از نظر کارشناسان، کارل بنز اولین خودروی احتراقی جهان را اختراع کرد و هنری فورد، نخستین کارخانه‌ی خودروسازی را بنیان نهاد؛ اما شرکت‌های ژاپنی مهم‌ترین تاثیر را در بهبود کیفیت وسایل نقلیه‌ی موتوری و ساخت امکانات جانبی داشتند.
رسانه‌های خبری مشهور مثل رویترز، هر سال فهرستی از شرکت های مختلف با بیشترین اختراعات ثبت شده، منتشر می کنند. معمولا گروه صنعتی ۳M، صنایع هوایی بوئینگ و داروسازی بایر آلمان، در صدر قرار دارند. این فهرست برای خودروسازان نیز ارائه می‌شود؛ درحالی‌که برندهای ژاپنی، هرسال بیشترین تعداد اختراع و ابتکار مرتبط با خودروها را ثبت می‌کنند. تویوتا، نیسان و هوندا، حتی در بدترین شرایط اقتصادی، هرسال صدها پتنت (Patent) جدید دارند.
بسیاری از تجهیزات الکترونیک در خودروهای امروز، مثل نمایشگر لمسی، دوربین پارک و پردازنده‌ی کامپیوتری، ابتدا در مدل های ژاپنی نصب شد. ابتکار مهندسان ژاپنی در بهینه‌سازی کارخانه‌های تولید و مونتاژ خودرو نیز، بیشترین تاثیر را بر صنعت وسایل نقلیه داشت. این قبیل فعالیت‌های مدیریتی، کیفیت و طول عمر مدل‌های مختلف را افزایش داد.
در سال‌های ابتدایی اختراع خودرو، چند کارگر با هم، یک ماشین می ساختند. هنری فورد، این پروسه را به کلی تغییر داد و رسما، بنیان‌گذار کارخانه‌های خودروسازی شد. با ابتکار هنری فورد، سرعت تولید بالا رفت، کیفیت ساخت بهتر شد و قیمت خودرو پایین آمد. حدود ۵۰ سال بعد، آقای تائه‌چی اونو (Taiichi Ohno)، تغییرات بزرگی در کارخانه‌ی تویوتا ایجاد کرد. طرح این مهندس ژاپنی به نام تولید ناب یا Lean Manufacturing، هفت  قسمت داشت که مهمترینش، صرفه جویی در زمان بود.
Taiichi Ohno تاچی اونو
تائه‌چی اونو باعث شد کیفیت و تیراژ تولید خودروهای تویوتا با کمترین هزینه، به شدت افزایش پیدا کند. مشابه انقلابی که هنری فورد برای خودروسازی دنیا فراهم کرد، ابتکارات تائه‌چی اونو هم به سرعت توسط شرکت های مختلف جهان، مثل فورد الگوبرداری شد. درواقع طرح lean manufacturing یا تولید ناب که توسط تویوتا و تائه‌چی اونو اجرا شد، صنایع مختلف غیر خودروسازی را هم تحت تاثیر قرار داد.
دومین خدمت بزرگ ژاپن به خودروهای دنیا، سیستم ناوبری است. قبل از آنکه GPS و مسیریاب ماهواره‌ای دردسترس همه باشد، مردم برای رسیدن به مقصد از نقشه های کاغذی و قطب نما استفاده می کردند. اوایل دهه ۸۰ میلادی، هوندا یک نوع سیستم مسیریابی ارائه کرد که عملکرد جالبی داشت اما اصلا ماهواره‌ای نبود. این وسیله به نام الکترو جایروکیتر (Gyrocator)، حدود ۲۷۰۰ دلار قیمت داشت، درحالی که قیمت  هوندا آکورد در آن زمان، حدود ۱۰ هزار دلار بود.
 اولین سیستم ناوبری خودرو
داخل جایروکیتر، یک قطب نما با تراز سه حالته  و ژیروسکوپ وجود داشت. این وسیله، اطلاعات مربوط به جهت حرکت خودرو و سرعت لحظه ای را به نقشه منتقل می کرد تا مکان فعلی مشخص شود. یک نمایشگر پلاستیکی ۶ اینچ روی داشبورد هوندا آکورد سفارشی نصب شد و راننده باید قبل از شروع حرکت، محل دقیق خود رو برای نقشه‌ی کاغذی مشخص می‌کرد. در واقع جایروکیتر فقط مکان یاب خودرو روی نقشه بود و برای پیدا کردن مسیر رسیدن به مقصد، کاری انجام نمی داد. به همین دلیل، تولید جایروکیتر  بعد از یک سال متوقف شد.
حدود ۱۰ سال بعد،  تویوتا سورر و لکسوس SC، اولین خودروهایی بودند که می‌توانستند به ماهواره و سیستم GPS وصل شوند تا محل لحظه‌ای به صورت اتوماتیک روی مانیتور دیده شود؛ اما این سیستم هم نمی‌توانست برای رسیدن به مقصد، مسیر خاصی را پیشنهاد دهد.
oldsmobile toronado اولین مسیریاب ماهواره ای خودرو
در سال ۱۹۹۵، اولدزموبیل با مدل تورنادو (Oldsmobile Toronado) موفق شد اولین خودروی دنیا با مسیریاب ماهواره ای را تولید کند؛ اما در نهایت، تا سال ۲۰۰۵، نصب نمایشگر و تجهیزات ناوبری مجهز به GPS توسط خودروسازان مختلف، همه گیر نشد.
از اوایل دهه‌ی ۹۰ میلادی، استانداردهای ایمنی برای خودروها تغییر کرد. تولیدکننده‌ها موظف شدند، مدل‌هایی با سقف تقویت‌شده و ستون‌های حجیم بسازند تا وزن ماشین را در حالت واژگونی تحمل کند. این قوانین باعث افزایش اندازه‌ی ابعاد اتاق شد و البته دید راننده رو محدود کرد.  در بعضی مدل‌ها، حتی با چرخیدن به پشت هم دید به عقب وجود نداشت.
lexus sc 1995 لکسوس کلاسیک کوپه
تویوتا اولین خودروساز دنیا بود که دوربین پارک برای مدل‌های تولید انبوه ارائه کرد. مدل ۱۹۹۱ از تویوتا سورر و لکسوس SC، نمایشگر و مکان‌یاب ماهواره‌ای داشتند؛ پس فقط نیازمند دوربین برای دید به عقب بودند. این آپشن به نام الکترومولتی ویژن تاچ اسکرین سیستم، در ابتدا مخصوص بازار ژاپن بود.
first touchscreen h اولین نمایشگر تاچ اسکرین خودرو
روی صفحه، ۹ خط نور مادون قرمز وجود داشت. اگر کاربر نمایشگر را لمس می کرد، این خطوط نامرئی قطع می‌شدند و مانیتور به صورت تاچ اسکرین عمل می کرد.
در سال ۱۹۹۱، دوربین‌های فیلمبرداری، وزن بالا و ابعاد بزرگ داشتند. به همین دلیل نمی‌توانستند روی خودرو نصب شوند. تویوتا در آن زمان، از اولین نمونه‌ی دوربین های دیجیتال با فناوری CCD استفاده کرد تا بتواند تصویر را به صورت زنده روی نمایشگر نشان دهد.
به مرور زمان، تنوع تجهیزات الکترونیکی خودروها افزایش یافت. نمایشگر، دوربین پارک، ناوبری ماهواره ای، سیستم پخش فیلم و موسیقی، به همین دلیل انواع سنسورها و همین طور قطعات فنی، نیازمند یک کامپیوتر برای هماهنگ سازی و پردازش اطلاعات بودند. فورد، این نیاز را احساس کرد و یک مینی کامپیوتر مخصوص خودرو به شرکت ژاپنی توشیبا سفارش داد.
در سال ۱۹۷۴،  اولین میکروپروسسور ۱۲ بیت به نام EEC1 توسط توشیبا برای فورد ساخته شد. چهار سال بعد، فورد این تجهیز را به عنوان اولین ECU مخصوص خودرو، روی مدل‌هایی از لینکلن نصب کرد. امروزه، نسل هفتم ECU های فورد به نام EEC7 برای موستانگ و F-150  تولید می‌شود.
حدود ۱۰۰ سال پیش از امروز، طول عمر خودروها معولا به ۷۰ هزار کیلومتر نمی‌رسید. یکی از دلایلی که باعث می شد قطعات فنی، خیلی زود مستهلک شوند، روغن موتور بود.
مایع روان کننده‌ بین سطوح فلزی حرکت می‌کند و خیلی زود کثیف می‌شود.  فیلتر روغن در خودروهای اولیه، خوب کار نمی‌کرد و ناتوان از پاک‌سازی این مایع بود. مشکل تصفیه‌ی روغن تا سال ۱۹۴۳ وجود داشت و معمولا ۱۰ درصد روغن، تصفیه نمی‌شد.
فیلترهای امروزی، براساس ابتکاری از تویوتا ساخته می‌شوند. این طرح، نقش بسیار مهمی در افزایش طول عمر خودروها دارد. سیستم تصفیه و فیلتر روغن تویوتا که اوایل دهه‌ی ۵۰ میلادی ساخته شد، طول عمر خودروها رو از ۷۰ هزار به ۳۰۰ هزار کیلومتر افزایش داد.
در ویدئویی که به تازگی توسط کانال یوتیوب دونات مدیا (Donut media) ساخته شده؛ نقش مهم خودروسازان ژاپنی در بهبود وسایل نقلیه‌ی جهان یادآوری می‌شود. کارشناس حاضر در این این فیلم کوتاه معتقد است؛ تمام خودروهای امروزی، روح ژاپنی دارند.
علی
بدون شک ژاپن ستون اصلی صنعت خودرو عه
تو صنعت خودرو شتاب و سرعت ملاک نیستن، بلکه ملاک اون چیزایی هست که یه خریدار به اون نیاز داره. ملاک اون خودرو هایی هستن که تو شرایط آفریقا و رطوبت خاورمیانه دوام بیارن.
Clean energy (صیانت!)
آلمان و آمریکا سلام میرسونن
مطمئن باشید ژاپن تنهایی ستون خودروسازی نیست
آلمان هست… آمریکا هست…
کافر مقدس
اگه دنبال تاریخی که قدیمی ترین خودرو ها میرسه به فرانسه زمانی که برقی و هیدروژنی بود ۱۸۱۰ اون موقع ها
بعد فرانسه و سیتروئن با اون تاریخ در پدال نقش هویج رو داره :))
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA_%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C_%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%87#%D9%82%D8%B1%D9%86_%DB%B1%DB%B8_%D9%88_%DB%B1%DB%B9
سال ۱۹۰۳ حتی آمریکا با فورد نتونسته بود اندازه فرانسه خودرو تولید کنه
در سال ۱۹۰۳ فرانسه با تولید ۳۰۱۲۴ خودرو (تقریباً ۴۹٪ از کل جهان) در مقابل ۱۱٬۲۳۵ خودروی تولید شده در ایالات متحده، پیشروترین خودروساز جهان است
وقتی فرانسه خودرو تولید میکرد نه خبری از فورد بود نه بی ام و فیات و ….حتی کمپانی مرسدس ۲۳سال بعد از اینا تاسیس شد . فیات حتی از فورد قدیمی تره . خیلی ها نبودن وقتی دو قطبی بین فرانسه و ایتالیا بود
NAVID۰۰۹۸
مردم کشور ما از ژاپن فقط چندتا از محصولاتش را میشناسند بخصوص موتور و خودرو و لوازم خانگی یا ساعت ، در حالی که در کشورهای دیگر با دریایی از اجناس ژاپنی طرف هستیم که برخی‌هایشان توسط قاچاق وارد کشور میشوند مثل بخاری‌های گازی برقی که بینظیر هستند و دست دوم قاچاق به کشور میشوند یا پارچه‌های لطیف و بسیار مقاوم ژاپنی که آن هم قاچاق به کشور می‌آید یا لوازم تحریرش که بسیار کم‌یاب هستند در حالی که در دیگر کشورها راحت فروخته میشوند با بازاری رقابتی !
محصولات ژاپنی ، سَبکی از زندگی با کیفیت را به انسان هدیه میکند نه دروغ یا سرابی که از محصولات چینی میبینیم یا عروسک فرنگی‌های کره‌ای که هنوز سانگ‌یانگ با این همه تلاش در خودروسازی اَند‌َرخمِ یک کوچه‌ هست یا دیگر محصولاتش که پس از مدتی خودشان را وِل میکنند و اوراق میشوند !
MC20
کافر جان لذت بردم … بعد از مدت ها یک کامنت خوندم که سرش به تنش می ارزید … شاید خیلی ها موافق نباشند اما به نظر من ، شخصیت و هویت صنعت خودروی امروزی ، از دیرباز ، ابتدا بر روی نبوغ فرانسوی ها و سپس هنر ایتالیایی ها سوار شد … بعد ها ، مهندسی آلمانی و لاکچری لایف استایل انگلیسی و سادگی (دوام) ژاپنی هم به اون اضافه شدند …
بچه مشهد
اطلاعات غلط در ویکی پدیا فراوان هست چون ویکی پدیا قابل ویرایش توسط کلیه کاربرانش در سراسر دنیا هست پس اطلاعات غلط زیادی وجود داره و نمیشه گفت هر چیزی که در ویکی پدیا نوشته شده صد در صد درست هست و قابل استناد پس لطفاً انقدر با اطمینان صحبت نکنید
Farzad
به شخصه هیچ فرقی در خودروسازی بین کشورهای آمریکا ، انگلستان ،آلمان ، ژاپن و ایتالیا نمیبینم و معتقدم هر کدوم که نباشه دنیای خودرو زیبایی هاشو از دست میده . هر کشوری خودروهاش رو با توجه به فرهنگ دیرینه و خاص خودش تولید میکنه ؛ مثلا آمریکا به ابهت و آزادی در خودروهاش اهمیت میده همونطور که جاده پهن و درن دشتی هم داره ، انگلستان به اشرافیت و این جور چیز ها و بقیه کشورها هم به همین ترتیب …
NAVID۰۰۹۸
طبق تحیلی شماها چون از ژاپن به حق تعریف شده یعنی بقیه بد هستند و فقط ژاپن درجه یک خودش هست !
بیخیال !
فکر کنید تا کمی به آن مغز فشار بیاید !
اگر هم با شیطنت میخواهید مقاله را به حاشیه بکشانید باز هم بیشتر فکر کنید تا فکر نکنید مخاطب این مقاله بَبو گلابی است !
مطمئناً در این جهان ، همه چیز تمام نداریم اما شاخصه‌هایی داریم که مُختَصِ جا و مکان و مردم هر نقطه در زمین است مثل آلمان و مهندسی نابش یا ایتالیا با هنر طراحی خاصش یا آمریکا با ایده‌های نابش یا انگلیس با رولزرویس و بنتلی نابش و یا ( ژاپن با کیفیت و اعتبار بالای محصولاتش با قیمتی رقابتی ) !
همه این‌ها را گفتم که به یک نکته برسم و آن هم اینه که لطفاً اگر مخالف مقاله‌ای هستید در باب تعصبی که دارید ، حداقل ( ترول بازی ) در نیاورید و مخاطب را شاسکول فرض نفرمایید !!!
Clean energy (صیانت!)
این درست ترین کار ممکنه
مطمئن باشید هیچ کشوری تنهایی نمیتونه یه صنعتو کامل کنه
هییییچچچچ
NAVID۰۰۹۸
اول بگم که ممنون از جناب اشتری بابت مقاله‌ی خوبشون .
موضوع اصلی اینه که بحث فقط خودرو نیست ، بحث یه موضوع ذاتی از تمام محصولات ژاپنی هستش در تمام زوایا !!!
این made in japan روی هر کالایی به اصل خورده بشه یعنی ندید باید خریده بشه ( باید ) !!!
چرا میگم باید ؟!!!
چون اصالت و اعتبار یک شبه به دست نمی‌آید که یک شبه‌ هم از دست برود !
ژاپن و فرهنگ این کشور یه چیز عجیبیه که قطعاً با باقی جهان متفاوته و آن هم ساختن محصول با بهترین کیفیت هست با قیمتی در دسترس که بتواند پتانسیل خرید را برای اکثریت مردم فراهم کند !
از خودرو و موتور‌سیکلت ، قایق ، لوازم موتوری کشاورزی ساختمانی صنعتی گرفته تااااااا پارچه ، لوازم خانگی و …. میشه روی محصولاتش حساب کرد و خرید بدون فکر و تَعَمُل !
ای کاش به جایِ یه مشت معلم و مدیر بیسواد بند پ با سهمیه آمده سر کار که بچه‌ها را لوس و نُنُر بدون سواد به جامعه میفرستند !!! چندتا مدیر و معلم دانا از ژاپن وارد میکردند تا حداقل بشه به نسل جدید امیدوار بود جهت سازندگی کشور نه عقب ماندگی آن که حاصلش شده جُک ساختن در مورد تمام مسائل مهم زندگی روزمره که در پدال هم این دلقک‌ها را زیاد میبینیم که فکر میکنند نمکدانند در حالی که … !
Iman99
نوید شاید باور نکنی ولی اینجا میخوام بگم تقریبا با نظرت موافقم البته اگه بعضی از اون عادت های قبلی تعریفای چیپ و آبکی خودتو بزاری کنار میتونم بگم باهات موافقم در اینجا
اگه کسی هم چیزی بهت گفت به حرفای دیگران هم واکنش بدی نشون نده منطقی باش اینجوری تقریبا راه درستو میتونی بری
من مزدا و هوندا رو داشتم و واقعا بدم نیومد ازشون تو ماشینای ژاپنی هرچند با تویوتا حال نمیکنم یعنی هیچوقت ترغیب نشدم برای خریدش ولی اونم در جایگاه خودش قابل قبوله ( تویوتا برای مصارف روزانه مناسبه ولی مثلا واسه باشگاه رفتن اصلا تو کتم نمیره چون همون مزدا حس اسپرتی و لاکچری بودن رو با هم میداد که این حس رو مگر تو ب ام و با قیمتی خیلی بالاتر پیدا کنید و البته در سطحی بالاتر )
البته گفتم اینجا با کامنتت حال کردم چون تقریبا تعصب زیادی تو جملاتت موج نمیزد و تقریبا مثل قبلا خودت نگفتی و نظرت حال بهم زن نبود درست و منطقی بود
هرچند کامل درست هم نگفتی مثلا مشتری بدون فکر و باید هم که دیگه نباید جنس ژاپنی بخره تو همون کیفیت هم بالاتر از ژاپنی هست ولی درکل
همون حرفی که اینجا زده شد درسته هرکی سرجای خودش قابل احترامه که اگه نباشه یه چیزی لنگه
خودرو های ژاپنی هم کاملا مناسب و اقتصادی هستن که لازمه وجود داشته باشن و مردم رو ترغیب به خریدشون میکنن چون متناسب با سلیقه و انتخاب خیلی ها هستن
خیلی از گجت های من الان ژاپنی هستن که دوستشون دارم حتی اگه بدونم وسیله ای بهتر از اونم باشه مثلا آلمانی و یا امریکایی باشه هرچقدر بهتر هم که باشه ولی بازم من این گجت هایی که انتخاب کردم رو بیشتر متناسب باخودم میدونم و دوست دارم
محمدرضا اشتری – دبیر سایت پدال
سپاس از توجه شما
حسین
وقتی صحبت استهلاک و دوام به میون میاد
خودروهای آمریکایی و بعد از اون آلمانی آشغال به تمام معنا هستن
بازار خودروهای دست دوم کاملا در اختیار ژاپنی هاست
هیچ آدم عاقلی هم با کم استهلاک بودن خودرو مخالف نیست
ehsan.fa
صیانت چرا هیت دادی ، مگه ستون تنها وجود داره هرجایی چندین ستون داره چرا قسم خوردین هیت بدین ، از هیتر بودن چه لذتی میبرین
Clean energy (صیانت!)
نه هیت نکرد
اشتباه متوجه شدید
البته خودمم حس کردم یکم بد منظورمو رسوندم…
ایشون گفت یقینا و خیلی مشخص بود پافشاری کردن و فقط گفتن ژاپن
منم گفتم که نه فقط ژاپن نیست “تنها نیست”
خودش تنهایی نشده ستون خودروسازی
بقیه هم بودن که اختراعاتی داشتن که شاید بعضیا شم از اینا بهتر بوده باشن
همین
🙂
محمدهادی
بنظرم اگر بخواییم خیلی ساده بگیم که امریکا در خودرو چیکار کرد
آلمان یا اروپا چیکار کرد و ژاپن چیکار کرد باید بگیم
امریکا رفاه و راحتی آورد
اروپا و المان شخصیت و جذابیت به ماشینا اورد
و ژاپن ماشینارو سگ جون و خرکار کرد
دم همشون کرم
و لعنت به سایپا و ایرانخودروی کهنه پرست پرهزینه
Amoo HamiD
داداش فشاری شدی بشدتا …
آب سرد بخور عزیز دل …
آخ آخ الحق که منتظر همچین پستی بودم …
تیخیخیخیخیخیخیی
بیگ لایک به جناب اشتری
کافر مقدس
صفحه تاچ برای دهه ۸۰ بیوک هست
https://carbuzz.com/news/tech-before-its-time-30-years-ago-buick-put-the-first-touchscreen-in-a-car
کافر مقدس
اینا حتی یک چهارم ابداعات ژاپنی ها هم نبود
اصل داستان اینجاست
https://doyouknowjapan.com/cars/#:~:text=The%20first%20automobile%20to%20be,which%20could%20hold%2010%20passengers.
ممد ژانگولر
واقعا اگر ژاپن نبود الان دیگه نمیتونستیم نفس بکشیم !
کافر مقدس
طرح lean manufacturing تویوتا دهه ۹۰ از ورشکستگی پورشه جلوگیری کرد و رنو هم خیلی ازش استفاده کرده . پژو هم دهه۹۰ اوضاع ش داشت خطرناک میشد که باز طرح های تویوتا اونجا نجاتشون داد
Kato
فقط می تونم بگم زنده باد ژاپن
هنوزم جنساش بیسته
بیست بیست
کم مصرف کم استهلاک و… با بالاترین پایایی ممکن
مسعود
پشت اسم محصولات ژاپن ، کیفیت و دوام نهفته…
حالا میخواد تویوتا باشه پاناسونیک باشه سونی باشه یاماها باشه ، مزدا ،هوندا ، هیتاچی و ….
افرین به این مردم سخت کوش
datsun
ژاپن قابلیت اطمینان رو به دنیایی خودرو تقدیم کرد
Jdm باز
واقعا ژاپنی ها خیلی کمک های بزرگی به خودروسازی کردن
کیفیت بی نظیر ژاپنی تو محصول دیگه ای پیدا نمیشه
نمیدونم میدونید یا نه ولی بالاترین میانگین ایکیو رو ژاپنی ها دارن که احتمالا بخاطر همونه که بیشترین اختراعات رو ثبت میکنن
Ali
دوست عزیز ظاهرا اشتباه میکنید چون کشور سنگاپور بود که میانگین آی کیو بالاتری داشت
البته همین موضوع هم زیاد اهمیتی نداره چون این اعتقاد در گذشته بود و در حال حاضر دانشمندان کلا این مورد رو رد کردن چون گفته شده ملاکی نیست به دلایل مختلف چون انواع استعداد و هوش و مغز و… وجود داره و روش ها یکی نیستن کلا قابل اعتنا نیست منطقی هم نگاه کنیم مسلما ما کشور ژاپن رو بیشتر از سنگاپور یا مثلا چین قبول داریم
datsun
اولین سیستم کنترل پایداری رو هم تویوتا روی کروان تجهیز کرد چند سال بعد بوش پیشرفته ترش رو ساخت و به مرسدس و بیمر فروخت ولی درکل اولین سیستم کنترل رو تویوتا معرفی کرد
Farzad
آمریکا در ابتدای راه در اوت ۱۹۴۵ پس از یک سری بمباران سراسری و بالاخره بمباران اتمی هیروشیما و ناگاساکی، ژاپن را به تسلیم واداشت. پس از این شکست ژاپن با بیش از ۱۳ میلیون نفر بیکار مواجه بود و کمبود مواد غذایی به شدت احساس می‌شد. تورم در حدی بود که حقوق افراد، مکفی مخارج جاری نبود و افراد برای سیر کردن شکم خود اقدام به فروش دارایی خود کرده بودند. برای کالاهای ضروری بازار سیاه درست شده بود و قیمت‌ها ۳۰ تا ۶۰ برابر قیمت رسمی دولت بود. در مورد برنج این رقم به ۱۵۰ برابر نیز رسیده بود. جنگ برای ژاپن به جز ۸ میلیون نفر کشته و زخمی، به بهای ویرانی ۲۵٪ از دارایی‌های غیرنظامی و نابودی ۴۱٫۵٪ از ثروت ملی تمام شد. ژاپن بازسازی شده، با داشتن ۰٫۳٪ از خاک کره زمین توانسته ۲۴٪ از تولید جهانی را به خود اختصاص دهد. این کشور به رغم شهرنشینی متراکم نسبتاً از جرم و جنایت به دور مانده‌است. نسبت سرقت در ژاپن در مقایسه با آمریکا چیزی کمتر از ۰٫۷٪ است. پیشرفت اقتصادی ژاپن چنان چشم گیر بود که در مقطعی آمریکایی هارا به انتقاد از سخت کوشی، کم مصرفی و حجم کلان پس‌انداز ژاپنی‌ها واداشت!. آنچه تصویر ویران ژاپن ۱۹۴۵ را به ژاپن ابرقدرت اقتصادی امروز مبدل کرده‌است، فرایندی است که عده‌ای آن را معجزه نامیدند.
( این متن رو جایی خوندم گفتم با دوستان هم به اشتراک بزارم )
حسین
داداش پیشتر حرفات صحیح
ولی تولید ناخالص داخلی دنیا در سال ۲۰۲۱ کلا شده ۱۴۱٬۸۵۹٬۶۲۵ میلیون دلار (بر اساس براورد صندوق بین المللی پول )
سهم ژاپن از این رقم ۶٬۸۵۶٬۳۱۵ میلیون دلار بوده
چطوری به نظر شما شده ۲۵ درصد از کل ؟
در بهترین خالت میشه ۱۰ درصد
F.A
درود بر شما
عالی بود
درود بر ژاپنی های متعهد
sobhun
خودروهای ژاپنی به دلیل استانداردهای کیفی مطلوب، مصرف کم، استهلاک پایین و عمرمفید بلندمدت از ارزش خرید بالایی برخوردار هستند و این مسئله در مرور زمان به خوبی ثابت شده.
آرش+وان
ساخته کدام کشورها در نزد مردم جهان محبوب تر و با اعتبارتر است ؟
گزارش شرکت آمریکایی Statista از رنکینگ و امتیاز محبوب ترین Made-in-Countriesها در سال ۲۰۱۷ (آخرین آمار رسمی منتشر شده روی اینترنت)
🥇آلمان 🇩🇪 ۱۰۰
🥈سوئیس۹۸ 🇨🇭
🥉اتحادیه اروپا ۹۲ 🇪🇺
۴ انگلستان ۹۱ 🇬🇧
۵ سوئد ۹۰ 🇸🇪
۶ کانادا ۸۵ 🇵🇪
۷ ایتالیا ۸۴ 🇮🇹
۸ ژاپن ۸۱ 🇯🇵
۸ فرانسه ۸۱ 🇫🇷
۸ آمریکا ۸۱ 🇺🇸
۱۱ فنلاند ۷۷
۱۱ نروژ ۷۷
۱۳ هلند ۷۶
۱۴ استرالیا ۷۵
۲۰ اسپانیا ۶۴
۴۲ هند ۳۶
۴۹ چین ۲۸
۵۰ ایران و عراق
کره جنوبی رو توی لیست خلاصه پیدا نکردم !!! (لیست کاملش پولیه)
نوروزتان شاد و پیروز بادا 🤩👍🏻
کافر مقدس
این اصلا آمار نیست و دیتا ابتدایی هست اوه برای ۵سال پیشه . این آمار مارکت هست . بسیاری کمپانی ها مولتی نشنال هستن حتی دیگه در دارو هم نداریم کشوری که صفر تا صد خودش بسازه
خوده سایتش گفته شاخص بر مبنای آمار کالایی هست که در کشور مقصد فیت اند فینیش شده . مواد اولیه از خاورمیانه و.. میاد در اروپا و آمریکا پروداکت میشه . مثلا در مورد قرص که آمار دارم . مواد اولیه از هند میاد در اتریش و آلمان و آمریکا پروداکت میشه و اینجوی میشه به نام اون کشوری که پروداکت کرده
پلی استیشن قطعات از آمریکا میاد ولی برند ژاپنی سونی روش هست . به این مسئله نمیگن کشور سازنده ش همونی هست که مرحله آخر ساخت و پرداخت کرده واژه MADE IN لزوما معنی صفر تا صد ساخته شدن یک کالا در یک کشور رو نمیده . در مورد ماشین ماشینی نداریم که صفر تا صد در یک کشور تولیدبشه فورد با ۴۹%بومی ساز ترین خودرو هست
چیزی که آمار این سایت از کشور تعریف کرده منظورش کشور مقصد و پروداکت کننده ست
https://www.statista.com/page/Made-In-Country-Index
اتفاقا آمار پارسال ش هم هست که سوییس رتبه یک گرفته . تو گزارش مردمی از شکلات و ساعت های سوییسی خوششون اومده و سوییس شده رتبه ۱ فردا ممکنه از محصولات ایران و محصولاتی مثل مستعان خوششون بیاد ما بشیم رتبه یک 🙂
حسین
منطق یه به اصلاح هموطن مثل تو
وابستگی کامل به کشورهای صنعتی
بله قربان گفتن بدون استثنا به آمریکا
به به و چه چه کردن برای آمریکا در حالی که اصلا داخل آدم حسابت نمیارن
بالیدن به تمدن چند هزار ساله و قدرت سلسله های ایرانی
احمدعلی
پلی استیشن دقیقا کدوم قطعاتش از آمریکا میاد؟تراشه هاش که مهمترین و گرون ترین قطعاتش هستن کلا تو ژاپن و تایوان ساخته میشن
محمد
آقای آرش+وان، آمار تان اشتباهه.
net
دنیا مدیون اختراعات و اکتشافات امریکا هست و بعد ژاپن و…
meysam
بابت این مقاله ممنونم
واقعا جالب بود
محمدرضا اشتری – دبیر سایت پدال
سلامت باشید 🙂
ارین صاحب جمعی
بابا دعوا نکنید اگه بخواید قشنگ مطلب برامون جا بیوفته جهان مدیون همه آلمان هست هم ژاپن هم امریکا این سه تفنگ دار هر کدومشون یک دنیا دارن و به نوع خودشون به جهان کمک کردن
Amoo HamiD
ایشاالله آلمان اگه سومین جنگ جهانی رو هم شروع کنه جهان بهش مدیون تر هم میشه 🙂
Amir
👌
بهنام
Made in japan
هیچ کالایی به اندازه ی اونی که این جمله روش نوشته به من آرامش خاطر نمیده .
محمدهادی
چرا
Made in Germany
یا
Made in Usa😂😊💪👏🤟
واقعا این سه گزینه یعنی محصولی از بهشت بدستت رسیده و قراره به اندازه ی خودت عمرکنه
و به هیشکی ندش😄😄
ماکان
سلام . من یکی از افرادی هستم که با اینکه قبول دارم شاید هیچکدام از برند های خودروسازی در جهان از لحاظ میزان دوام ، در حد خودروهای ژاپنی نباشند ، اما در هر صورت چون که من جوری هستم که هر زمان خودرویی بخرم ترجیح می دهم که نهایتاً فقط تا ۵سال از اون ماشین استفاده کنم و بعد هم خودروی من بیشتر امکانات و برخی موارد دیگر را داشته باشد ، بخاطر همین اگر بخواهم خودروی اقتصادی بخرم یا کره ای می خرم یا برخی از فرانسوی ها را .
genius
این یک حقیقته که ملت ما از سرنداری و بدبختی شدن چینی باز.همینایی که الآن واسه فیدیلیتی و هایما و…. سینه چاک میکنن بخدا که اگه واردات باز بشه و دلارهم تا ۲۰ تومن بریزه قطعا هوندا crv یا حتی تویوتا rav4 رو به کل هیکل نیمچه شاسیای چینیشون و شرکتهاشون ترجیح میدن.این برای عشاق گوشیهای شیائومی هم صادقه
Sina10
بحث های خنده داری اینجا دیدم!!
تک تک کشور های امریکا و ژاپن و آلمان و حتی فرانسه و سوئد و این اواخر کره ، به صنعت خودروسازی کمک کردن ولی این وسط امریکا و ژاپن و المان از همه تاثیرگذار تر بودن
ژاپن قطعا تاثیراتی که تونست در دهه ۷۰ تا ۹۰ میلادی روی بازار خودرو بزاره فوق العاده بوده ، یادمون نره اون زمان مصرف سوخت و بازدهی ماشینا چجوری بوده
الان هم بسیاری از بازار ها رو تویوتا گرفته
فرانسه شاید این اواخر بیشتر ناموفق دیدیمشون ولی هاچبک هایی مثل رنو ۵ و پژو ۲۰۵ تاثیر زیادی روی پر رنگ شدن بازار هاچبک ها داشتن ، قبل از اون هم در اوایل پا گرفتن صنعت خودرو ، تعداد زیادی از ماشینای اولیه ساخت فرانسه بودن
Bàhram
مگه سایپا و ایران خودرو ستون اصلی پیشرفت صنعت خودرو جهان نبودن؟؟؟
samurai
سه کشور مهم هستن
ژاپن
المان
انگلیس
یو اس بعد از جنگ جهانی دوم و بخاطر دزدیدن و به کار گیری اختراعات و دانشمندان المانی تونست اسمی در کنه بمب اتم توسط المانیا ساخته شد برنامه فضایی هم توسط طراحی موشکای المانی شروع شد
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *







آیا حساب کاربری ندارید؟

source

توسط digitalwebmaster