تارا پس از یک سال حضور در بازار، پستی‌وبلندی‌های زیادی را طی کرده است اما مسلما هنوز راه زیادی را برای رسیدن به موفقیت درپیش دارد. سوال اینجاست که آیا جدیدترین محصول ایران‌خودرو درحد انتظار کاربران ایرانی ظاهر شده است؟! اگر پاسخ به این سوال منفی باشد، چه نکاتی باید در نسخه‌های بعدی آن تصحیح شوند؟! در ادامه با ما و بررسی ایران‌خودرو تارا، مزایا و معایب این خودروی پرحاشیه همراه شوید.

پس از برجام، ایران‌خودرو همکاری بین‌المللی خود را با شرکایی چون پژو افزایش داد و درنتیجه خودروهایی چون کراس‌اوور ۲۰۰۸، سدان ۵۰۸ و… را وارد کشور کرد. با برهم‌خوردن معاهده برجام، پژو از ایران بیرون رفت. ایران‌خودرو نیز برای خروج از بجران خود، از پلتفرم سدان سایز کوچک این شرکت، پژو ۳۰۱، که قرار بود در بازار ایران نیز فروخته شود، استفاده کرد. ایران‌خودرو با به‌روزرسانی شاسی ۳۰۱ و نامگذاری آن با کد «IKP1»، از آن در ساخت خودروی جدیدش استفاده برد. این شرکت که هم‌اکنون موفق به داخلی‌سازی ۷۵ درصد اجزای این خودرو شده است، قرار است هر ساله و تا سال ۱۴۱۰، روند تولید ۵۰ هزار دستگاه در سال را حفظ کند.

بگذارید از جلو شروع کنیم. تارا نیز مانند دیگر محصولات ایران‌خودرو از خطوطی واضح استفاده می‌کند و تقریبا خبری از فرم‌های آئرودینامیک و نرم نیست. چراغ‌های هالوژنی جلو فرمپردازی جدیدی دارند اما می‌توان آن‌ها را ترکیبی از چراغ‌های پژو ۳۰۱ و دنا دانست. جلوپنجره تارا درحقیقت نسخه ساده‌تری از جلوپنجره پژو ۳۰۱ است. در زیر چراغ‌ها نیز شاهد حضور چراغ روزتاب و مه‌شکن‌ها هستیم.

نمای جانبی به‌اندازه جلو جزئیات ندارد؛ درحقیقت چیز خاصی ندارد! یک خودروی کاملا ساده که تنها نکته چشم‌گیرش، یک خط شکسته در بخش پایین درها و یک خط شانه صاف به شمار می‌رود. به یاد دارم که زمانی که نخستین‌بار تارا دنده‌دستی را از نزدیک دیدم، گفتم «چه رینگ‌های قشنگی»! اما گویا خبری از رینگ نبود و ایران‌خودرو برای نسخه دستی این خودرو از قالپاق استفاده کرده است؛ بنابراین رینگ تنها به دارندگان نسخه اتوماتیک داده خواهد شد.
نمای جانبی تارا اتوماتیک
بخش پشتی با دربرگیری چراغ یکپارچه، به یکی از مهم‌ترین بخش‌های طراحی تارا بدل شده است. متاسفانه خبری از LED زیبایی که در نسخه مفهومی این خودرو به‌کارگرفته شده بود نیست و این چراغ، طرحی خرپامانند را در خود جای داده است که برای برخی از افراد ممکن است چندان مطلوب نباشد. باقی اجزا نیز به‌شکلی متداول و ساده طراحی شده‌اند. لوگوی «TARA» نیز بخش زیرین چراغ را مزین کرده است.
کابین تارا اتوماتیک
کابین تارا برخلاف بیرون آن چندان بی‌حس‌وحال نیست و ظاهری کاملا به‌روزتر نسبت‌به سایز محصولات ایرانی دارد. نخستین نکته‌ای که در این بخش توجه شما را به خود جلب می‌کند ارتفاع زیاد داشبورد است که رانندگی و خوگرفتن با آن را برای افراد بسیار کوتاه‌قد دشوار می‌کند و حقیقتا حس عجیبی دارد. پس از آن، غربیلک فرمان را خواهید دید که ظاهری به‌روز و ارگونومیک دارد و کلیدهای کروزکنترل، تنظیم صدا و محدودیت سرعت را درخود جای داده است. کیفیت فرمان برقی و خوش‌دست این خودرو اما معمولی است.
فرمان تارا اتوماتیک
داشبورد و بخش‌های زیادی از خودرو مانند سایر محصولات داخلی از جنس پلاستیک بی‌کیفیت ساخته شده اما این‌بار شاهد بهره‌گیری بخش‌هایی چون بالادری، دور نمایشگر لمسی و هواکش‌ها از طرح فیبرکربنی هستیم. زیر نمایشگر شاهد جاسازی کلیدهای فیزیکی کنترل تهویه‌مطبوع هستیم که وضعیت کارکرد خود را با یک نمیاشگر دیجیتالی کوچک و خوانا نشان می ‌دهند. کلیدهای بالابر شیشه و سیستم آنتی‌ترپ متاسفانه در مکانی نامناسب قرار گرفته‌اند و راننده را برای دسترسی به خود، به زحمت می‌اندازند. کنار ترمز دستی نیز دو درگاه USB حضور دارند که به به‌روزبودن تارا کمک قراوانی کرده‌اند.
نمایشگر تارا اتوماتیک
جنس صندلی‌ها از پارچه‌های خاکستری با دوخت سفید است که به‌خوبی سرنشین را دربر گرفته، کیفیت مناسبی دارند و به‌شکل دستی، به کاربر خود اجازه تنظیم حالت نشستن و ارتفاع آن را می‌دهند؛ البته نسخه اتوماتیک به صندلی‌هایی از چرم مصنوعی مجهز شده است. فضای پای سرنشینان جلو و عقب بسیار راحت و مناسب است و همین مسئله یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت تارا به شمار می‌رود. ایران‌خودرو به لطف فاصله محوری ۲.۶ متری یکی از جادارترین سدان‌های کامپکت بازار را تولید کرده است. کیفیت صندلی‌های عقب نیز مناسب است اما برخلاف جالیوانی مشترک با صندلی‌های جلو، خبری از کنسول میانی نیست.
دکمه تارا اتوماتیک
تارا به‌عنوان به‌روزترین محصول ایران‌خودرو به امکاناتی چون سیستم پایش فشار باد (TPMS)، کمربند با اتصال ۳ نقطه‌ای، سنسور دنده‌عقب، سیستم قطع خودکار سوخت، سیستم راهنمای تعویض دنده (GSI)، ایزوفیکس، نمایشگر دمای محیط و صندلی‌های تاشوی عقب مجهز شده است که باعث می‌شود فضای بسیار بزرگ ۶۴۰ لیتری صندوق‌عقب، افزایش یابد. نمایشگر لمسی این خودرو نیز به قابلیت‌هایی چون رهیاب، اتصال بلوتوثی، اتصال هوشمند تلفن‌هوشمند، رادیو، میرورلینک و اتصال USB مجهز شده است و صدای رسانه را ازطریق چهار بلندگو پخش می‌کند. ناگفته نماند که مدل اتوماتیک تارا به دکمه روشن‌خاموش مجهز بوده و دیگر از عملکرد چرخشی سوییچ استفاده نمی‌کند.
کابین تارا دستی به دو کیسه هوا مجهز شده که در نسخه اتوماتیک به چهار عدد افزایش یافته است. سیستم گرمایش/ سرمایش تارا نیز دستی هستند و عملکرد بسیار خوبی دارند. متاسفانه در تارا دستی خبری از سانروف نیست و برای بهره‌گیری از این آپشن، باید نسخه اتوماتیک را خریداری کنید. تمام صندلی‌ها نیز به پشت‌گردنی با امکان تنظیم ارتفاع مجهز شده‌اند.

موتور ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ تارا همان موتور نام‌آشنای TU5 است که این‌بار به‌واسطه به‌روزسانی‌های متعدد به‌نام «TU5P» شناخته می‌شود. این موتور ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد که آن‌ها را به‌ترتیب در دورهای ۵,۸۰۰rpm و ۴,۰۰۰rpm دردسترس راننده قرار می‌دهد. ایران‌خودرو مدعی شده که شتاب اولیه نسخه‌های دنده دستی و اتوماتیک تارا به‌ترتیب برابر ۱۲.۵ و ۱۳ ثانیه است؛ اگر کاربر نسخه دستی، تعویض‌دنده را به‌خوبی انجام دهد به این رقم دست خواهد یافت.

ایران‌خودرو برای تارا دستی از یک گیربکس ۵ سرعته استفاده کرده که هم‌اکنون از آن در محصولات دیگر خود استفاده می‌کند. نسخه اتوماتیک اما به یک گیربکس ۶ سرعته خودکار مجهز شده است. هر دو گیربکس عملکرد مطلوبی دارند و انتظارات یک خانواده با سبک رانندگی معمولی را به‌خوبی برآورده می‌کنند. سازنده مدعی است که با پرکردن باک ۵۰ لیتری این خودروی ۱۱۷۰ کیلوگرمی (۱۲۶۸ کیلوگرم برای مدل اتوماتیک)، می‌توانید به مصرف ترکیبی ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دست یابید که نسبت‌به سایر رقبا مناسب به‌نظر می‌رسد.
سیستم سوخت هر دو مدل دنده دستی و اتوماتیک تارا انژکتوری با پاشش چندنقطه‌ای بوده که به موتور توانایی همراهی راننده را تا حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت می‌دهد که ما به‌خاطر محدودیت‌های جاده‌ای، قانونی و ایمنی کشور انجام آن را به شما توصیه نمی‌کنیم.

عایق‌بندی کابین تارا به بهترین نحو ممکن انجام شده و خوشبختانه خبری از صدای موتور نیست. فنربندی و سیستم تعلیق این خودرو نیز نسبت‌به دیگر محصولات ایران‌خودرو کیفیتی بهتر و تنظیماتی نرم دارد و نوید یک سواری راحت را به سرنشینان خود می‌دهد. البته که قطعا کابین بزرگش آن را به یکی از بهترین گزینه‌ها در میان خودروهای داخلی تبدیل می‌کند. تارا با بهره‌گیری از تعلیق مناسب، در گذر از ناهمواری‌ها عملکرد مناسبی دارد اما شگفت‌آور نیست. البته ناگفته نماند که این سواری نرم از آمادگی خودرو می‌کاهد و نمی‌توانید از آن انتظار رفتاری اسپرت داشته باشید. درکل راندمان این خودرو مناسب خانواده، نرم و نه‌چندان هیجان‌انگیز است.

پدال گاز تارا به‌خاطر بهره‌گیری‌اش از دریچه گاز برقی، با تاخیری بسیار جزئی عمل می‌کند اما درکل عملکرد مطلوبی دارد. ترمزهای دیسکی این خودرو که در جلو خنک‌شونده نیز می‌باشند، عملکرد بسیار مناسبی دارند و هیچ‌جای نگرانی را باقی نمی‌گذارند. ایران‌خودرو برای حفظ امنیت سرنشینان، تارا را به سیستم‌های ایمنی چون ترمز ضدقفل ABS، سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD)، ترمز اضطراری (HBA)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم پایداری الکترونیکی (ESC) و دستیار حرکت در سربالایی (HSA) مجهز کرده است.

عملکرد سیستم پایداری که ازطریق یک کلید و در بخش چپ و پشت غربیلک فرمان قرار گرفته است، مناسب بوده و هرکجا که لازم باشد، وارد عمل می‌شود تا از وقوع حادثه جلوگیری کند. البته فرمان برقی این خودرو با وجود اینکه در سرعت‌های پایین عملکرد نرمی دارد، در سرعت‌های بالا کمی سفت‌تر می‌شود تا از پیچش‌های ناگهانی راننده جلوگیری کند.
تارا دستی نیز مانند نسخه اتوماتیک ظرفیت بهره‌گیری از امکانات رفاهی و موتوری متعدد را داشته اما ایران‌خودرو برای فروش بیشترش، ترجیح داده تا امکانات خاصی چون سانروف را به نسخه اتوماتیک محدود کند. برای بررسی بیشتر تفاوت‌های تارای اتوماتیک و دستی می‌توانید جدول زیر را مشاهده کنید:
EBA، ESC، ABS، HSA
EBA، ESC، ABS، HSA
صندلی‌های تاشو عقب
صندلی‌های تاشو عقب
بررسی سواری تارا اتوماتیک
تارا خودرویی است که تماما براساس پژو ۳۰۱ طراحی و ساخته شده است و درحقیقت باوجود امکانات بیشتر، کیفیت کمتری نسبت‌به آن دارد. کابین و صندوق جادار، سواری بی‌سروصدا، راندمان مناسب، سیستم کنترل پایداری و امکانات نسخه اتوماتیک آن را به گزینه‌ای مناسب برای خانواده تبدیل می‌کند اما کیفیت نه‌چندان مطلوب ادوات داخلی، کمبود امکانات نسخه دستی، سواری بدون‌هیجان و ارگونومی عجیب آن را از چشم برخی کاربران می‌اندازد و از ارزش خرید آن در بازار می‌کاهد. استهلاک نسبتا بالای پیشرانه TU5، کیفیت لوازم، مشکلات مونتاژی ناشی از عدم دقت در خط تولید یا طراحی، ستون‌های جانبی B عریض و همرنگ بدنه مشابه خودروهای ارزان قیمت، حذف و کمبود امکانات نسبت به رقبای چینی، ساده‌سازی بیش از حد و تعدادی مشکلات ریز دیگر نیز آزاردهنده هستند.
سانروف تارا اتوماتیک
طبق آخرین اعلامیه‌‌های رسمی ایران‌خودرو، قیمت کارخانه‌ای تارا دستی برابر ۲۹۳ میلیون تومان (اسفند ۱۴۰۰) است. قیمت نسخه اتوماتیک این سدان کوچک نیز در کارخانه برابر ۴۱۵ میلیون تومان (فروردین ۱۴۰۱) بوده اما هر دوی آن‌ها در بازار با اختلاف قیمت سرسام‌آوری به فروش می‌رسند. امروزه نسخه دستی و اتوماتیک به‌ترتیب با قیمت‌هایی حدود ۴۴۵ و ۵۷۵ میلیون تومان برای مدل‌های ۱۴۰۰ و ۴۶۵ و ۵۹۵ میلیون تومان برای مدل‌های ۱۴۰۱ معامله می‌شوند که واقعا ارزش حقیقی خودرو را زیر سوال می‌برند.
سواری تارا اتوماتیک
امروزه و با قیمت بازاری این خودرو می‌توان خودروهایی چون دنا پلاس توربو اتوماتیک، پژو پارس ELX سال سفارشی، فردا ۵۱۱ و رقیب اصلی تارا، سایپا شاهین، را خریداری کرد. در بازار خودروهای کارکرده می‌توان به سراغ سدان‌هایی چون چری آریزو ۵ توربو اکسلنت، برلیانس H330، بسترن B50F، ام‌جی ۶، جیلی GC6 و جک J4 رفت. برای اطلاع دقیق از مشخصات این محصولات داخلی، بررسی‌ آن‌ها و مقایسه‌شان با تارا و مقایسه بیشتر به مطالب مرتبط در پدال سری بزنید.
NAVID۰۰۹۸
آخه به چه قیمتی ؟!
تو خودروهای ایرانی ، تارا بهترینِ ، شک نکنید ، چون حقیقتاً کیفیت منتاژ بالاتری نسبت به بقیه داره و بخصوص نمونه‌های اتومات حتی چند پله بالاتر از نمونه‌های دنده‌ای هستند و در فضای داخل تفاوت دارند که قبل از عید یه بررسی ریزی از نزدیک داشتم ، ولی ، اما ، به نکته‌ای میرسیم که خرید تارا و هر خودروی ایرانی دیگری را زیر سوال میبره و آن هم قیمت‌های شُخمی و مضخرفشان هست که با لاتاری راه انداختن و خودرو ندادن به مردم شورش را در آورده‌اند !
اون از وضع دلار !
اون از دروغ‌های بی‌پایان آزادی واردات !
اون از جو راه انداختن‌های ارزانی و دروغ !
این هم شده وضع گرانی پشت گرانی !
حقیقتاً تا کجا میخواهد پیش برود !
چقدر مونده که منفجر شویم ؟!
روزگارمون شده گرانی و استرس زندگی از فردا و فردا که تا به خودمون بیائیم میفهمیم عمر تمام شده و زیرِ گِل هم دیگر جایی نداریم چون احتمالاً قبر هم با خودرو گوشت نون ماکارانی مرغ گران و شُخمی میشود !
حامد
داداش اونقدر قبلا کامنت های بی سر ته گذاشتی که اگه الان هم یه کامنت کاملا حق هم بزاری بازم بعد دیس لایک میدن 😅
ماشین دوست
نوید جان، به نظر شما کوئیک چطوره؟
TML BN
به نظر من نقص بزرگ طراحی تارا چراغ عقبش هست
البته شاید بعضی نقطه قوت طراحیش بدونن
دیجی
به خدا لیاقت جوانان ما این ماشین های سرهم بندی شده نیست اونم باقیمت ۲۰هزار دلار
محمد
این لگنا مزایا هم دارن؟
بفرمایید معایب، معایب
امیرشایان فرازی
منفی در منفی مثبت:(
(نظر ایران فرقون
فرشاد
از نگارش و جمله بندی فوق العاده ضعیف که بگذریم، در یک متن کوتاه، چقدر باید غلط داشت؟!
کافر مقدس
رپورتاژ کاری با کیفیت نگارشی نداره کمیت رو بذار کنار کلی عکس با دورین ۷۱۰۰ نیکون آپلود کن بره
این روزها گرفتاری سایتهای داخلی همینه رپورتاژ داخلی -چینی تا بی نهایت
new RAMIN
چند ماه پیش گفته بودم که نمایندگی ایرانخودرو رفته بودم و یه ربع الکی چرخیدم مثلا میخواستم ماشین بخرم… اولا بماند که اون مسئولش هیچی از تارا سردرنمیاورد فقط میگفت سانروف داره موتورش اقتصادی هست تیو فایو پلاس هست آپشن داره😂همین. دراش قفل بود ولی شیشه هاش پایین بود وقتی به داشبرد دست زدم یعنی پلاستیک خشک توخالی بود.صندلی هاش خوب بود نسبت به بقیه خودروهای ایرانی ولی نسبت خودرویی که من دارم هیچی نبود…حالا خوبه اونی که من دارم یه چیز کاملا معمولی و اقتصادی هست و تازه ۱۰ سال پیش رونمایی شده! بگذریم…
همین تجربه دست زدن به داشبرد لمس کردن صندلی ها برام کافی بود تا به معمولی بودن و الکی گرون بودن تارا پی ببرم…هفته آینده ۲۷ الی ۳۰ اردیبهشت نمایشگاه خودرو تهرانه ایرانخودرو هم گفته هستش…من که احتمال خیلی زیاد میرم و تجربه بهتری میتونم کسب کنم. البته فکر کنم با حضور مدیران خودرو بهمن موتور بقیه شرکت ها،ایرانخودرو زیاد فکر نکنم به چشم بیاد…اما به طور کلی نظر شخصی خودم اونچیزی که من از مشخصات میدونم و ظاهر و کیفیت بنظرم آنچنان چیز مالی نیستن…
.
تارا اتومات ۵۷۵میلیون بازار آزاد قیمتشه…
حال با یه سرچ ساده با همین پول میشه یه آریزو ۵ دنده ای صفر یا آریزو ۵ اتومات کاکرد ۱۰هزارتا پیدا کرد اونم مدل ۹۹. یا مدل۹۸صفر آریزو۵ اتومات ۵۹۰الی۵۸۰میلیون. حالا چون بحث اقتصادی هست میشه جک j4 خرید قیمت کمتر از تارا. مصرفش خوبه.کراس اوور هم خودم با جک S3 مخالفم ولی باز بهتر از تارا هست یاتوجه به تجربه ای که داشتم.cs35 هم در نوع خود کلاس خود و قیمت خود(قیمت چین نه تخیلی ایران!) خودروی عالی ای هست. مدل ۹۸ صفر همین قیمت ۲۰ تومن بالاتر پیدا میشه.
قطعا و حتما تارا بهترین خودروی ایرانی حال حاضر هست(😐🤦) ولی دربرابر خودروهای چینی رقیب در ایران هیچ حرفی برای گفتن نداره…شاهین هم که وضعیتش۱۰برابر بدتره…فقط برتری تارا نسبت به خودروهای چینی زیاد بودن قطعات هست اونم وقتی همه چی ماشین معمولی باشه نسبت به رقبا باز هم زیاد حرف آنچنانی نمیتونه بزنه…
.
امیدوارم صنعت خودروی ایران یه روز برترین در جهان بشه… چون توانایی شو داره کلی هم استعداد توانایی دارن جوانا…کاری با سایپا و ایرانخودرو ندارم ولی بنظرتون به جامعه ای که مردمش میگن چینی آشغاله میرم تارا شاهین میخرم(دیدم که میگم🤦)پارس سلطانه…۲۰۶عشقه…زانتیا از بنزم بهتره(!) بنظرتون با توجه به حضور این افراد در جامعه(که ماشاالله زیاد هم هستن متاسفانه…) واقعا یه روز خودروسازیمون به سطح جهانی خواهد رسید!؟
javadhy
اولا اینکه با حرفتون کاملا موافقم ولی یه چیزی هم خواستم بهش اضافه کنم شما گفتید آیا روزی خودروسازیمون به سطح جهانی خواهد رسید ؟ میخوام واقعیتش بگم اصن اشکال نداره به سطح جهانی نرسید اگه ماشینای ایرانی ضعیفن زشتن راحت نیستن و… بازم اشکال نداره مهم ترین چیز در مورد ماشینای ایرانی که باید برطرف شه ایمنیشونه چیز دیگه‌ای هم نخواستیم همینکه از هر تصادف ۲ تا مرده در نیاد اوکیه
امیر
کدوم ماشین چینی تو ایران است تست تصادف معتبر داره؟
حداقل تارا پلتفرم پژو ۳۰۱ داره
Dian
بسترن b30 ، بایک سابرینا و… ۵ ستاره از cncap دارن عزیز
امیر
Cncap معتبره؟!!!
AMANTE
بهترین ماشین ایرانی که میتونستید بخرید ولی معایب اش اینقدر زیاده که راحت میتونید بیخیال اش بشید و برید یک ماشین دیگه بخرید.
تارا در صورت قیمت گذاری مناسب و طراحی بیرونی و داخلی بهتر و موتور جدید به یکی از موفق ترین ماشین های بازار ایران تبدیل بشه ولی وقتی پای سود وسط باشه میشه بیخیال همه چی میشن.
امین
طراحی عقب این ماشین واقعا افتضاحه.مخصوصا وقتی شب چراغش روشن باشه.تو این رنج قیمت، خریدنش اشتباه محضه
Jdm باز
ادم اصن حیفش میاد ۵۰۰ میلیون بده به ماشین ایران خودرو
کامیاب
سردبیر‌عزیز و آقای صفرپور چیزی که پست کردین بیشتر رپورتاژه ی محصول مزخرف،ناامن،به شدت زشت و گرون هست تا نقد و بررسی.
لااقل منی که سروکارم با ماشینه،تو شش ماهه گذشته بیش از ده مورد تصادف صرفا بخاطر کودن بودن ESP این خودرو دیدم،چرا اینقدر تعریف میکنید؟
نور ناکافی چراغ های جلو که تقریبا هیچ جوره رفع نمیشه,مگر با لنز.
دوتا پورت یو اس بی خیلی تغییر مثبتیه؟شارژر فندکی دونه چند؟
منی که یوزر قدیمی پدالم چرا باید این همه دروغ بشنوم؟
علی صفرپور
حق با شماست دوست عزیز… اما متاسفانه ما باید در مقایسه با محصولات دیگه داخلی که یکی از دیگری بدتر هستن، به خودروها نگاه کنیم… قوانین کشور هم تنگنا ایجاد میکنن!
Amir
اون پورتها شارژر نیست، به مانیتور وصل میشه از طریق اندروید اتو یا میرور لینک، البته چون با زدن دکمه مود روی فرمون اتصال را قطع میکنه، ترجیح دادم موبایل به مانیتور وصل نشه و یه هولدر موبایل نصب کردم. دلیل من برای خریدم این ماشین اول پلتفرمش بود که همون پژو ۳۰۱ هست و از نظر ایمنی نسبت به چینیها مطمئنتره، اتوماته و تقریبا اکثر آپشن‌های بدرد بخور را داره، اما به شخصه با چراغ عقبش مشکل دارم، اما جالبه خیلیا چراغ عقبش را دوست دارن
Arshia m3csl
یکی از زشت ترین و بدترین ماشین های تاریخ تارا هست واقعا تارا نصبت به پولی که ادم میده ارزش نداره
Farzad
یعنی اسم گزاریشون کشته مارو !
تارا یعنی ستاره ، بله این ماشین ستاره لگن های داخلی لقب گرفته 😂
این ستاره که به آتش گرفتن و نابودی برای همیشه هم علاقه منده نصف بیشترش قطعات بی کیفیت چینیه و تعریف جدیدی از طراحی ناشیانه و کپی کاری ارائه داده . یه سایتی نوشته بود چراغ های جلوش تداعی کننده موستانگ های آمریکاییه 😐 مهندسین سرزمینم هم میگن برای نمای جلوش از یوزپلنگ ایرانی الهام گرفتن 😐🤦‍♂️ ( بیچاره یوزپلنگ )
یه کلیپ هم تو اینستا هست که برف پاکنشو که میزنی بالا میخوره به لبه کاپوت و رنگشو میبره ( مونتاژکاری وطنیه دیگه ) .
Behnam1012
فقط جهت اطلاع میگم جسارت نمیکنم
برف پاکن بخاطر طراحی و ایمنی عابر پیاده اینطوری طراحی شده که در صورت تصادف با صورت یا بدن عابر پیاده برخورد نکنه و دچار جراحت نشه
و برای تعویض تیغه برف پاک کن باید وقتی سویچ تازه بسته شده یک بار دسته ی برف پاک کن به پایین فشار داده بشه تا برف پاک کن در حالت بالا وایسه و تیغه ی برف کن رو بشه تعویض کرد
اپتیما jf که داشتم هم اینطوری بود
Behnam1012
فقط جهت اطلاع میگم جسارت نمیکنم
برف پاکن بخاطر طراحی و ایمنی عابر پیاده اینطوری طراحی شده که در صورت تصادف با صورت یا بدن عابر پیاده برخورد نکنه و دچار جراحت نشه
و برای تعویض تیغه برف پاک کن باید وقتی سویچ تازه بسته شده یک بار دسته ی برف پاک کن به پایین فشار داده بشه تا برف پاک کن در حالت بالا وایسه و تیغه ی برف کن رو بشه تعویض کرد
اپتیما jf که داشتم هم اینطوری بود
Farzad
بله ممنون ک گفتی ، حقیقتا اطلاعات زیادی درباره لگن های داخلی ندارم ، راجب تارا هم چند دقیقه بیشتر تحقیق نکردم چون دیگه بیشتر نتونستم حالم داشت به هم میخورد .
Behnam1012
ارادت
البته فقط بحث تارا نیست
تو سایر خودرو ها هم این نوع طراحی برای استاندار عابر پیاده وجود داره
genius
از دید فنی پلتفرم ۳۰۱ خیلی خیلی از پلتفرم تاریخ گذشته ۴۰۵ وضعیت بهتری داره ولی ایران خودرو با نهایت بدسلیقگی طرح اپکو واسه چراغهای یک تکه عقب رو کنار گذاشت و طراحی بیرونیش رو نامانوس کرد.تو بحث فضای داخلی هم خسیس بازی عجیب سیمکشی نکردن تو درها و نصب کلیدهای بالابر تو بدترین جای ممکن واقعا غیر قابل توجیهه
aliveman1989
اسمش اگ تِرا بود برازنده ترش بود.
Behnam1012
این ماشین نقطه قوتش اونم نسبت به تولیدات داخل پلت فرمشه که توی تصادف ایمنی خیلی بهتری داره ولی نسبت به خودروهای ۲۰۲۲ قطعا ضعیف تره چون این پلت فرم طراحی سال ۲۰۱۲ هست اما بازم پیشرفت خوبیه نسبت به ۴۰۵ و مشتقات (سمند و دنا) ، نقطه قوت دیگه وجود esp که به شدت لازمه و باید اجباری بشه (برای خودروهای جدید)
نکته جالب دیگه جا دار بودن کابین و فضای پا و سر برای ردیف جلو و عقب و صندوق عقب بسیار بزرگ با اینکه بدنه ی خیلی بزرگی نداره اما استفاده ی خوبی از فضا کردن و با این ابعاد بدنه برای استفاده ی شهری هم مناسبه
موتور TU5 هم که مزایا و معایبش مشخصه چیزی نمیگم
اما معایب کیفیت متریال کابین ضعیف نسبت به قیمت و طراحی عجیب و اقتصادی ( بخاطر کاهش هزینه ها و استفاده کم تر از دسته سیم ها کلید های بالابر و … در وسط داشبورد جا گذاری شدن و همچنین بلندگو ها روی داشبورد جلو و عقب جا گذاری شدن ) همچنین سیستم صوتی ضعیف
طراحی هم هرچند به سلیقه بعضی ها شاید خوب باشه اما بازم نماهنگی در خطوط بدنه موج میزنه و در طراحی چراغ های جلو و عقب بی سلیقگی وجود داره طوری که انگار عجله ای طراحی شده
و قیمت که قیمت کارخونه ای هم بالاست چه برسه به بازار
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *







آیا حساب کاربری ندارید؟

source

توسط digitalwebmaster