
یک خانواده معمولی با بودجه متوسط رو به زیاد خب میره قطعا یک شاسی بلند یا یک کراس و یا سدان میگیره
قشر جوون هم که قطعا انتخابش این نیست
تحت پیگرد
طراحیش سلیقه ایه به نظرم قشنگه داخلشم خوبه ولی باید از نظر استهلاک و در طول زمان بررسی بشه
meysam
نمای جلوش خیلی بد
ولی در داخل کاملا جبران کرده و خیلی زیباست
برای چینی ۱.۲ میلیارد زیاده
ون هم متاسفانه در ایران اصلا طرفدار نداره فقط بخاطر اینکه مردم اصلا نمیدونن ماهیت ون چیه و چقدر خوبه
Lione
شرکت فردا موتور منت گذاشتن این محصول رو گذاشته بودن با در های قفل و بسیار خسته شده بودن که دوتا لوگوی مقوایی جلو و عقب ماشین چسبونده بودن واقعا جای تقدیر و تشکر داره
آنتی چاینا
ای کاش من همه بودم … با همه اکانت ها بهت دیس میدادم …
SLR _ 722
بنظرم حالا که دولت تشویق به فرزندآوری میکنه و دنبال جوان سازی جمعیت هست ، میتونه با شرایط عالی و حمایتی این ماشین یا ون ایران خودرو ( یا هر ماشین جا دار دیگه ) رو مثلا به خانوار های بالای ۵ نفر بده ( که توی یک ماشین سواری یا شاسی جا نمیشن )
اینطوری هم این کلاس خودرویی رونق میگیره و هم به نفع خانواده
محمدرضا اشتری – دبیر سایت پدال
اون خانواده هم سریعا ماشین رو می فروشه و پولش رو ۴ تا پراید میخره برای خانم بچه ها
ماشین میلیارد تومانی طلب تون باشه، نمی تونن شیرخشک رایگان بدن به خانواده ۵ نفره
مجتبی
شیر خشک هم طلبمون نمیتونن پوشک بچه های چندقلو رو تامین کنن
ارسلان
جناب اشتری
این رایگان رایگان پدره کشور رو در آورده !! بجای رایگان کردن بیان دستمزدها رو با مخارج هماهنگ کنن اینجوری نیازی به رایگان کردن چیزی نیست عزت نفس مردم هم حفظ میشه و حس نمیکنن صدقه دریافت کردن
رایگان کردن چیزی جز فساد و تورم به دنبال نداره یه سری منابع رو رایگان میکنن با پول بودجه مملکت بعدش ۴ درصد جمعیت کشور با فامیل بازی و وصل بودن به اینو و اون ۷۰-۸۰ درصد این منابع رایگان که برای ۹۶ درصد دیگه مردم هست رو تصاحب میکنن نتیجه اینکه حق به حق دار نمیرسه شکاف طبقاتی بیشتر میشه فساد افسارگسیخته و سازمانی ایجاد میشه یا اگه هست ساختارهای جدیدی درِش شکل میگیره و ریشه ی فساد و نابرابری عمیق تر میشه
دنبال چیزه رایگان نباشید
شهر نشین
بیارید برای خانواده ها.کاش تو کشورمون ون و استیشن عادی بشود.
Ilia2008
حرف قشنگی زدی ، ولی متاسفانه برای این کار دیر شده ، مینی ون ها و استیشن واگن ها و سدان ها با اومدن suv ها در حال انقراض هستند . ( بیرون کشور )
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
آیا حساب کاربری ندارید؟